La primera part del programa la dediquem a "Rêverie. Evocacions i somnis", un treball discogràfic que acaben de publicar el violoncel·lista Romain Garioud i el pianista Daniel Blanch. És precisament aquest últim qui ens explica d'on sorgeix aquest projecte i quines músiques hi podem trobar. Més endavant, Marisa Ruiz Magaldi dedica al címbalom la seva secció "Caixa de ressonància". I, finalment, l'orguener Óscar Laguna ens parla de la restauració a "El secret dels orgues".
ESCOLTA-HO ARAEls musicòlegs Luca Chiantore (ESMUC) i Ángela López Lara (Universitat Complutense de Madrid) ens parlen de la investigació que han dut a terme aquests últims mesos i que els ha permès localitzar el gamelan que es va poder veure i sentir a l'Exposició Universal de París de l'any 1889. Els minuts finals són per a Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada a una peça de Francesco Landini, de la qual podem escoltar diverses versions.
Ens acostem fins a Vic, on viu i té el taller l'orguener David Iglesias, especialista en la restauració d'orgues i harmòniums. Amb ell parlem del seu ofici i dels reptes de futur. Els minuts finals són per a en Jaume Ayats, el Manxaire, que aquesta vegada ens parla de les flautes tradicionals d'Eivissa i Formentera, uns instruments únics al món.
Pere Alcon, el constructor, restaurador i reparador de flautes i flautins d'Olesa de Montserrat ens aproxima el món del flautí a través d'un reportatge. Més endavant, Jordi Pinto ens descobreix més coses sobre els arquets en la seva secció de "La guia del violinista". I, finalment, Pepe Reche ens parla de les visites d'Igor Stravinsky a Barcelona a les seves "Notes al peu".
Tornem al taller de Jaume Barmona, el pianer de Gràcia, per sentir com sona el piano de taula Bordas de Pepe Reche que acaba de restaurar. Parlem amb ells dos i també amb el pianista Xavier Rivera, que és el primer que l'ha tocat un cop restaurat. Més endavant Marisa Ruiz Magaldi dedica la seva secció de la "Caixa de ressonància" a Orsina Baget. El contrabaixista Jonathan Camps recorda el seu primer mestre, Ferran Sala. I acabem amb l'orguener Óscar Laguna i la seva secció "El secret dels orgues", que es fixa aquest cop en l'orgue de Sant Llorenç de Morunys.
Galdric Santana i Roma, doctor en Arquitectura i director de la Càtedra Gaudí de la UPC, ens parla de l'interès de Gaudí pel món de les campanes i la presència que havien de tenir en la Sagrada Família. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada a l'estampie royale, una dansa medieval.
Marisa Ruiz Magaldi, cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, ens parla de CATICAT, un projecte impulsat des del mateix museu que té l'objectiu de localitzar, inventariar i documentar totes les col·leccions públiques d'instruments musicals del nostre país, i donar-les a conèixer a través d'un catàleg col·lectiu en línia. Més endavant Jordi Pinto, director de Casa Parramon, dedica la seva secció "La guia del violinista" als arquets. I per acabar, Jaume Ayats, El Manxaire, ens descobreix una nova curiositat relacionada amb el món de la música i els instruments musicals.
Ens acostem fins al barri de Gràcia de Barcelona, on té el seu taller el lutier David Bagué. No és la primera vegada que el visitem, però aquest cop el motiu és una mica especial. I és que acaba de complir 60 anys. Així, fem una mirada enrere, però també descobrim els seus projectes de futur. La segona part del programa és per a en Pepe Reche i la seva secció "Notes al peu", que dedica a Robert Gerhard.
Comencem amb una polca de Strauss interpretada amb un conjunt format per 12 violes. Després sentim una conversa amb el pianista, musicòleg i professor de l'ESMUC Luca Chiantore, en què ens presenta "The spherical piano", el seu últim treball discogràfic, en el qual experimenta amb l'enregistrament i l'audició de la música per a piano. Els minuts finals són per a l'orguener Óscar Laguna i la seva secció d'"El secret dels orgues", dedicada aquesta vegada a un instrument molt original fet amb canyes de bambú que podem trobar a les Filipines.
