Un escàner làser de tres dimensions descobreix els secrets de la "Mona Lisa"

Una de les institucions científiques de més pes del Canadà s'ha sumat a la moda d'analitzar els detalls més petits de la "Mona Lisa", de Leonardo da Vinci, aquest cop amb un sofisticat escàner de tres dimensions que ha "despullat" la Gioconda. Han descobert alguns dels seus secrets més íntims, com per exemple el dibuix original gravat al panell de fusta, però ni rastre de cap codi secret emmascarat, ni sota la pintura ni al darrere, com a la novel·la de ficció de Dan Brown "El codi Da Vinci".
Actualitzat

Malgrat que l''obra més famosa de Leonardo da Vinci té més de 500 anys, la pintura està en bones condicions. Per exemple, el detallat estudi ha conclòs que el panell de fusta sobre el qual està pintada la "Mona Lisa" no està en perill de degradació, tot i ser sensible a canvis de temperatura i clima, si es mantenen les actuals condicions d'emmagatzematge.

L'escàner de tres dimensions també ha conclòs que l'esquinç de 12 centímetres situat en la meitat superior de la pintura, causat probablement quan va ser retirat del seu marc original i reparat entre mitjans del segle XVIII i principis del XIX, està estabilitzat i no ha empitjorat amb el temps.

La "Mona Lisa" era una mare jove

Els experts també apunten que la "Mona Lisa" era una mare jove, i es basen en l'examen minuciós del vestit per confirmar-ho. Està tot cobert per una fina gasa transparent, un element que als inicis del segle XVI, assenyalen, només utilitzaven les dones embarassades o les que acabaven de tenir un fill.

Pel que fa als cabells, l'anàlisi conclou que no cauen sobre les espatlles, sinó que la Mona Lisa porta un barret o casquet d'on surten alguns flocs, i que no es veu perquè la pintura és molt fosca. Afegeixen que, a més, els cabells deixats anar durant el Renaixement eren propis només de les dones joves o de poca virtut, i estan convençuts que no era aquest el cas de la Gioconda.

Aquestes conclusions són el resultat de dues nits d'exàmens de la pintura que l'equip d'onze investigadors del NRC va fer entre el 18 i el 20 d'octubre del 2004 a París.

Durant aquelles dues nits d'intensos treballs -la "Mona Lisa" només surt un cop l'any de la cambra especial del Louvre, on es controla la humitat i la temperatura-, els científics canadencs van escanejar el frontal, els laterals i la part del darrere de la pintura amb el làser tridimensional.

El somriure, encara una incògnita

Les dades recollides durant les setze hores d'exàmens han requerit més d'un any d'anàlisis i l'equip del NRC continuarà treballant en els pròxims mesos en el quadre amb una especial atenció en els detalls de les capes de pintura i la tècnica de l'"sfumato" utilitzada per Leonardo per distribuir els colors sobre la superfície.

I el gran premi que persegueix l'equip de científics canadencs és capturar digitalment el secret dels ulls i el somriure de la "Mona Lisa", que durant segles ha captivat el públic.

VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut