Prototipus d'armilles amb airbag per protegir lesions al tòrax

Una armilla amb airbag o un fre automàtic, propostes per reduir les morts de motoristes

L'aplicació, segons un estudi que té la participació del RACC, suposaria un estalvi de fins a 140 milions d'euros per a les administracions en 5 anys
Actualitzat
TEMA:
Trànsit

Proposen tres mesures de seguretat que reduirien fins a un 24% les víctimes mortals i ferides per accident de moto: una armilla amb airbag, un sistema de fre automàtic que redueixi la velocitat abans de l'impacte i la incorporació de proteccions per a les cames en els vehicles. Ho recull un estudi europeu que ha comptat amb la participació del RACC.

El 2021, 35 de les 98 víctimes mortals a la carretera són motoristes (STC)
 

Amb la implementació d'aquests tres sistemes no només se salvarien unes 360 vides en cinc anys en l'àmbit europeu a causa d'aquests accidents, sinó que representaria una estalvi de més de 140 milions d'euros per a les admistracions fins al 2025, segons les conclusions del projecte europeu PIONEERS, que s'ha presentat aquest dimecres.

Aquest any 2021, una de cada tres víctimes mortals a les carreteres catalanes han estat motoristes, segons dades del Servei Català de Trànsit, SCT. La sinistralitat en accidents on hi ha implicades motocicletes ha crescut els últims anys i les morts i lesions greus també han crescut entre els motoristes, que són més vulnerables.

 

L'SCT ha posat en marxa una campanya de prevenció dels accidents de moto amb el nom de "La ruta més segura"

 

L'estudi demana en les seves conclusions més inversió en la investigació i desenvolupament d'elements de protecció passiva per a motoristes, canvis en els mètodes de test i homologació adaptats a la realitat dels accidents i, sobretot, campanyes de conscienciació i per incentivar l'ús d'aquest elements de seguretat.
 

Un airbag per a motoristes

L'estudi ha analitzat 1.300 accidents en què 382 motoristes van patir lesions al tòrax. L'estudi ha testat com a mesura de protecció per aquestes lesions l'ús d'una jaqueta o armilla amb airbaig incorporat que, en diferents escenaris en funció de la velocitat d'impacte, reduiria en un 8% les morts, un 12% les lesions greus i un 4% les lleus.

A més, si s'aconsegueix que un 25% dels motoristes utilitzin aquest dispositiu, es calcula que es podrien salvar unes 110 vides durant un període de cinc anys a Europa.

L'estudi calcula també que si un 6% dels motoristes fes ús d'aquesta jaqueta, els sistemes sanitaris podrien estalviar fins a 140 milions d'euros els pròxims 5 anys.

L'adopció dels elements de seguretat suposa també un estalvi per a les administracions (ACN/Oriol Clavera)

Sistema de fre automàtic

El sistema proposat que salvaria més vides és el de la incorporació a les motocicletes d'uns sistema de fre automàtic que reduís la velocitat de l'impacte. L'estudi ha analitzat 60 accidents on la velocitat ha tingut un paper determinant en la gravetat de l'accident i les conseqüències.

Les anàlisis conclouen que l'ús del sistema automàtic de frenada permetria reduir la velocitat d'impacte fins 15 km/h i per tant la gravetat de les lesions. En els impactes entre un vehicle i una moto les víctimes es podrien reduir fins a un 24%, segons assegura l'informe, fins a un 17% les lesions greus i un 19% les lleus.

Si un 15% de les motocicletes portessin aquest tipus de frens es calcula que, en cinc anys a tot Europa, es podrien salvar unes 250 vides. L'estalvi econòmic per a les administracions, en aquest cas, l'estudi calcula que podria arribar als 51 milions d'euros, en un període de 5 anys a Europa, només que un 2% de les motos portés aquest tipus de frens. 

S'han presentat altres elements de seguretat del material de protecció dels motoristes (CCMA)

Protecció per a les cames

El tercer sistema de seguretat que poposa l'estudi és que les motocicletes portessin integrades unes proteccions per a les cames. De 1.300 accidents estudiats, 81 casos van comportar lesions a les cames. Les proteccions serien eficients en situacions on la velocitat d'impacte és baixa (fins a 15 km/h) o mitjana (de 15 km/h a 30 km/h). L'ús d'aquest sistemes que encara estan en una fase inicial i s'han de continuar desenvolupant i provant, podria arribar a reduir fins a un 78% de les lesions greus a les cames.

També s'aconseguiria un estalvi de més de 5 milions d'euros en l'àmbit europeu. En aquest cas, apunta l'estudi, "es tracta d'una hipòtesi teòrica perquè aquests dispositius no es troben encara al mercat".


Estudi europeu

El projecte europeu PIONEERS ha analitzat més de 1.400 accidents de moto, les causes i les conseqüències amb l'objectiu d'incrementar la seguretat i de reduir el nombre de morts i ferits greus en accidents de moto.

L'estudi, iniciat el 2018, l'ha dut a terme un consorci de 16 socis, entre els quals des de Catalunya, el RACC i IDIADA. També hi han participat 5 universitats europees --Florència, Munic, Estrasburg, Gustave Eiffel i Darmstadt--, els centres d'investigació BASt i Neura, així com empreses i fabricants de motocicletes i equips de seguretat com Bosch, Ducati, Piaggio o Dainese-AGV, Alpinestars, Rev'it i Motoairbag.

La iniciativa ha rebut un finançament de 4,83 milions d'euros del programa Horizon 2020 de la Unió Europea. 

ARXIVAT A:
Trànsit Seguretat
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut