Temu és una plataforma xinesa de vendes en línia amb preus molt baixos
Temu és una plataforma xinesa de vendes en línia amb preus molt baixos (3Cat)

Vendes a 0,59 euros: què és Temu i per què la Unió Europea hi posa la lupa

La plataforma de comerç electrònic xinesa haurà d'acatar la Llei de Serveis Digitals i eliminar productes falsificats o il·legals segons els estàndards europeus

Actualitzat

Vendes amb descomptes extraordinaris i una interfície que recorda més un videojoc que no pas una botiga en línia: quan obres el web de Temu al mòbil apareix una ruleta amb descomptes. Temu és una plataforma xinesa de vendes en línia que fa un any que està disponible a casa nostra.

L'aplicació es caracteritza per descomptes supreagressius, preus baixíssims i una oferta de productes infinita que posa en contacte fabricants xinesos i consumidors d'arreu del món.

Temu és la darrera web i app d'ultra fast fashion que ha arribat a Europa, després de Shein o Alibaba. I ara la Comissió Europea ha determinat formalment que el gegant asiàtic és una "plataforma en línia molt gran", cosa que significa que s'haurà de regir per les normes més estrictes de la Llei de Serveis Digitals de la UE, segons ha informat l'executiu comunitari.

I és que el grup xinès PDD Holdings, matriu de Temu, ha triplicat la seva mida en només tres anys amb una facturació que quasi arriba als 32.000 milions d'euros.
 

Obligats per llei a vigilar les falsificacions

Ara Temu, que compta amb més de 45 milions d'usuaris mensuals a la UE, entre altres coses, "haurà d'avaluar i mitigar degudament qualsevol risc sistèmic derivat dels seus serveis, inclòs el llistat i venda de productes falsificats, productes insegurs o il·legals i articles que infringeixin els drets de propietat intel·lectual".

L'empresa haurà de vigilar els productes il·legals o insegurs, que infringeixin els drets de propietat intel·lectual i analitzar riscos dels continguts que difonguin. Estaran obligats a presentar informes de riscos anualment.

Alhora, també estaran obligats a millorar els processos per eliminar aquests articles de la venda i hauran de refinar els algorismes per evitar-ne la promoció.

Els serveis de la Comissió, en cooperació amb el Coordinador de Serveis Digitals d'Irlanda, on hi ha la seu europea de Temu, supervisaran el compliment de les obligacions de la normativa per part de la plataforma.

La UE ha designat 24 plataformes en línia que, amb Temu, ja estan obligades a complir les obligacions generals de la Llei de Serveis Digitals.
 

Un fenomen digital

El gegant del comerç electrònic va complir un any de presència al mercat espanyol al mes d'abril d'enguany i ja compten amb 10,9 milions d'usuaris a Espanya. Té un catàleg de més de 100 milions d'articles i preus tan baixos que molts cops generen suspicàcies en el consumidor.

Segons un estudi de l'agència Semrush, la plataforma ha esdevingut un "autèntic fenomen" digital que ha multiplicat per quinze, concretament fins a gairebé 11 milions, les visites mensuals al seu web. Espanya ocupa el cinquè lloc quant a visites a Temu a Europa, al darrere del Regne Unit, Alemanya, França i Itàlia.

Temu és una aplicació de comerç electrònic que posa en contacte clients i fabricants xinesos (3Cat)

La recepta és clara: preus extraordinàriament baixos gràcies a un model de negoci que retalla en costos i ofereix una qualitat baixíssima. Temu elimina intermediaris, l'app funciona com una connexió directa entre els fabricants xinesos i els clients.

A més, arriben a conèixer molt bé els consumidors i les seves preferències i ajusten les produccions per reduir despeses.

Segons Semrush, el perfil d'usuari més habitual de Temu és una dona d'entre 25 i 34 anys amb ingressos baixos i sense títol universitari. Aquest consumidor fa les compres a través de l'aplicació mòbil i, en cada visita a la plataforma, s'hi està de mitjana entre 12 i 16 minuts.
 

Dubtes i ciberseguretat

L'app no ha estat lliure de controvèrsies en la seva curta vida. Als Estats Units, on va arribar l'any 2022, l'empresa afronta denúncies per filtració de dades i acusacions d'instal·lar programari maliciós en els telèfons que descarreguen el seu programari.

Analistes nord-americans també van acusar-los de recopilar i compartir dades personals dels usuaris, si bé l'empresa nega totalment aquests fets.

Tot això en un context d'escalada de tensió entre els EUA i la Xina per la seguretat cibernètica de les aplicacions del gegant asiàtic que operen al mercat estatunidenc.

A més, l'OCU i altres organitzacions de consumidors d'àmbit europeu han denunciat recentment Temu per incomplir la Llei de Serveis Digitals.

Aquestes organitzacions afirmen que l'app no proporciona determinada informació rellevant per als consumidors europeus, com la identitat dels venedors o si els productes compleixen els requisits i els estàndards europeus.
 

32.000 milions de facturació

El grup xinès PDD Holdings, matriu de Temu, va obtenir un benefici de 7.673 milions d'euros l'any passat, amb un increment del 90,3% respecte de l'any anterior.

Els ingressos del grup, que no desglossa l'evolució de la plataforma de comerç electrònic, van sumar 31.655 milions d'euros, un 89,7% més que un any abans.

"El 2023 representa un capítol fonamental en la nostra història corporativa a mesura que fem la transició cap a un desenvolupament d'alta qualitat", va dir Lei Chen, president i co-conseller delegat de PDD Holdings.

Temu ha triplicat la seva mida en només dos anys: el creixement d'aquesta empresa ha estat tan fulgurant que fins i tot ha arribat a superar Alibaba a la Xina en capitalització de mercat a finals de l'any passat. Amb aquest model, Temu amenaça els gegants del sector i té com a objectiu arribar a esgarrapar quota de mercat a Amazon.

 

ARXIVAT A:
InternetXinaComerç
Anar al contingut