El Tsuchinshan-ATLAS, un cometa que pot ser espectacular en els vespres del mes d'octubre

Semblava que el Tsuchinshan-ATLAS acabaria engolit pel Sol. Les imatges del cometa estan enregistrades per l'astronauta Matthew Dominick des de l'Estació Espacial Internacional.

Els astrònoms no tenien gaires esperances posades en aquest cometa que van descobrir ATLAS, el sistema d'alerta d'impacte terrestre d'asteroides, el febrer del 2023, i també, unes setmanes abans, el gener del 2023, l'Observatori Xinès de Tsuchinshan (Observatori de la Muntanya Porpra de l'Acadèmia Xinesa de Ciències). Les dues observacions van ser independents, per això el nom del cometa inclou les dues entitats que el van descobrir.

El cometa, també anomenat C/2023 A3, té una òrbita retrògrada, cosa que significa que es mou en la direcció oposada a la majoria dels objectes principals del sistema solar. La seva trajectòria és parabòlica amb una distància periheli de 0,39 unitats astronòmiques (UA), de manera que no tornarà a passar mai més al costat del Sol. Semblava que el pas pel costat del Sol, més a prop que el planeta Mercuri, acabaria provocant la caiguda o el trencament del cometa, però finalment sembla que ha sobreviscut i ha reaparegut més brillant i vistós.

Actualment la seva magnitud és positiva, i això vol dir que només es pot veure amb l'ajut d'instruments com binocles o telescopis. Quan la magnitud és negativa, cosa que sembla que passarà el mes vinent, vol dir que es pot veure a ull nu.

Segons les estimacions actuals, podria arribar a ser prou brillant per ser visible a ull nu durant els vespres del mes d'octubre. De moment encara és difícil poder-lo veure o fotografiar, però alguns fotògrafs astronòmics experimentats ho estan aconseguint.

Meteorologia