Fruita imperfecta, a les oficines o educativa: iniciatives per estimular-ne el consum

Visitem un negoci basat en la distribució de fruita a les oficines; una empresa que col·loca al mercat les peces de fruita que no tenen la forma i la mida perfectes, i una iniciativa pedagògica sobre els avantatges del consum de fruita

Redacció Actualitzat

El consum de la fruita va de baixa a Catalunya: un 11% menys l'any passat, tot i ser-ne una de les principals zones productores d'Europa. El programa "Valor afegit" ha explorat tres iniciatives que combaten aquesta tendència amb propostes innovadores que troben una bona resposta dels consumidors. 
 

Fruita a les oficines 

El plàtan és la fruita més consumida del món i forma part de les caixes que es preparen en la línia d'embalatge que hem visitat. Els operaris són persones treballadores amb discapacitat del grup Sifu, que fan aquesta feina per a l'empresa Refruiting, una distribuïdora de fruita per a oficines.

"Ens diem Refruiting perquè ens orientem a les persones de recursos humans a les oficines i el que fan ells és recruiting", explica Felipe Ojeda, el fundador de l'empresa: 

"Vam començar portant només cistelles de fruita a les oficines perquè pensàvem que si tu a l'oficina tens ganes de menjar alguna cosa, l'únic que pots fer és anar fora de l'oficina al bar o anar a la màquina de vending i comprar unes patates, una Coca-Cola o un Kit Kat. I per què no alguna cosa saludable de menjar?"


Actualment, arriben a 3.000 oficines de Barcelona, Madrid i París

Ojeda afegeix que, per ells, la fruita "és una cosa alegre, simpàtica; a tothom li ve de gust; és saludable, refrescant, viva, aporta color, dinamitza el dia a dia i trenca les rutines de les persones al lloc de treball".

La iniciativa d'aquesta empresa és de tres joves enginyers graduats a la Universitat Politècnica de Catalunya. Van comptar amb el finançament d'un fons de capital risc els primers temps i es troben en ple creixement.

L'objectiu és econòmic, però hi ha un fort component social per donar feina a persones amb discapacitat a través d'un centre especial de treball del grup Sifu. 

Carlos Alcaraz és un d'aquests treballadors, i explica que va fer de forner durant 25 anys. "Per això em va sortir la discapacitat que tinc, per al·lèrgia a la farina; ara que ja no tinc contacte amb la farina, cap problema", comenta. 

L'expansió de l'empresa es controla des de les oficines que tenen a la Zona Franca de Barcelona. Ara busquen grans fruiteries de capitals de província espanyoles per associar-s'hi en la distribució de les caixes de fruita a les empreses, un o dos cops a la setmana.  

Alcaraz descriu la rutina del repartidor: "Carregues la teva furgoneta i mires a l'aplicació quin client et toca, a quina adreça, vas a l'oficina i deixes la fruita, que es vegi bé." 

El Felipe Ojeda sentencia que "és difícil trobar accions que siguin de cost baix, de molt impacte, sobre tots els empleats i que no diferenciïn empleats de magatzem dels d'oficina o directius. Impacta sobre tothom i de la mateixa forma". 


Com es ven la fruita imperfecta  

En una finca del poble de Sunyer, al Segrià, es colliran quatre milions de quilos de fruita aquesta temporada. Segons els responsables de l'explotació, més d'un 30% dels fruits es poden quedar fora del mercat per les petites imperfeccions que presenten a la vista. Els compradors de les grans cadenes de supermercats filen molt prim, a l'hora de decidir. 

Faustino Bieto és el responsable d'explotació de la finca de Premium Fruits a Sunyer:

"La fruita plenament comercialitzable és la que no té cap defecte. Qualsevol rascada, copet de branca o qualsevol imperfecció la descarta." 


Melons abonyegats, carbassons tacats o cogombres deformats. Totes les fruites i hortalisses amb defectes són benvingudes en aquesta planta de processament. Aquí es preparen les caixes que l'empresa Talkual envia a 8.000 subscriptors que té a tot Espanya. És una iniciativa trencadora, que va començar l'any 2020 i va haver de fer front a la resistència dels mateixos pagesos que produeixen la fruita i verdura com han fet tota la vida. 

Marc Ibós, director general de Talkual Foods, explica que "hi havia i hi ha molt escepticisme; el pagès no ho entén". El seu padrí i el seu avi llençaven aquest producte i els deien que era dolent. "Els que ho han entès són de segones o terceres generacions de gent jove que pot entendre la venda en línia, que aquest és un bon producte i que fem una feina d'educació. Són gent que creu en el projecte, molts des del principi, que a ells els va molt bé i a nosaltres també." 

A la mateixa nau on processen la fruita hi ha les oficines de Talkual. L'empresa té una gran activitat a les xarxes socials, i d'aquesta manera ha arribat a un públic d'entre 30 i 50 anys, de grans ciutats, en què predominen les dones. La connexió amb aquestes consumidores ha estat possible per la sensibilitat creixent sobre el malbaratament dels aliments i l'alternativa fàcil que presenta l'empresa. 

L'Oriol Aldomà porta la direcció comercial de l'empresa i explica:

"Gran part dels nostres clients aposten per Talkual per la seva missió de rescatar aquests productes. Aposten també per la sostenibilitat del planeta, però sobretot aposten perquè els estem donant una comoditat i un producte molt bo a molt bon preu a casa seva." 

 

Cosmofruita, un espai per educar el consum 

Un gran arbre fruiter és al mig del nou espai educatiu sobre el món de la fruita que s'acaba de posar en marxa a Lleida. Els estudiants que passin per aquí rebran informació amb els mitjans més atractius per fixar coneixements. Es tracta de sembrar una llavor perquè en el futur conservin els hàbits de menjar fruita que ara tenen per la influència dels pares i de l'escola.  

La visita a Cosmofruita inclou activitats educatives perquè no es limiti a una classe magistral i evitar que els alumnes desconnectin de les explicacions. El disseny dels continguts s'ha fet amb un assessorament pedagògic que ha concebut la visita com dues classes de poc menys d'una hora, amb una pausa intermèdia. 

Montse Villòria és mestra i assessora del plantejament pedagògic de Cosmofruita:

"El centre està pensat per atendre, a nivell pedagògic, alumnes de cicle superior i alumnes de l'ESO. A la llarga és viable aplicar aquest taller a grups, que vinguin famílies i aprenguin ells, però pensem que la via important és la de l'alumne mateix."  


Cosmofruita és una iniciativa de l'associació patronal Afrucat, que promou la fruita catalana davant la competència de productors de la resta d'Europa i del món, i que ha incrementat les vendes un 28% els últims cinc anys. 

Una competència que es dona sobre un mercat que, a més a més, es fa més petit cada any. Les dades del 2022 mostren una baixada de l'11% del consum de fruita a Espanya i confirmen la tendència negativa dels últims anys. 

Manel Simon, director general d'Afrucat, explica que "la població que menja més fruita són els infants, perquè estan sota tutela dels pares, i les persones més grans de 55 anys. Els joves, a partir dels 18 anys, quan marxen fora de casa es desorganitzen. I per què es menja més fruita a partir dels 55 anys? Perquè estem més preocupats per la nostra salut. És molt important tornar a l'arrel, tornar a explicar les nostres virtuts i valors per conscienciar". 

ARXIVAT A:
Economia de butxaca
Anar al contingut