La C-15 entre Vilafranca i Cabrera d'Anoia ja s'ha convertit en una carretera 2+1
La C-15 entre Vilafranca i Cabrera d'Anoia ja s'ha convertit en una carretera 2+1 (3Cat)

Un tercer carril per evitar xocs frontals: consulta els 400 km de carreteres on es preveu actuar

El govern aprova el Programa 2+1 per actuar fins al 2030 en vies d'alta intensitat de trànsit i reduir-hi els accidents mortals

Marc Garcia Beumala / Bernat RexachActualitzat

Entre aquest any i el que ve, el govern actuarà en 76 quilòmetres de carreteres per reduir els xocs frontals. Ho farà en vies d'un carril per sentit que es transformaran amb un carril addicional, per garantir avançaments segurs, i una mitjana de separació.

L'actuació s'emmarca en el Programa 2+1 contra els xocs frontals que va presentar el govern anterior. L'executiu ha concretat el calendari fins al 2030 i ha garantit la inversió de les 16 obres del 2025 i 2026 amb 128 milions d'euros.

En total, i fins al 2030, el Programa 2+1 preveu transformar 425 quilòmetres de carreteres amb una inversió necessària de més de 660 milions d'euros.

Els 8 projectes per al 2027 ja estan redactats a l'espera de finançament, i hi ha una llista de 28 actuacions previstes per al període 2028-2030 que s'han de redactar i cal assignar-hi pressupost.
 


De moment, i en el marc d'aquest programa, ja hi ha dos trams 2+1 acabats. És el cas de la C-66 a Banyoles, la variant d'aquesta ciutat, amb un traçat de 8,5 quilòmetres, i la C-15 entre Vilafranca del Penedès i Cabrera d'Anoia (21,4 km).

A més, en aquests moments s'està executant la transformació de la C-35 entre Sant Celoni i Riells i Viabrea, en un tram de 4,5 quilòmetres.

Un dels primers trams que es licitarà aquest 2025 és el de la C-12 entre Tivissa i Mora la Nova (3,3 km), amb una inversió de 8,6 milions d'euros.
 

 

Què són les carreteres 2+1 i com s'escull on fer-les

El format 2+1 consisteix a transformar carreteres d'un carril per sentit en vies amb tres carrils, en què el carril central es va alternant en un sentit i en l'altre per habilitar trams d'avançament segurs.

Per garantir la seguretat es posa una separació reforçada al mig, ja sigui amb una mitjana de formigó, senyalització horitzontal (zebrats centrals, pintura vermella o ressalts) o elements d'abalisament (pals de senyalització).

El model s'inspira en experiències de països capdavanters en seguretat viària com Suècia. A Catalunya s'ha aplicat en trams de la C-55, la C-16 i la C-58 amb resultats satisfactoris, segons la Generalitat.

Imatge aèria de la C-15 a Vilafranca del Penedès transformada en una carretera 2+1
Imatge aèria de la C-15 a Vilafranca del Penedès transformada en una carretera 2+1 (Departament de Territori)

Per decidir els trams on s'actua s'ha tingut en compte la intensitat de trànsit, el nombre d'accidents frontals i la seva gravetat, i la continuïtat amb autovies o autopistes. I han de ser de la xarxa bàsica de la Generalitat.

Segons el govern, el 60% dels xocs frontals amb morts estan causats per la invasió del sentit contrari per falta d'atenció. Amb aquest programa es vol reduir els accidents mortals en els trams on s'actuarà.

La consellera de Territori i portaveu del govern, Sílvia Paneque, ha afirmat que el pla busca "modernitzar la xarxa viària i millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit". 
 

Bandes rugoses en 700 km

El Programa 2+1 inclou també una altra actuació més immediata per reduir el risc d'accidents frontals causats per distraccions.

Entre aquest any i el que ve, el govern preveu implantar bandes rugoses a la línia central en 700 quilòmetres de carreteres. L'acció vol alertar els conductors en cas d'envair el carril contrari.

Aquestes bandes es col·locaran en 34 carreteres diferents, amb una inversió de 2,5 milions d'euros.

Exemple de banda rugosa a la línia central per alertar dels canvis de carril
Exemple de banda rugosa a la línia central per alertar dels canvis de carril (3Cat)
ARXIVAT A:
TrànsitInfraestructuresMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut