La sèrie "13 reasons why" hauria incrementat els suïcidis adolescents als Estats Units
Els protagonistes de la sèrie (Netflix)

Un estudi conclou que "13 reasons why" hauria fet créixer els suïcidis de joves als EUA

En els mesos de més impacte de la sèrie de Netflix es van treure la vida més adolescents d'entre 10 i 19 anys

Xavier DuranActualitzat

La sèrie de Netflix "13 reasons why" podria haver contribuït a un augment de suïcidis entre els adolescents dels Estats Units. Així ho suggereix un estudi publicat a la revista JAMA.

La sèrie es va començar a emetre el 31 de març del 2017. Està basada en la novel·la del mateix títol de Jay Asher. Narra el suïcidi d'una noia de 17 anys, Hannah Baker, que ha deixat una sèrie de vídeos adreçats a persones diferents on explica el paper que cadascuna ha jugat en la seva decisió de treure's la vida. Va ser el programa més vist el 2017 i va generar més d'11 milions de tuits durant els tres setmanes que va durar l'emissió.

També va rebre immediatament crítiques d'organitzacions que treballen per la salut mental i la prevenció del suïcidi, que entre altres coses mostraven preocupació per les escenes en què es veu amb detall com la protagonista es talla les venes dels canells.

Fins ara s'havien publicat alguns estudis que suggerien un possible impacte negatiu de la sèrie en persones vulnerables i la relacionaven amb un augment d'ingressos en hospitals per intents de suïcidi. Però els resultats no eren coincidents ni concloents.

Més suïcidis tant en nois com en noies

Ara, un equip internacional encapçalat per Thomas Niederkrotenthaler, de la Universitat de Medicina de Viena, publica el que considera el primer estudi que analitza la relació entre la sèrie i el nombre de suïcidis. Els autors han analitzat les dades mensuals de suïcidis d'homes i de dones als Estats Units entre el 1999 i el 2017. Van dividir-los en tres grups d'edat: de 10 a 19 anys, de 20 a 29 anys i de 30 anys o més.

Les dades extretes de les xarxes socials indiquen que els comentaris sobre la sèrie van arribar al màxim entre abril i juny del 2017. I els resultats mostren que en aquest període van augmentar els suïcidis en la franja d'edat de 10 a 19 anys, tant entre nois com entre noies. Concretament hi va haver 66 suïcidis més dels estadísticament previsibles -un 12,4% més- en nois i 37 més en noies -un 21,7%. En canvi, no hi havia variacions en els altres grups d'edat. Quant a mètode, l'augment més elevat es donava en penjaments.

Tot i que els autors assenyalen que els resultats s'han de prendre amb precaució, arriben a aquesta conclusió:

"Malgrat això, l'augment de suïcidis només en joves i el senyal d'un increment potencialment més gran en noies sembla consistent en un efecte contagi pels mitjans i sembla reforçar la necessitat de col·laboració per millorar les ficcions narratives sobre el suïcidi".

Els investigadors destaquen que aproximadament un 15% de l'increment de suïcidis es va produir durant el primer mes de l'emissió del programa. Però hi ha haver augments significatius durant els tres mesos en què hi va haver un intens debats a les xarxes socials.

Netflix va anunciar que a partir de maig del 2017 inclouria una advertència abans del primer episodi i que reforçaria els missatges i el llenguatge en tots els anuncis.

Necessitat de reflexió

Els investigadors reconeixen que l'estudi no aporta proves definitives de l'associació, però considera prou preocupants els resultats perquè Netflix i altres productores de programes d'entreteniment siguin més curosos.

En un comentari editorial que acompanya l'article, Tyler J. VanderWeele, Maya B. Mathur i Ying Chen, de l'Escola de Salut Pública de Boston i de la Universitat Harvard, també accepten que no es poden extreure conclusions definitives dels resultats, però sí que pot ser un bon exemple de l'efecte contagi o imitació. I ressalten que l'increment de suïcidis pot semblar petit, però que no es pot considerar irrellevant que uns quants adolescents decidissin treure's la vida. No demanen prohibicions, però sí reflexions:

"No estem advocant per censura estricta o per restriccions en la llibertat d'expressió, però pensem que aquests resultats han de deixar clar que les productores haurien almenys de ser-ne conscients a l'hora de prendre decisions".

ARXIVAT A:
Salut
Anar al contingut