Trànsit incorpora drons per controlar la mobilitat i detectar infraccions a vista d'ocell

Aquest divendres el dron s'ha fet servir per calcular el volum de trànsit en hora punta a l'estiu entre l'A2 i l'AP-7

RedaccióActualitzat

El Servei Català de Trànsit està provant drons d'alta capacitat per sobrevolar carreteres i autopistes i, així, tenir més control de les retencions, els accidents i la seguretat viària.

De moment, el dron és experimental, però Mossos ja està sancionant en cas que detecti conduccions temeràries a la carretera.

Aviat serà una nova eina del Servei Català de Trànsit, que s'unirà als equips aeris que ja existeixen, com els helicòpters o l'avioneta. El dron, però, és 10 vegades més barat, i pot fer més funcions.

Els seus sensors són tan potents que poden detectar algú parlant pel mòbil a 120 metres d'alçada i acostar la imatge fins a enfocar la persona, el vehicle i la matrícula. També pot detectar si els conductors fan altres activitats incompatibles amb la conducció com menjar o si no porten els cinturons de seguretat cordats. De fet, els Mossos ja han posat sancions amb aquest dron.

Una de les proves que fan és per saber si el dron podrà fer també de radar i sancionar els excessos de velocitat. 

En tots els casos el dron vola a una alçada màxima de 120 metres i una distància mai superior als 500. Sempre ho fa en paral·lel a la via, ja que sobrevolar-la just al damunt podria ser un perill en cas d'avaria de l'aparell.

Els sensors del dron són tan potents que poden detectar algú parlant pel mòbil o sense cinturó de seguretat a 120 metres d'alçada
Els sensors del dron són tan potents que poden detectar algú parlant pel mòbil o sense cinturó de seguretat a 120 metres d'alçada (CCMA)

En un operatiu recent a la C-31, a les Costes del Garraf, es van detectar diversos conductors que feien avançaments irregulars, bé en línia contínua o no deixant l'espai mínim de seguretat a l'hora d'avançar un altre cotxe o ciclista. En tots aquests casos, els Mossos d'Esquadra han tramitat les multes corresponents.

Amb l'ajuda d'aquests drons, Trànsit vol que, a partir del 2030, hi hagi la meitat de morts per accident a les carreteres.


Calcular el trànsit en hora punta a l'estiu

Però mentre el "dron radar" no arriba, aquest divendres el vol experimental ha servit per calcular el trànsit en hora punta un divendres d'estiu, entre l'A2 i l'AP7. 

L'operatiu s'ha fet a l'AP-7 a l'altura de Castellví de Rosanes, prop de la incorporació de l'A-2 a tocar de Martorell. 

"Amb el dron podem conèixer què està passant, però també obtenim dades que permeten prendre decisions per millorar la mobilitat", ha explicat la subdirectora general de Gestió del Trànsit del SCT, Lourdes Puigbarraca.

L'operatiu de Castellví s'ha activat per analitzar com afecta el volum d'entrada de vehicles de l'A-2 cap a l'AP-7. En les franges horàries de més circulació, es poden arribar als 1.200 vehicles.

Altres punts analitzats les darreres setmanes han estat la confluència de la C-60 amb l'AP-7 a la Roca del Vallès, o les sortides i entrades de Barcelona a través de la B-23.

El dron vola a una alçada màxima de 120 metres i sempre en paral·lel a la via
El dron vola a una alçada màxima de 120 metres i sempre en paral·lel a la via (CCMA)

Amb les dades recopilades als diferents operatius, Trànsit es proposa analitzar quines accions de millora es poden fer a cadascuna d'aquestes vies per agilitzar els sistemàtics col·lapses que s'hi produeixen.   

 

ARXIVAT A:
TrànsitAutopistesMossos d'Esquadra
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut