Il·lustracions amb missatges d'actualitat
Carles Claret
14/07/2019 - 02.00 Actualitzat 15/07/2019 - 21.28
La col·laboració del dissenyador gràfic lleidetà Jordi Calvís amb el "Preguntes freqüents" va començar només arrencar-ne les emissions. L'equip va proposar-li fer un disseny setmanal a mida per estampar la samarreta del que va ser el primer conductor del programa, el Ricard Ustrell.
"Em va semblar un repte curiós i m'hi vaig apuntar sense pensar-ho", confessa. I s'hi va tirar de cap. "La idea em va semblar una forma simpàtica d'acabar de vestir la forma d'abordar l'actualitat". Des de llavors, cada dissabte, l'estampat de la samarreta és una sorpresa que s'avança, pocs minuts abans del directe, al compte oficial del "FAQS" a Twitter.
🔥 Comencem #FAQSsolsticiTV3 amb @Cris_Puig: us tenim preparat un programa de traca! 🎆
Preguntes freqüents (@FAQSTV3) 22 de juny de 2019
Ens podeu seguir en directe a 👉🏻 https://t.co/iuJf1IhaAX pic.twitter.com/CVxqCMK42p
Des d'un bon principi, les propostes de Calvís no van passar desapercebudes i, de seguida, molts espectadors del "FAQS" van voler saber on podien aconseguir-les. Calvís comenta que "ni de conya" s'esperava l'acceptació que han tingut ni, sobretot, els comentaris que han suscitat entre l'audiència.
"Les samarretes s'han convertit en un element de debat més a les xarxes i, fins i tot, alguns casos, en objecte de polèmica", Jordi Calvís, il·lustrador de les samarretes del "FAQS"
Missatges directes
Més enllà de les controvèrsies en alguns casos, les samarretes han servit per posar accent sobre algun tema d'actualitat que, d'una manera o altra, també estava en la pròpia temàtica del programa. Tots els presentadors del "FAQS" -ara la Cristina Puig, però anteriorment també la Laura Rosel i el Ricard Ustrell-, n'han estat testimonis.
Us deixo per aquí el samarretisme freqüent d'aquesta setmana. El director. https://t.co/iWZcEICstv. pic.twitter.com/e5xEJs2HXG
Jordi Calvís 🎗 (@jordicalvis) 10 de juny de 2018
El secret del magnetisme de les creacions per al "FAQS", per Calvís, és una incògnita. "Intento mantenir una estètica que vagi molt lligada a l'estil del format", afirma. Pel que fa als colors: blanc, negre i vermell són els protagonistes.
Les composicions sempre tenen missatge... un missatge ben directe i amb caràcter, sovint, reivindicatiu. Un estil que defineix la gran majoria de les composicions de l'il·lustrador nascut el 1977.
"Com a dissenyador, sempre he sigut un fan incondicional dels missatges clars, directes i transparents en qualsevol tipus de campanya o promoció. És exactament això el que aplico al FAQS", Jordi Calvís
Pel que fa a la tècnica, el creador busca presentar una icona diàfana i clara. "Tintes planes i traços nets i minimalistes", explica, "ja que els ítems que hi acostumen a aparèixer, i pel format televisiu on s'han de veure, conviden a no haver-los de carregar massa".
Com es crea una samarreta per al "FAQS"?
Cada programa, l'equip del "Preguntes freqüents", proposa a l'il·lustrador una temàtica que està lligada d'una manera o altra al moment. "Hi ha cops que es tracten temes capitals, que marquen molt l'actualitat, i altres cops hi ha més d'un tema", assegura.
"El procés creatiu cada setmana és una aventura", Jordi Calvís
Calvís explica que hi ha dies que el tema a tractar és molt evident, però d'altres no ho és tant. Hi ha vegades, diu, que hi ha molt marge per escollir quina idea pot funcionar millor. "En altres ocasions, per contra, arribes contra rellotge". Aquest és un neguit d'última hora que, per a l'il·lustrador, "forma part de la feina".
El motiu final de l'estampació es va gestant durant els dies previs. "Sovint proposo algunes idees i de vegades, treballo amb idees que em venen donades", expica. Sigui com sigui, al final, és una idea que acaba arrodonint-se entre l'autor i la mateixa direcció del programa. Entre tots ells, ja han donat forma a més d'una seixantena de peces.
Algunes de les samarretes del "FAQS" de Ricard Ustrell
Algunes de les samarretes del "FAQS" de Laura Rosel
Les samarretes exclusives del "Preguntes freqüents" es troben a la venda a la botiga en línia de TV3.