Anar a la navegació principalAnar al contingut

Catalunya nit

Les comissaries xineses a Catalunya que repatrien presumptes delinqüents

L'ONG Safeguard Defenders alerta que Pequín opera 3 comissaries il·legals a Catalunya dins de negocis clandestins, des d'on força el retorn a casa de xinesos acusats de delictes

26/10/2022 - 21.20 Actualitzat 26/10/2022 - 22.20

Les comissaries xineses a Catalunya que repatrien presumptes delinqüents
Després de Hong Kong, molts taiwanesos no volen sentir parlar de la reunificació amb la Xina (Europa Press) (Europa Press)

L'opac règim comunista xinès opera 54 comissaries il·legals arreu del món, entre les quals n'hi ha dues a Barcelona i una a Manresa.

Així ho denuncia l'ONG Safeguard Defenders, amb seu a l'estat espanyol, en una acusació que les autoritats xineses neguen.

D'acord amb l'informe, aquestes oficines parapolicials il·legals operen en negocis tapadora, i duen a terme operacions de persuasió per convèncer presumptes delinqüents xinesos a tornar a casa per retre comptes amb la justícia.

Mapa de les comissaries xineses il·legals (Safeguard Defenders)

L'ONG manté que Pequín admet que va "persuadir a retornar" 230.000 nacionals entre l'abril del 2021 i el juliol del 2022 per afrontar procediments criminals al seu país.

Uns retorns que el govern xinès vincula a la campanya organitzada per combatre el frau en telecomunicacions comès per xinesos a la diàspora.

Una campanya batejada amb el nom "110 a l'estranger", en al·lusió al número d'emergències xinès.

Safeguard Defenders sosté, en canvi, que l'operació amaga una persecució de dissidents polítics i activistes.

A més, Pequín s'estalviaria així la burocràcia vinculada a demanar un procés d'extradició.

L'estat espanyol, que autoritza extradicions a la Xina, és el país on s'han detectat més centres il·legals, un total de 9.

També n'hi ha a València, Santiago de Compostel·la i Madrid.

Un dels portaveus de l'ONG deia a Catalunya Ràdio que les autoritats locals no saben res del que passa:

"No crec que el govern català sàpiga res d'això. Per nosaltres, això també és il·legal" 

Si aquestes persones han comès un crim haurien de passar per un procediment policial i judicial, a través de les autoritats locals. el que han de feer és aturar aquestes detencions irregulars a l'estat espanyol". 

"Persuadir" per retornar

La "persuasió" utilitzada pel règim xinès involucra els familiars dels presumptes delinqüents que viuen a l'estranger. Segons l'ONG la Xina els intimida, assetja i empresona per pressionar els acusats a tornar a casa.

La investigació també assegura que Pequín utilitza agents de paisà per amenaçar in situ, a l'estranger, els xinesos que volen fer tornar.

Si convé els agents tenen l'autorització per segrestar l'acusat a l'estranger, una pràctica --diuen-- que encara no han utilitzat.

Protestes a Taipei, la capital de Taiwan, contra la visita de Pelosi
Protestes a Taipei (EFE / Ritchie B. Tongo)

El ministeri d'Afers Exteriors de la Xina assegura que aquestes informacions són completament falses i que aquests centres estan destinats a ajudar els ciutadans xinesos en tasques administratives, com ara la renovació del carnet de conduir.