Cues als controls de seguretat d'El prat aquest dilluns (ACN/Albert Hernàndez)

Vaga de vigilants de seguretat a l'aeroport del Prat: negociacions a tres dies de l'aturada

Els vigilants de seguretat, que han convocat aturades a partir de dijous, denuncien que no s'estan complint els acords laborals i salarials pactats per l'empresa

Redacció/AgènciesActualitzat

INFORMACIÓ ACTUALITZADA EN AQUEST ENLLAÇ:

Desconvocada la vaga de vigilants de l'aeroport del Prat després d'un acord amb l'empresa

Els vigilants de seguretat de l'aeroport del Prat negocien aquest dilluns amb l'empresa, amb la mediació del Departament de Treball, per mirar d'evitar la vaga indefinida que està convocada a partir d'aquest dijous 10 d'agost.

Els treballadors dels controls de seguretat denuncien que han fet 20.000 hores extres en els últims quatre mesos i demanen a l'empresa I-SEC, adjudicatària del servei des del novembre, més personal i que garanteixi els descansos de 10 minuts. També exigeixen que es contractin més dones perquè hi hagi més paritat, un plus d'idiomes i aparcament gratuït, entre altres reivindicacions.

De moment, els vigilants han convocat aturades de 6 hores cada dia des de dijous que ve, dia 10, fins dilluns 14, en diverses franges horàries, unes aturades que es podrien repetir cada setmana si no s'arriba a cap acord.

Fa sis estius, els controls de seguretat de l'aeroport del Prat ja es van col·lapsar per un altre conflicte laboral, en aquell cas amb l'empresa Eulen, que era qui tenia adjudicat el servei.

Els serveis mínims s'han fixat en el 90%.

Panell informatiu d'arribades i sortides a l'aeroport d'El Prat (ACN/Albert Hernàndez)

"Les dones treballen el doble", segons els sindicats

La plantilla demana a l'empresa que compleixi els acords ja firmats i contracti més personal, sobretot dones. I és que, segons explica José Fidel Gómez, portaveu del sindicat CSIF, només hi ha un 35% de dones a la plantilla, encara que és obligatori que en cada filtre de seguretat hi hagi almenys un home i una dona. Aquesta inferioritat numèrica fa que les treballadores "hagin de treballar el doble que els homes", afegeix, i hagin fer inspeccions en més d'un arc de seguretat alhora.

Els empleats també estan obligats a dominar l'anglès, i per això el sindicat reclama que cobrin un plus d'idiomes. També denuncien que s'han de gastar uns 440 euros l'any en estacionar els seus vehicles i reclamen que se'ls assigni una plaça de pàrquing:

"Per anar a treballar hem de pagar. El que ha de fer l'empresa és contractar una parcel·la d'Aena per aparcar."

 

Denuncien casos d'abús de poder

Aquest dilluns, en arribar a la seu del Departament de Treball, els representants dels vigilants de l'aeroport del Prat han assegurat que no creuen que la mediació pugui aturar la vaga prevista per a aquest dijous, perquè no es toquen alguns dels "punts de pressió" que volen abordar, com els abusos de poder i la pujada salarial.

Genoveva Sierra, presidenta del Comitè de Centre de I-SEC, ha explicat que durant aquest cap de setmana el comitè "ha tingut contactes extraoficials" amb l'empresa, que han anat "regular", ja que no cedeixen en els punts que els ha portat "veritablement a la vaga":

"No ens proposen res immediat ni tangible, tot és a quatre anys vista."

Sierra també ha denunciat la "conducta antisindical" de l'empresa en aquest conflicte. "Estan enviant comunicats a tota la plantilla perquè no vagin al sindicat", ha assegurat.

Fidel Gómez, membre del sindicat, ha explicat que ja han presentat a Treball cinc sol·licituds d'expedient d'abús de poder que estan pendents de resolució i ha demanat un canvi "de directius de l'empresa" que, segons els sindicats, estarien permetent aquests abusos. També que els responsables estiguin obligats a rotar als controls de seguretat, com la resta de vigilants.

"És inadmissible que un responsable pugui cridar a un treballador i insultar-lo, no hauríem d'estar parlant d'això."

Representants dels treballadors, aquest dilluns, entrant al Departament de Treball (ACN/Maria Pratdesaba/Quim Vallès)

Vagues successives des del 2017

El servei de seguretat de l'aeroport de Barcelona fa anys que encadena conflictes laborals, principalment per la manca de personal i les condicions laborals precàries dels vigilants.

El 2017, la problemàtica entre els treballadors i la llavors adjudicatària Eulen es va allargar tot l'estiu i va causar greus problemes d'operativa. De fet, aquesta vaga no s'ha desconvocat formalment sis anys després.

El col·lapse que va provocar aquella aturada va obligar l'Estat a decretar un laude, és a dir, un acord d'obligat compliment per garantir el servei.

Aquest pacte dictat a finals d'agost per un mediador incloïa una pujada salarial de 200 euros mensuals i un relleu de 25 treballadors que anirien rotant en les franges de màxima afluència. El plus econòmic es va traslladar al conveni estatal de vigilants de seguretat.

El laude va ajudar a solucionar la disputa laboral fins a l'estiu del 2019, just quan la càrrega a l'aeroport barceloní es va disparar per l'increment del trànsit aeri sense que hi hagués un reforç de plantilla. En aquell moment, l'adjudicatària del servei era la companyia Trablisa. Els treballadors van estar de vaga durant més d'un any i mig amb uns serveis mínims del 90%.

Aquella protesta es va acabar al novembre del 2022, quan va entrar en joc l'actual empresa que ofereix el servei, la neerlandesa I-SEC.

Els conflictes entre els vigilants de seguretat i les empreses adjudicatàries són recurrents des de fa anys (ACN/Albert Hernàndez)

Reclamen que es compleixin acords ja negociats

La direcció holandesa va negociar abans de començar a operar a l'aeroport un plus de càrrega de feina que incloïa quadrants anuals i formació pels treballadors. Ara, nou mesos després, els treballadors denuncien que no s'ha garantit que tots els empleats tinguin la certificació C2 per poder treballar a l'escàner i que l'equip de relleu promès "no és de veritat" perquè els descansos "no es compleixen".

La plantilla està formada per unes 500 persones que han fet 20.000 hores extres en els últims quatre mesos. La càrrega de feina ha provocat que els índex de baixa estiguin "disparats" en comparació amb altres infraestructures, segons el representant de CSIF:

"La gent viu allà. Les jornades s'allarguen 12 hores i es treballa 17 dies seguits."


Crítiques a Aena        

Els sindicats també han carregat contra Aena per desentendre's del cas. El servei de seguretat està subcontractat i per això recorden al gestor aeroportuari que "té l'obligació de vigilar" les companyies amb qui firma contractes.

"El paper d'Aena és contractar l'empresa més barata. I-SEC va entrar perquè era un milió d'euros més barata que Trablisa", lamenta Gómez, que explica que el conflicte laboral arriba quan s'està licitant l'explotació del servei de seguretat a tota la xarxa d'aeroports d'Aena.

"Ens sorprèn, Aena està plenament informat de les irregularitats del servei i ni ens contesta. Ara, en temporada alta, hi hauria d'haver sis components als filtres i només n'hi ha cinc. No el preocupa la seguretat, només quan hi ha vaga. Si volen impedir la vaga, que s'apliqui el contracte firmat."

El gestor públic, per la seva banda, assegura que el conflicte és específic de l'empresa subcontractada, que es va licitar mitjançant el procediment de contractació pública. L'import total del contracte van ser 30,41 milions bruts per garantir el servei un any.


Denúncies a Inspecció  

La plantilla ha fet arribar denúncies a Inspecció de Treball, que ha proposat sancionar Aena, I-SEC i Trablisa per incomplir la normativa.

L'organisme ha proposat obrir un expedient d'infracció contra l'operador públic per incomplir la prevenció de riscos dels vigilants de seguretat de la terminal 2, on ha detectat "risc mitjà de posicions forçades" i "risc de manipulació manual de càrregues que pot arribar a no ser acceptable", manipulant safates de pes superior a 17 quilos.

Preguntat per l'ACN, Aena ha detallat que la problemàtica té a veure amb l'adequació d'uns carretons per al moviment de safates a la zona d'inspecció del filtre de seguretat, i ha assegurat que "ja s'ha atès".

 

ARXIVAT A:
Drets laboralsAeroport del Prat
Anar al contingut