"FRANKENSTEIN-04155'" EMISSIÓ: Dimarts 29 de gener, a les 21.55, a TV3 INTERNET: 30 dies a la carta, només a Espanya   Què va passar en l'accident del tren d'alta velocitat que va descarrilar a Santiago de Compostel·la el 24 de juliol del 2013, en què van morir 81 persones?   El tren Frankenstein "Frankenstein-04155" és un documental d'investigació que narra la història que s'amaga darrere de l'accident del tren d'alta velocitat que va descarrilar prop de Santiago el 24 de juliol del 2013 i que va causar 81 morts i 140 ferits. L'Alvia S-730 va encarar la corba d'A Grandeira a 191 km/h enlloc dels 80 permesos i va sortir de la via bolcant la màquina i bona part dels vagons. En un primer moment tota la culpa va recaure sobre el conductor per haver-se saltat la limitació de velocitat, però el documental demostra que no en va ser l'únic responsable.   Presses i negligències Les presses per inaugurar la línia entre Madrid i Ourense van fer rebaixar els estàndards de seguretat, tant del comboi com del tram final de la línia, on no es va instal·lar el sistema de seguretat ERTMS que frena automàticament els combois en cas d'inacció del maquinista. El documental aporta proves que la tragèdia va passar per una cadena d'errors i negligències, responsabilitat d'ADIF, Renfe i el Ministeri de Foment. El conductor del tren en va ser simplement l'última peça de la cadena. El títol del documental fa referència, d'una banda, al número de registre de l'Alvia (04155) que va descarrilar i, d'una altra, al sobrenom "Frankenstein" amb el qual era anomenat el model Alvia S-730, l'accidentat, per molts dels maquinistes i un exdirectiu de Renfe perquè estava fet a base de fragments d'altres trens. Estudis recents demostren que una d'aquestes peces va contribuir de manera decisiva que el comboi descarrilés. El documental revela, entre altres dades, que el model de tren Alvia pesa 32 tones més del que permet Renfe en la seva pròpia documentació.   Un documental d'investigació "Frankenstein-04155", del director gallec Aitor Rei, és fruit d'un treball d'investigació de més de 4.000 hores i dos anys de rodatge.   Què hi ha darrere de l'accident ferroviari més greu de la democràcia espanyola? Premis Premi del Públic, XXIX Festival Cineuropa de Santiago de Compostel·la Menció Especial del Jurat, 60 Seminci, Setmana Internacional de Cine, Valladolid Millor llargmetratge, Festival V Primavera do Cine   Fitxa tècnica Direcció i guió: Aitor Rei Fotografia: Mighele de Currás & César Seijas Direcció artística: Boneca Lareta Música: Anxo Graña So: Omar Rabuñal Varela & Borja Freire Muntatge: Mighele De Currás & Aitor Rei Grafismes: Ghe Design Investigació: Jesús Domínguez & Aitor Rei 2015 Una producció de Boneca Lareta Més informació Web: http://www.frankenstein04155.com/   "IAK-42" EMISSIÓ: Dimarts 29 de gener, a les 23.35, a TV3 INTERNET: 30 dies a la carta, només a Espanya   Per què es van cometre errors gravíssims en la identificació dels cadàvers del Iak-42? El 26 de maig del 2003, un avió de l'exèrcit espanyol procedent de l'Afganistan, el Iak-42, es va estavellar a Turquia, amb 75 persones a bord. Hi van morir 62 militars espanyols, 12 tripulants ucraïnesos i un ciutadà bielorús. La tragèdia va anar seguida de moltes polèmiques, com els greus errors en les identificacions dels cadàvers. Per què es van cometre? Fins a quin punt en va ser responsable el govern d'Aznar, amb Federico Trillo al capdavant del Ministeri de Defensa? A "Iak-42", el periodista Dani Álvarez i l'antropòleg forense Paco Etxeberria recorden el controvertit cas. Aquesta producció és un capítol de la sèrie "El lector de huesos", d'ETB2. També es recorda altres accidents aeris, com el del 1985 al País Basc, on van morir 148 persones, o el de Spanair el 2008, on van morir 154 persones, a partir dels responsables de les identificacions dels cossos.   Fitxa tècnica Direcció: Igor Zabala i Teresa Díaz de Basurto Producció executiva: Blanca Baena Producció: Urko Luengo, Maite Taranko i Maialen Oleaga Redacció: Tania Hermoso i Javi Vara Guió: Guillermo Estrada Realització: Santiago Ron Edició: Santiago Ron i Mikel Peña Imatge: Zigor Etxebarria, Jose Luis Barredo, Santiago Ron i Markel Suárez So directe: Xabi Agirre Postproducció àudio: Josu Arrunbarrena i Unai Mimenza Grafisme: Maite Leizaola Música original: Damian Peña