Sant Jordi 2024

Cristian Olivé, professor: "Per fer la lectura atractiva per als joves, hem de ser honestos"

El professor de secundària Cristian Olivé ens planteja estratègies per afavorir l'hàbit lector entre els adolescents

Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Fer llegir més als nostres joves és una de les obsessions que tenen les famílies i les escoles, coneixedores de la importància d'aquest hàbit per al seu desenvolupament. D'aquest tema, i les estratègies que podem seguir per aconseguir-ho, n'hem parlat amb Cristian Olivé, autor de diversos llibres i professor de secundària de llengua i literatura. Després d'anys d'experiència a les aules, té clara quina és la millor manera de fer que la literatura els resulti atractiva. 

"Per fer més atractiva la literatura entre els joves, hem de ser sincers, hem de ser honestos com a adults. Recomanar-los lectures que parlin del que ells volen, del que ells necessiten, de les seves preocupacions, amb personatges reals, i escoltar també les seves demandes, els seus gustos, els seus interessos. I a l'aula, portar també la lectura des de la vivència, des de l'experiència, no tant des de l'anàlisi i de demostrar si he llegit o no, sinó de si he gaudit o no. Jo crec que d'aquesta manera farem que la lectura no sigui un càstig, sinó que sigui, doncs, una activitat extraescolar més que formi part del seu dia a dia."

Olivé creu que és important muntar activitats al voltant de la literatura perquè sigui "un espai per compatir idees i gustos amb persones de la seva edat". Alhora, defensa que sigui també un element "per unir diferents generacions".

"La lectura no té edats. La lectura té moments. Potser un llibre t'ha agradat moltíssim en un moment de la teva vida, i després no. Per tant, pot ser molt interessant que un adult recomani una novel·la a un adolescent, sense el prejudici que potser aquell llibre no li agradarà perquè no està pensat per a ell. Jo crec que al final, quan som sincers i i es generen aquestes converses al voltant de la lectura, tot guanya sentit."

Pel que fa a les famílies, Olivé els proposa que introdueixin la lectura a casa com un element quotidià. "Aquesta naturalitat farà que no perdi el plaer per la lectura un cop entri en l'adolescència", explica. 

Per exemple, compartir llibres perquè hi hagi estones a casa per comentar el llibre que s'estan llegint tant el pare i la mare com el fill; premiar l'infant amb un llibre de tant en tant, que el llibre es vegi com un regal, en positiu, i ajudi a canviar el prejudici que podem tenir; portar-los des de ben petits a biblioteques, llibreries i, fins i tot crear una llibreria a casa, perquè sigui aquell espai on jo vaig construint també la meva personalitat, en funció del que llegeixo, tant pel que m'ha agradat, com pel que no m'ha agradat."

Segons el professor, és important que llegeixin "tot el que els caigui a les mans", sigui del gènere que sigui: "Cadascú s'entreté de la manera que vol, i, per tant, és important explorar diferents formats, no només la novel·la rígida, sinó també el còmic o assajos sobre els temes que els interessen."