Familiars d'afectats i víctimes durant la concentració a les portes del jutjat (Europa Press)
Santiago de Compostel·la

Vist per a sentència el judici de la tragèdia del tren Alvia amb acusacions creuades

El greu accident va passar fa deu anys i les defenses dels dos acusats, el maquinista de Renfe i el responsable de seguretat d'Adif, es fan retrets mutus

Redacció/AgènciesActualitzat

El judici per l'accident del tren Alvia a Santiago de Compostel·la ha quedat vist per a sentència. Dilluns passat va fer 10 anys de la tragèdia, en què van morir 80 passatgers i 145 van quedar ferits. Les defenses dels dos acusats, el maquinista de Renfe i el responsable de seguretat d'Adif, s'acusen mútuament des del començament.

El procediment ha durat 10 mesos i ara el jutge ha d'establir la responsabilitat dels dos acusats en l'accident del dia 24 de juliol del 2013, a Angrois, en un revolt perillós. Va passar mentre el tren circulava a 179 quilòmetres per hora en un revolt limitat a 80 i el maquinista trucava per telèfon.

Quan el tren entrava a la ciutat a gran velocitat, va descarrilar i va causar desenes de víctimes mortals i ferits. La tragèdia ferroviària a Santiago de Compostel·la la vigília de Sant Jaume va ser el primer accident mortal a la xarxa d'alta velocitat espanyola i un dels pitjors de la història de l'Estat.

L'exdirector de seguretat d'Adif, Andrés Cortabitarte, i el maquinista, Francisco Garzón, tenien dret a l'últim torn de paraula durant la sessió final, però cap dels dos no l'ha fet servir. S'enfronten a la mateixa pena, 4 anys de presó.

El maquinista ha mostrat desacord, amb moviments de cap, davant les acusacions de conducció "inusual, imprevisible i insòlita" per part de l'advocat defensor de l'exdirector de Seguretat. El conductor del tren Alvia sempre ha mantingut que res no feia preveure cap perill.

Durant el judici, l'excap de seguretat en la circulació d'Adif, Andrés Cortabitarte, s'espolsava la culpa de l'accident de l'Alvia i assenyalava el maquinista, davant de la indignació dels familiars i afectats perquè el fiscal havia decidit exculpar-lo.

Acusacions creuades

Durant els 10 mesos de judici, els dos acusats han mantingut estratègies de defensa i posats molt diferents. El maquinista s'ha mostrat com una víctima més de la tragèdia. El qui va ser responsable de seguretat s'ha presentat a si mateix com un encausat de manera injusta.

La causa del sinistre, segons el maquinista, hauria estat un descuit sumat a la falta de sistemes de seguretat. En canvi, segons l'excap d'Adif, el descarrilament es pot atribuir exclusivament a la negligència del maquinista. Ignacio Sánchez, advocat de Cortabitarte, ha afirmat:

"Les acusacions han retorçat els fets per fer-hi encaixar el senyor Cortabitarte i posar-lo al centre de tot. Ni la direcció de seguretat ni el meu client van tenir coneixement de la construcció de la infraestructura. Hi ha persones amb noms i cognoms que van analitzar el revolt."

Per la seva banda, Manuel Prieto, en representació del maquinista, ha assegurat:

"Les seves declaracions de com va passar l'accident s'han distorsionat amb un relat dels que creiem que són els veritables responsables del sinistre. El senyor Garzón no és responsable de la negligència d'Adif i l'error humà era previsible."

A favor de l'excap d'Adif hi ha el fet que la Fiscalia retirés l'acusació contra ell. I a favor del maquinista, hi ha la declaració de diversos pèrits. És el cas del responsable de l'Agència Ferroviària Europea, que va dir en una entrevista que Adif també és responsable de l'accident i que condemnar només el maquinista seria com tornar a 20 anys enrere en l'àmbit de la seguretat ferroviària.

Les protestes de les víctimes

Víctimes i familiars d'afectats per l'accident han fet una concentració aquest dijous a les portes de l'edifici Cinc de la Cidade da Cultura, que acollia la darrera jornada del judici.

Les víctimes portaven cartells amb què denuncien "mentides" per part de la Fiscalia i de l'Advocacia de l'Estat, i reclamen que se sàpiga "la veritat". Han assenyalat l'exdirector de Seguretat en la Circulació d'Adif com a "principal responsable" del descarrilament.

El macrojudici es va posar en marxa a l'octubre i va durar fins al febrer, en fase penal. Llavors va començar la fase civil, on han intervingut unes 700 persones entre testimonis i pèrits.

Ara, la magistrada haurà de dictar la sentència, que segons fonts judicials podria arribar de cara a la primavera.

 

ARXIVAT A:
JudicialMobilitatGalíciaTransport públic
Anar al contingut