Diumenge, a les 22.05

"Ryanair, l'ombra del baix cost", l'èxit a costa dels treballadors, a "30 minuts"

Diumenge, 14 de juliol, a les 22.05, "30 minuts" estrena "Ryanair, l'ombra del baix cost", una producció aliena que investiga el secret de l'èxit de Ryanair i dona veu a extreballadors que denuncien aquest sistema de baix cost, amb unes dures condicions econòmiques i laborals.

Ryanair és una de les companyies aèries més econòmiques i populars. Però, quin és el secret del seu èxit? Com s'ho fan per tenir uns preus tan competitius que permeten que aquesta empresa no tingui competidors en el mercat del transport aeri?

Una investigació sobre la cara oculta de Ryanair, i les condicions laborals dels seus assistents de vol, dona resposta a aquestes preguntes, que qui ha volat alguna vegada amb aquesta companyia segur que s'ha fet.

Per trobar nous treballadors, Ryanair s'anuncia com una companyia de somni, que permet que una persona de 20 anys es converteixi en assistent de vol. Qui no voldria, amb aquesta edat, poder esmorzar a París, dinar a Roma i sopar a Londres? Ryanair ho ven dient que ve a ser com fer un Erasmus, però cobrant. Aquesta companyia de baix cost, una de les més lucratives del món, ha reclutat milers de membres de tripulació originaris arreu d'Europa, i fins i tot de més enllà.

Però, un cop comencen a treballar per Ryanair, aquests treballadors descobreixen que les condicions de somni són, en realitat, un malson. Cada cop són més els que denuncien els horaris impossibles, la pressió perquè venguin el màxim de productes que s'ofereixen a bord i una gestió brutal del personal, sense dret a protestar i obligat al silenci. El baix cost té un cost social, i aquests joves afirmen pagar-ne un preu altíssim.

Michael O'Leary és al capdavant d'aquesta empresa irlandesa i és l'arquitecte del seu model econòmic i social. L'any 2015, durant una conferència se li va preguntar quina era la recepta de l'èxit econòmic de Ryanair i hi va respondre així:

"A les conferències sovint em pregunten: 'Com motiva els seus treballadors?' Jo penso que la por funciona molt bé. Fer por a la gent sovint és la manera més dinàmica d'incentivar-la."

Mentre Ryanair aconsegueix resultats rècord, el reportatge s'embarca en aquesta companyia per investigar el sistema Ryanair i conèixer els que el qüestionen des de dins.

Fitxa tècnica:

Direcció i guió: Tom Carriou
Producció: Jean-Luc Millan, Jean-Louis Perez, Hervé Corbière
Direcció de producció: Yendi Brun

"Ryanair, l'ombra del baix cost" ("Sous haute pression, le système Ryanair") és una producció d'Antipode, amb la participació de France Télévisions.

 #Ryanair3Cat

tv3.cat/30minuts 

Anar al contingut