Un xec en blanc de dades personals: què amaga el sorteig del sou d'eurodiputat d'Alvise Pérez

L'agitador d'extrema dreta s'ha compromès a anunciar, abans que acabi la setmana, el primer guanyador del seu salari mitjançant un concurs que genera dubtes legals

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Alba Gil

Periodista de la secció de Política de TV3

@Gil_Alba
Actualitzat

"Sortejaré públicament cada mes el 100% del meu salari públic europeu en cas de resultar electe."

Amb aquesta gran promesa, l'agitador ultra Alvise Pérez va irrompre en l'escenari polític. Al carrer, pocs coneixien el seu nom, però a les xarxes feia anys que havia construït una comunitat amb milers de seguidors.

Amb les passades eleccions europees, va arribar la sorpresa: la seva formació, S'ha Acabat la Festa, aconseguia tres escons. Des d'aleshores, poc s'ha sabut d'ell i el neguit entre els seus no ha parat de créixer. Les sospites, tampoc.

Fins al passat 10 d'agost. El ja eurodiputat va difondre un missatge en què assegurava que havia canviat d'opinió i que, finalment, es quedava amb la totalitat del seu salari. Minuts després, ell mateix s'esmenava i anunciava la posada en marxa del sorteig. Un cop d'efecte per atraure l'atenció i publicitar el nou web que ha creat per dur a terme el concurs. Tot i que encara no ha fixat la data, s'ha compromès a anunciar un guanyador entre els dies 20 i 25 de cada mes.
 

Un procés amb més ombres que llum

Fins ara, ja s'hi han apuntat gairebé 190.000 persones, a través d'un formulari que demana les dades personals, entre elles el DNI, a més del compte de les xarxes socials. El procés que cal seguir per inscriure's ha aixecat forta polèmica i ha activat les alarmes dels experts, que adverteixen dels perills de participar-hi.

Per l'advocada especialitzada en dret digital Belén Arribas, la informació que es requereix és "excessiva" i no descarta que es pugui impugnar:

"Es demanen moltes dades excessives, cosa que no compleix el principi de minimització que exigeix la legislació. Potser no són necessàries totes aquestes dades per participar en un concurs. A més, el fet que hagis de donar les xarxes socials per participar i que, com a requisit previ, t'hagis d'inscriure a Telegram, que no té la seu a Europa, també planteja els seus reptes."

Segons la lletra petita dels termes i condicions, els participants en el sorteig accepten que les seves dades es publiquin no només a les xarxes d'Alvise, sinó també en d'altres de vinculades. Els concursants cedeixen, a més, els seus drets d'imatge i de veu.

Formulari que cal omplir per participar en el sorteig
Formulari que cal omplir per participar en el sorteig

D'altra banda, l'agitador ultra tampoc no es fa responsable de les conseqüències fiscals en cas d'errors en la informació i es reserva el dret a modificar les condicions de manera retroactiva, cosa que equival a signar un xec en blanc.

"No pots tenir aquesta potestat perquè aleshores canvies les regles del joc a posteriori", destaca Arribas. "Sembla que vulgui ajustar en el futur qualsevol adjudicació perquè es reserva el dret a eliminar participants si incorren en frau de llei, però no sabem què entén per frau de llei. Això, en qualsevol concurs, no seria legal", insisteix.
 

Difondre propaganda a través dels participants

D'altra banda, la política de privadesa del concurs inclou fórmules ambigües. Diu, per exemple, que els participants cedeixen el tractament de les seves dades per a "una o diverses finalitats", sense aclarir quines. A més, Alvise podrà aprofitar les xarxes del guanyador per difondre la seva propaganda.

Per tot plegat, l'advocada recomana cautela a aquells que hi vulguin participar:

"Si algú vol participar d'aquest concurs ha de ser molt conscient que està cedint les dades, que pot revocar el consentiment, però aquestes dades ja estaran en servidors de tercers que són els qui posen les cookies i també hi ha un problema de ciberseguretat. Hi ha molt d'interès de determinades empreses d'accedir a dades per poder vendre perfils."

Pérez, votant el 9 de juny passat en les eleccions europees
Pérez votant el 9 de juny passat en les eleccions europees (EFE/Raúl Caro)

Populisme inspirat en Milei

L'estratègia de sortejar el salari, que els experts titllen de populista, no és nova. Està inspirada en l'actual president de l'Argentina, Javier Milei, que entre el 2022 i el 2023 va repartir mensualment el seu sou de diputat. Una maniobra que pot ser "efectiva", segons el consultor en comunicació política Xavier Peytibí:

"El que fa és alimentar la seva comunitat, el missatge que no és un polític normal i que compleix la seva paraula. I, a més, genera multitud de continguts comunicatius. Podria ser màrqueting, però no deixa de ser comunicació política."

Tal com apunta Peytibí, gràcies a aquest gest, Alvise aconsegueix distanciar-se de l'establishment polític i enfortir el relat de cara a la seva comunitat de seguidors. A la vegada, aprofita el ressò que possiblement tindrà en els mitjans de comunicació convencionals per arribar a diferents públics, i això pot suposar una amenaça de cara a Vox.

"L'estratègia de Vox també era molt antiestablishment, però Alvise ha anat un pas més i no només diu que és diferent, sinó que demostra, almenys de paraula, que és diferent".

En els dos anys que va mantenir viva aquesta iniciativa, Milei va aconseguir mobilitzar tres milions de participants. Alvise, a qui van votar 800.000 persones el 9 de juny, encara no s'apropa a aquesta xifra, però els experts no descarten un efecte crida després que se sortegi el primer sou.

Tanmateix, a diferència del president argentí, que feia els sortejos davant de notari, l'agitador de S'ha Acabat la Festa ho farà amb un programa informàtic que, assegura, no es pot manipular.

Però els experts en discrepen. "Tots els programes informàtics són manipulables "per se", per no parlar dels problemes de ciberseguretat", conclou Arribas.

 

ARXIVAT A:
Extrema dretaProtecció de dades
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut