Camions circulant per l'AP-7 (3Cat)

Un de cada quatre camions viatja buit per carretera: el sector busca solucions

Iniciatives d'empreses i grups de logística volen optimitzar la capacitat de càrrega per evitar viatges innecessaris

Òscar ArmengolActualitzat

En l'increment de trànsit dels últims anys a l'AP-7, hi han tingut molt a veure els camions, molts dels quals, a més, viatgen buits o amb menys càrrega de la que poden portar.

Reduir els camions que circulen sense mercaderia és un dels reptes en què ja treballa el sector, però també els clients, és a dir, les empreses carregadores.

De cada quatre camions, un viatja buit. El 2022, prop d'un 24% del transport de mercaderies a Espanya corresponia a vehicles buits, segons les xifres que recull Eurostat sobre el transport per carretera a la UE.

Això passa, sobretot, perquè, un cop descarregats, molts camions tornen buits al punt d'origen.

Els autors d'un estudi encarregat pel Departament d'Empresa van més enllà i calculen que, de fet, la meitat de la capacitat de càrrega dels camions es desaprofita.


Solucions per treure camions de la carretera

I això augmenta tant el cost del transport com les emissions de CO₂. Solucions per optimitzar el factor de càrrega? Fa anys que existeixen les anomenades borses de càrrega, una pàgina web que connecta oferta i demanda, però ara les noves tecnologies han permès l'aparició d'una altra figura: els gestors d'operacions.

Xavier Lluch, expert en transport (coautor de l'estudi): "Això és un pas més. No és només posar en contacte un carregador i un transportista que no es coneixien, sinó que entre tots dos es fa un acord de subcontractació. Això algun d'aquests serveis web ja ho fa en temps real i és un canvi important en el model de negoci."

 

Els projectes "col·laboratius"

Una altra opció són projectes col·laboratius com el que ha posat en marxa una multinacional alemanya de detergents amb seu al Vallès i un operador logístic de l'Alt Empordà, amb la participació d'un tercer actor, una empresa francesa de palets que ha permès el que es coneix com a triangulació, en aquest cas entre Catalunya, París i Bordeus.

Eugenio Vila, director de compres logístiques de Henkel per al sud d'Europa, explica: "Des de la fàbrica de Montornès estem arribant al magatzem de Henkel França, a París. Al mateix lloc on descarrega carreguem cap a Bordeus per a clients del sud de França. I des d'allà carreguem palets buits cap aquí. Hem fet una triangulació que és beneficiosa per a tothom i, a més, amb zero quilòmetres sense càrrega."

Alba Carré, directora general de Transports Calsina Carré, comenta: "Fugim de l'enfocament tradicional, on el fabricant li dona una ruta al transportista, que l'executa. El canvi d'enfocament és asseure'ns des d'un inici per dissenyar conjuntament aquesta ruta."

Camió de l'empresa Calsina Carré (3Cat)

Solucions com aquesta col·laboració entre operador i carregador ajuden a reduir el nombre de quilòmetres recorreguts sense càrrega. Però, a la llarga, per treure més camions de la carretera, el que faria falta és que el transport ferroviari de mercaderies, encara residual, faci un salt endavant.

 

ARXIVAT A:
MobilitatTransport de mercaderies
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut