El medalló amb la imatge d'una vulva que ha dut la polèmica a l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la UE

Una joia d'una vulva és blasfèmia, segons l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la UE

La joiera valenciana Laura Ivorra guanya el seu recurs contra l'EUIPO, que es negava a registrar uns medallons que considerava "immorals" perquè evoquen la imatge de la Verge Maria

Actualitzat

Uns dissenys vetats amb l'argument que són blasfems. És la circumstància a la qual han hagut de fer front Laura Ivorra i Gastón Andersson, una parella de joiers d'Alacant, que han vist com l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la UE (EUIPO) rebutjava inscriure tres dels seus medallons amb la imatge d'una vulva. El motiu, que evoquen la Verge Maria.

Els fets es remunten a desembre de 2021, tot i que no ha estat fins ara que han decidit fer-los públics. Ivorra i Andersson havien llançat la marca Santa Barbara l'any anterior, una firma de joies que ells mateixos defineixen com a reivindicatives i que ha fet fortuna amb la seva peça insígnia, el collaret amb el dibuix d'una vagina anomenat Holy V. Però aquesta medalla, i unes altres dues, que són els seus productes més venuts, també han estat els que els han portat més maldecaps, per la negativa de l'EUIPO de donar-los la propietat intel·lectual.

"Ens va arribar una carta i ens vam quedar en xoc. En quatre folis, ens denegaven les patents de totes les peces on apareixia una vulva, i en els al·legats ens acusaven de fer blasfèmia i altres conceptes agressius i fora de lloc."

En el document --que van rebre el 30 de desembre de 2021-- s'hi pot llegir que els seus dibuixos "són contraris a l'ordre públic o als bons costums perquè contenen imatges obscenes i/o immorals", i justifica negar-los els drets d'autor citant directrius europees que exclouen "representacions blasfemes".

Segons l'EUIPO, la imatge de la vulva als medallons podria ofendre els catòlics perquè evoca la Verge Maria (Laura Ivorra)

Els medallons en qüestió tenen una forma ovalada i una vulva a centre, rodejada de raigs de llum. Segons l'EUIPO, que mostra els collarets de Santa Barbara i els compara amb altres peces on apareix la Verge Maria, els cristians europeus podrien "considerar aquests dissenys altament irrespectuosos i ofensius".

La funcionària que es va quedar el cas accepta que la venda d'articles que fan referència als òrgans sexuals és freqüent, però assenyala que es tracta de contextos en què "les imatges no ofenen, insulten o denigren". A més, diu que la doctrina del Tribunal General de la UE és la de rebutjar els models que utilitzen "llenguatge manifestament profà o descriu una obscenitat greu", i entén que seria el cas d'aquestes joies valencianes.

Els medallons amb les vulves que l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la UE va comparar en un document amb imatges de la Verge Maria (EUIPO)

Fins i tot s'aventura a especular que, "considerant la naturalesa dels béns, és a dir articles de joieria, és probable que no és venguin en ambients controlats sinó que s'ofereixin en joieries on puguin ser vistes per qualsevol tipus de públic". És a dir, que els medallons amb la imatge d'una vulva en un aparador podrien arribar a ofendre els catòlics que els vegin exposats.

"Quan va arribar la carta va ser desolador, vam sentir por, com si estiguéssim fent alguna cosa malament, i al final és part del nostre cos. Vam estar molt temps pensar si recórrer, perquè implicava agafar advocats especialitzats i havíem de pagar molts diners."

Ivorra i Andersson es van posar en contacte amb l'advocada Lara Grant, d'un despatx de Barcelona, i van presentar un recurs que rebat les acusacions de blasfèmia amb l'argument que "resulta complex aplicar aquesta definició a joies artístiques que únicament representen els genitals femenins, només perquè estiguin emmarcats en un cor o raigs de sol, que no són exclusiva propietat de la fe cristiana".

En la seva resposta a l'EUIPO, la lletrada també remarcava que la societat europea difícilment se sentirà ofesa perquè està "altament secularitzada". Argumenta que només un 2% de la població va l'església i, d'aquests, el 99% són d'edat avançada, i no veuran ni adquiriran el disseny, ja que no són el públic a qui s'adrecen les joies de Santa Barbara.

Un periple de dos anys i més de 3.000 euros en advocats, que va acabar quan per fi el març de 2023 l'EUIPO es feia enrere, els donava la raó i els drets de propietat intel·lectual sobre els seus dissenys.

"La nostra intenció és situar la vulva al centre del disseny per posar la dona al centre del discurs. El cos de la dona molesta, hi ha poca educació sexual pel que fa les dones, però en cap moment tenim intenció de ficar-nos amb les persones creients ni l'Església."

La parella de joiers també ha rebut el suport dels seus clients a les xarxes socials, que després de conèixer el que havia passat els han enviat desenes de missatges per fer-los costat. Al seu perfil s'hi poden veure comentaris de l'estil "soc catòlica, porto aquest collar i no m'ofèn ni em sento atacada".

El post viral en què explicaven a Instagram el que els havia passat els ha donat visibilitat, arran de les reaccions d'altres artistes i influencers, tot i que desitjarien no haver viscut un tràngol que els ha tingut dos anys amb l'ai al cor: "Ha estat un desgast personal, però el balanç final és positiu perquè hem aconseguit la nostra patent, que és el nostre dret, i per tant la resolució ha estat bona i això és el més important".

ARXIVAT A:
Unió EuropeaEsglésia
Anar al contingut