Anar a la navegació principalAnar al contingut

Catalunya nit

Comprensió lectora: el sindicat USTEC creu que cal posar el focus en l'aprenentatge

La portaveu, Iolanda Segura, atribueix els mals resultats a algunes pedagogies innovadores, així com a les lleis i polítiques educatives actuals

Redacció

30/05/2023 - 20.28 Actualitzat 30/05/2023 - 20.42

Comprensió lectora: el sindicat USTEC creu que cal posar el focus en l'aprenentatge
La millora de la comprensió lectora és un dels reptes que ha d'afrontar el sistema educatiu (Canva)

Les dades de comprensió lectora dels estudiants catalans són alarmants. L'últim informe PIRLS, amb els resultats del 2021, constata que els alumnes de quart de primària han perdut 15 punts en 5 anys. Això fa que l'alumnat català se situï a la cua de les dades de tot l'Estat, només per sobre de Ceuta i Melilla.

En aquest sentit, el sindicat d'ensenyament majoritari, la USTEC, atribueix els mals resultats a les polítiques basades en algunes pedagogies innovadores que no posen l'aprenentatge dels estudiants​ en el centre. 

En una entrevista a Catalunya Informació, la seva portaveu, Iolanda Segura, creu que s'ha de tornar a incidir en la qualitat del contingut:

"Assegurar que aquest coneixement s'assoleixi, l'aprenentatge és important i això no vol dir que no hi pugui haver metodologies diverses i variades com serien els projectes, o fins i tot els llibres, però ens estem perdent en aquesta dinàmica que el que importa és la metodologia i no l'aprenentatge en si."

L'informe PIRLS avalua la comprensió lectora dels alumnes de quart de primària

La USTEC assenyala les polítiques educatives

Segura ha afirmat que no els sorprenen els resultats de l'informe de comprensió lectora, però que estan preocupats. I assenyala directament a la llei d'educació de Catalunya, del 2009, i polítiques pròpies del govern de la Generalitat.

La portaveu afirma que sovint es posa el focus en la preparació dels docents, però no a "fer autocrítica de les polítiques educatives que portem a terme", diferents de les de la resta de l'Estat:

"S'està veient que això no ha fet guanyar qualitat educativa, més aviat estem recollint els fruits. Això no ha passat a la resta de l'estat espanyol. Com tampoc existeixen els decrets de plantilles i de direccions on la direcció tria quin projecte educatiu es tira endavant i tria a dit el personal que ha de treballar al centre."

Tornar a la didàctica

La coordinadora del Pla Nacional del Llibre i la Lectura, Montse Ayats, també assenyala que el sistema educatiu ha de tornar a centrar-se en la didàctica.

En declaracions a "El matí de Catalunya Ràdio", Ayats ha afirmat que tant les famílies com el conjunt de la societat són responsables de fomentar el gust per la lectura, però que la tècnica i la mecànica s'han de garantir a l'escola:

"Aquí hi ha com un bucle, la formació dels mestres hauria de ser millor, però mentrestant estem eliminant totes les didàctiques per posar molta psicologia i molta pedagogia."

A més, aposta per reforçar la lectura i l'escriptura en els infants de 5 i 6 anys perquè són la base de l'aprenentatge:

"Hem d'incidir en aquest P5, que ara es diu I5, i primer. Els nanos tenen moltes ganes de llegir, tenen les capacitats, però alguns tenen uns bagatges culturals que fan que no els sigui tan fàcil, per tant l'escola és la clau."

Escola Països Catalans de Lleida
La coordinadora del Pla Nacional del Llibre i la Lectura aposta per reforçar la lectura i l'escriptura en els infants de 5 i 6 anys (ACN/Laura Cortés)

D'altra banda, Ayats, juntament amb altres experts del sector, demanen una reflexió sobre l'ús de la tecnologia a les aules. Expliquen que les pantalles monopolitzen l'espai i interfereixen en el procés d'aprenentatge de la lectoescriptura. Un procés complex que demana un bon aprenentatge.

El Pla Nacional del Llibre i la Lectura, impulsat conjuntament pels departaments d'Educació i Cultura, es presentarà a mitjan juliol. Com a objectiu general vol fomentar l'hàbit lector i incrementar els índexs de lectura, sobretot en català.