
Extingit l'incendi d'Artesa de Segre que ha cremat 128 hectàrees de conreus i bosc
S'hi han desplaçat 63 dotacions dels Bombers per sufocar-lo i la disminució del vent i l'augment de la humitat han ajudat a estabilitzar-lo, controlar-lo i extingir-lo
Un incendi ha cremat aquest dimecres una zona mixta de terreny agrícola i forestal a Artesa de Segre, a la Noguera. El foc ha començat cap a les 5 de la tarda, i ha cremat durant unes quantes hores fins que cap al vespre s'ha donat per estabilitzat.
Cap a primera hora de la tarda d'aquest dijous els Bombers l'han declarat com a controlat, i passades les 8 del vespre han anunciat que ja el consideraven extingit i que es retiraven les dotacions que encara hi estaven treballant:
#IFArtesadeSegre EXTINGIT. #Bomberscat retirem les dotacions que han estat revisant i remullant la zona.
Bombers (@bomberscat) June 30, 2022
Al costat de la C-14
L'inici de l'incendi ha estat el dimecres a la tarda a prop d'una zona forestal al costat del quilòmetre 110,5 de la carretera C-14, els bombers hi han desplaçat 50 dotacions terrestres i 13 d'àeries, i segons els Agents Rurals, la superfície afectada total ha estat d'unes 128 hectàrees.
ACTUALITZACIÓ (29/06 19.45h): L'#IFArtesadeSegre afecta una superfície aproximada d'unes 128,28 hectàrees, segons dades provisionals.
Agents Rurals (@agentsruralscat) June 29, 2022
- Forestal: 60,58 ha
- Agrícola: 67,51 ha
- Urbà: 0,19 ha pic.twitter.com/GdPVCiZkBR
En un inici s'ha activat el confinament preventiu del nucli de la Força, al municipi de Ponts, del monestir i santuari Santa Maria de Refet, i el desallotjament d'una masia, cosa que s'ha revertit quan s'ha donat per estabilitzat el foc.
Els treballs al flanc dret de #IFArtesadeSegre evolucionen favorablement i els esforços se centren, a hores d'ara, en el flanc esquerre de l'incendi. #bomberscat pic.twitter.com/b57bYwTbfu
Bombers (@bomberscat) June 29, 2022
La prioritat dels bombers en un primer moment ha estat contenir el flanc dret de l'incendi per evitar que progressés cap a la vall del Segre, i quan això s'ha aconseguit s'han centrat en tancar el flanc esquerre.
A la tarda a la zona hi bufava un vent moderat que ha afluixat cap al vespre, cosa que afegida a la pujada de l'humitat ambiental, ha ajudat a l'estabilització de l'incendi.
"En poques hores el podrem donar per estabilitzat"
Cap a tres quarts de nou del vespre Francesc Boya, cap de suport de Bombers a Artesa, ha explicat a TV3 que l'incendi ja estava "ben perimetrat" i que tenien previst estabilitzar-lo en breu:
"La intensitat amb què ha començat el foc s'ha pogut rebaixar i tenim la sensació que en poques hores el podrem donar per estabilitzat."
Quan s'ha començat a fer fosc, s'han retirat els mitjans aeris, però els terrestres han continuat treballant, i també les agrupacions de defensa forestal, les ADF, mentre hi ha hagut pagesos que han col·laborat en la lluita contra el foc llaurant camps.
En #IFArtesadeSegre també hi treballen @sfadfcat i pagesos, que han llaurat camps, #GEPIF @agentsruralscat @mossos i voluntaris de Protecció Civil @emergenciescat
Bombers (@bomberscat) June 29, 2022
Amb les bones condicions ambientals, l'estabilització de l'incendi no ha trigat a poder declarar-se, i la previsió era que es quedessin dotacions remullant el terreny per evitar revifades:
#Bomberscat donem per ESTABILITZAT #IFArtesadeSegre.
Bombers (@bomberscat) June 29, 2022
📎 Informació ampliada: https://t.co/XrPGhoqHdR pic.twitter.com/U8jeUuYOrQ
Amb el foc estabilitzat ja el dimecres a última hora, durant la nit i aquest dijous els Bombers s'han dedicat a anar remullant els punts més calents, fins que han assolit donar-lo per controlat i, finalment, per extingit.
El primer gran incendi, encara recent i al mateix municipi
Aquest incendi s'ha declarat una setmana després del control i extinció de l'altre que va cremar durant 8 dies en aquest municipi de la Noguera, amb un balanç de 2.700 hectàrees cremades.
Aquell incendi, que va començar a prop del nucli de Baldomar, ha estat el més important del que portem d'any, i va coincidir amb tot un seguit d'incendis ajudats per l'onada de calor que va patir el país aquella setmana.
Amb 175 quilòmetres quadrats, Artesa de Segre és un dels municipis més extensos de Catalunya, i hi ha un total de 22 nuclis de població, entre els quals Baldomar, que és una entitat municipal descentralitzada.
