Twitter fa més d'altaveu de les dretes a Espanya que dels partits i mitjans d'esquerres
Twitter té problemes per funcionar a Rússia

Twitter admet que amplifica més els partits i mitjans de dretes a Espanya i altres països

Un estudi a gran escala conclou que l'algoritme de la xarxa social tendeix a beneficiar més els missatges de la dreta

Mar Vila PrunedaActualitzat

Si hi ha una xarxa social on el contingut polític predomina, és Twitter. Els debats encesos dels usuaris més fidels i les estratègies dels partits polítics per fer arribar el seu missatge al màxim de gent monopolitzen la plataforma.

I en aquesta disputa argumental, l'algoritme de Twitter beneficia alguns partits polítics més que d'altres?

Això és el que la mateixa xarxa social ha volgut analitzar, amb un estudi a gran escala a set països, entre els quals Espanya, amb una conclusió clara: Twitter tendeix a amplificar l'impacte del discurs dels partits de dretes.

"La dreta política dominant gaudeix d'una amplificació algorítmica més gran que l'esquerra dominant", reconeix la plataforma.

Una deducció que també es compleix al Canadà, França, el Japó, el Regne Unit i els Estats Units, mentre que Alemanya és l'únic país on no es detecta aquesta tendència.

El mateix passa en l'esfera mediàtica. Els mitjans de comunicació vinculats a posicionaments de dretes estan més amplificats que els considerats d'esquerres.

Rumman Chowdhury, cap d'aprenentatge automàtic, ètica, transparència i responsabilitat de Twitter, afirma que no poden explicar els motius pels quals els algoritmes generen aquesta discriminació entre grups.

Expliquen el què, no el perquè. Certs continguts s'amplifiquen a la plataforma però és bastant més difícil saber-ne la causa, assegura Chowdhury.


Un detall de l'estudi és que els efectes de l'amplificació a nivell de grup no es tradueixen a nivell individual. És a dir, el discurs de dretes arriba a més usuaris però això no vol dir que un polític o un mitjà de dretes sigui necessàriament més difós. Dos diputats del mateix partit poden tenir una repercussió diferent.


Amb algoritme o sense

Twitter ha analitzat milions de tuits fets per representants polítics entre l'abril i l'agost del 2020. A Espanya han passat pel sedàs els diputats del Congrés.

S'han analitzat els missatges a Twitter dels representants al Congrés dels Diputats
S'han analitzat els missatges a Twitter dels diputats del Congrés (Jesús Hellín / Europa Press)

L'objectiu d'aquest anàlisi és entendre millor l'amplificació del missatge polític de representants electes a Twitter, i per això han comparat la visibilitat que tenen en la classificació segons l'algoritme o segons l'ordre cronològic invers.

Des del 2016 els usuaris de Twitter poden elegir entre veure aquestes piulades ordenades algorítmicament al timeline o que els surtin primer els tuits més recents en ordre cronològic.

La presentació segons l'algoritme mostra el flux de tuits dels comptes que se segueixen a Twitter, i també altres recomanacions de continguts que es creu que poden ser interessants segons els comptes amb què s'interactua.

El que veiem al timeline és resultat de com interaccionem amb els usuaris i com respon l'agoritme, però també de com està dissenyat el sistema.


Amplifica més els partits extremistes?

L'estudi també ha analitzat si els algoritmes amplifiquen els missatges dels grups d'extrema esquerra i extrema dreta, més que els moderats. A priori, podria semblar que pel fet de ser continguts més incendiaris poden tenir més repercussió. Però, segons diu Twitter, no han trobat evidències que sostinguin aquesta hipòtesi.

El president de VOX, Santiago Abascal, i el del PP, Pablo Casado, al Congrés
El president de VOX, Santiago Abascal, i el del PP, Pablo Casado, al Congrés (Eduardo Parra / Europa Press)

 

ARXIVAT A:
Twitter
Anar al contingut