Pere Méndez i Víctor Serra, saxofonistes i components del quartet de saxos Kebyart, passen pel programa per parlar-nos de les diferents nadales que han arranjat aquests últims anys. Un projecte que han compartit amb destacats músics del nostre país, com Xavier Sabata, Arnau Tordera, Andrea Motis, Albert Guinovart, Núria Rial i Magalí Sare. Més endavant, la Marisa Ruiz Magaldi ens porta "Caixa de ressonància", de temàtica nadalenca, i tanquem amb els "Sons llunyans", de la Cristina Alís Raurich, dedicats també al Nadal.
Comencem el programa amb en Pepe Reche i la seva secció 'Notes al peu', que dedica aquesta vegada a Josep Nori, solista de clarinet de l'Orquestra Pau Casals. Més endavant sona un reportatge en què Manuel Alejandro Rangel, intèrpret i pedagog de maraques veneçolanes, ens parla de la història de 'Pataruco', el concert per a maraques veneçolanes i orquestra compost per Ricardo Lorenz, el primer escrit per a aquest instrument com a solista. I els minuts finals són per a Jordi Pinto, director de Casa Parramon, que dedica la seva secció de 'La guia del violinista' al pont i l'ànima.
Coincidint amb el 150è aniversari del seu naixement, dediquem bona part del programa a un nom imprescindible del contrabaix, com va ser Serguei Kussevitski, virtuós d'aquest instrument i també prestigiós director d'orquestra. En parlem amb Jonathan Camps, contrabaixista de l'OBC i professor de contrabaix a l'ESMUC, i amb Emiliano Roca, lutier especialitzat en aquest tipus d'instruments. Els minuts finals són per a Jaume Ayats i la seva secció d'"El manxaire".
Galdric Santana i Roma, doctor en arquitectura, músic i director de la Càtedra Gaudí de la Universitat Politècnica de Catalunya, ens explica quina relació va tenir Antoni Gaudí amb la música i també quin lloc hi ocupaven els instruments. Més endavant, en Jordi Pinto, director de Casa Parramon, dedica la seva secció de 'La guia del violinista' a les clavilles, la celleta i el batedor del violí i els altres instruments de la seva família. I, finalment, descobrim quina obra de Les Luthiers és la preferida de Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver del conjunt. Foto: Blancafort OM.
Aquesta vegada ens fixem en dos grans noms de la música catalana del segle XX. D'una banda, el violinista Antoni Brosa, que descobrim de la mà de Daniel Blanch, pianista, president de l'Associació Joan Manén i impulsor del web Intèrprets Catalans Històrics. Més endavant, parlem del documental "Ecos de maestría. Descobrint a Graciano Tarragó", de Luis Gibert, estrenat fa poc, amb el seu director i també amb el guitarrista, compositor i deixeble de Tarragó, Jaume Torrent. Finalment, l'orgue de Castelló d'Empúries protagonitza la secció "El secret dels orgues", d'Óscar Laguna.
L'organista de la Vall d'Uixó ens explica què significa per a ell improvisar, en un reportatge que ocupa la primera part del programa. A continuació, el musicòleg i divulgador musical Pepe Reche ens porta unes "Notes al peu" dedicades aquesta vegada a Igor Stravinsky i les seves diverses visites a Barcelona. I per acabar, el director de cor Jordi Balué Paradís ens presenta un instrument tradicional xinès, curiós i amb molta història. Foto: Juan de la Rubia improvisant a l'orgue de la Basílica de Santa Maria de Mataró. (Imatge de Pere Masramon)
Dediquem bona part del programa a escoltar una conversa amb en Pau Orriols, el gran constructor d'instruments de vent de Vilanova i la Geltrú, enregistrada al seu taller. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", en què aquesta vegada es fixa en un poema del trobador occità Bernart de Ventadorn.
Comencem el programa amb una conversa amb la Marisa Ruiz Magaldi, la cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, que ens parla de les noves audioguies del museu. Més endavant, en Pere Alcon, tècnic i constructor de flautes travesseres i flautins, ens explica quines són les parts més importants d'una flauta travessera i també les més delicades. Finalment, en Jaume Ayats, en la seva secció d'"El manxaire", recorda el pas d'Alma Mahler i Béla Bartók per Catalunya, l'any 1940.