1. "Deadwood" (HBO) 1876. Dakota del Sud. Obra mestra! Els cocksuckers' de David Milch són malparlats, bruts i violents, però no saps per què vols que els vagin bé les coses. Els personatges històrics protagonistes, interpretats per actors i actrius impecables, ens fan cavalcar de prostíbuls a mines amb un realisme seductor. Aquest 2019 se n'ha estrenat la pel·lícula que posa fi a les tres temporades.   2. "Godless" (Netflix) 1884. Colorado. No és el western feminista que semblava en alguns tràilers, ni tampoc li cal. Una traïció familiar porta la set de venjança de Frank Griffin (Jeff Daniels) a La Belle, una localitat de Nou Mèxic governada per dones, després que un accident a la mina del poble acabés amb la vida de 83 miners. Una persecució aferrissada i un rol femení poc habitual al gènere que enamora en set únics capítols.     3. "Hatfields & McCoys" (Descatalogada) 1863. Virgínia. La guerra entre famílies està servida! Per les terres, la deserció de la guerra, l'amistat traïda... Basada en un conflicte real, Kevin Costner i Bill Paxton protagonitzen aquesta minisèrie de només tres capítols on la violència també s'interposa entre un amor digne de Romeu i Julieta.   4. "Westworld" (HBO) 2052. Localització incerta. L'adaptació de la pel·lícula homònima de Michael Crichton ("Ànimes de metall"), amb Anthony Hopkins i Ed Harris, ens fa testimonis de les barbaritats que es perpetren en un oest tan artificial com despietat. Si veníem de ficcions amb lleis líquides, aquí s'esvaeixen del tot per obrir la porta als impulsos més primitius de l'ésser humà gràcies a un parc d'atraccions sense ètica. Un dels atractius de la tercera temporada, part de la qual s'ha rodat a Besalú (Garrotxa), és el fitxatge d'Aaron Paul, l'etern Jesse Pinkman de "Breaking Bad".   5. "Firefly" (Descatalogada) 2517. Univers. Que l'etiqueta "western galàctic" no et faci enrere, els tripulants de la nau Firefly, apassionants i amb una gran química, et fan viatjar a l'infinit amb el sentit de l'humor més entranyable i un gran domini de l'acció. La seva aventura espacial, que sobretot es basa en negocis il·legals, aprofita per aturar-se en els conflictes morals, polítics i ètnics del segle XXVI. Cal agrair-ho a Joss Whedon.