Inspecció de Treball avala la manera com TMB retira l'amiant del metro
Un operari extreu el filtre de l'aire condicionat d'un vagó (ACN)
Barcelona

TMB analitza si hi ha partícules d'amiant als filtres d'aire condicionat del metro

Es preveu també prendre mostres materials a trens, andanes, vies i túnels, i de l'aire a estacions, intercanviadors i andanes

Actualitzat

TMB ha començat aquesta setmana a recollir mostres als filtres d'aire condicionat dels trens per determinar la presència d'amiant al metro. Es recolliran més de 200 mostres durant un any que s'analitzaran per detectar fibres d'aquest contaminant a trens, andanes, vies i túnels de la xarxa.

S'ha començat extraient material sòlid dels filtres d'aire condicionat a 5 trens de cada línia convencional per enviar-les a un laboratori francès que les analitzarà amb microscòpia electrònica de transmissió (TEM). Els seguiran les mostres de pols de túnels i del balast de les vies, i un cop finalitzada l'extracció de materials sòlids, es monitoritzarà l'aire de 70 punts diferents de la xarxa de metro, entre estacions, intercanviadors i túnels.

 

Els filtres de l'aire condicionat dels vagons del metro es canvien cada mes (ACN)​

       
La campanya de presa de mostres d'aire i materials sòlids en zones d'accés públic de la xarxa de metro ha començat aquesta setmana a les línies L1, L2, L3, L4, L5 i  L11. En un total de 31 estacions s'extrauran materials, tant a les andanes com als accessos, i també als trens que circulen per aquestes línies.

 

Filtres d'aire condicionat

El responsable del servei de Prevenció de TMB, Mario Rubio, explica com s'extreuen les mostres i el criteri de selecció.

"Els filtres es canvien una vegada al mes. S'extreu i l'higienista decideix quina és la mostra més representativa i en talla un tros per dur-lo al laboratori acreditat."

 

Una operària extreu una mostra del filtre de l'aire condicionat d'un vagó (ACN)​

Un cop extretes les 28 mostres de filtres d'aire del sistema de ventilació dels trens, es passarà a fer-ne 42 de la pols dels túnels i de l'estrat del balast.

"Es buscarà el balast més antic, és a dir la grava que estigui més enfonsada a les vies ja que serà de més antiguitat, i per tant més susceptible de trobar el contaminant."

 

Després de la recollida de mostres sòlides, en una segona fase s'analitzarà l'aire de 138 punts diferents de la xarxa. En cada línia s'han escollit les estacions amb presència coneguda de materials amb contingut d'amiant o bé on se n'hagin retirat, les que tenen més usuaris, les més antigues i que no s'hagin remodelat recentment.

 

Les línies 9 i 10 s'han exclòs perquè la seva construcció és molt recent i l'empresa no hi coneix cap presència d'amiant.

 

Afectats per l'amiant

Segons TMB, el mostreig busca completar els més de 280 mesuraments que ha realitzat l'empresa anteriorment, amb resultats sempre per sota dels valors de detecció pel que fa a contaminació per amiant.

 

En canvi, els sindicats asseguren que la xifra d'afectats per l'amiant al metro és de 26 persones i un treballador en actiu ha denunciat patir una malaltia pulmonar a causa del contacte amb les fibres d'aquest material. El comitè d'empresa del metro de Barcelona també va denunciar la mort d'un treballador jubilat a causa de l'amiant.

Els treballadors del metro van fer vaga per denunciar la gestió de la crisi  de l'amiant per la perillositat de la presència d'aquesta fibra a la xarxa del metro.

Aquest dilluns 29 d'abril, el comitè d'empresa del metro de Barcelona ha anunciat una nova jornada d'aturades parcials com la del 8 d'abril.  TMB ha alertat de les afectacions a la mobilitat i el Departament de Treball de la Generalitat n'ha decretat els serveis mínims.

 

 

Dos vagons estacionats al taller de l'L3 del metro a Vall d'Hebron (ACN)
ARXIVAT A:
SalutMobilitatAmiant
Anar al contingut