Terrassa serà la ciutat més gran en aplicar aquesta prohibició
Terrassa serà la ciutat més gran en aplicar aquesta prohibició (iStock)
Catalunya al dia

Terrassa prohibirà patinets elèctrics i bicicletes a tota la zona de vianants del centre

La mesura ja s'aplicava a una desena de carrers pacificats i a partir del setembre es vol estendre a tot el nucli antic amb l'objectiu d'evitar accidents i millorar la convivència entre conductors i vianants

Marta Bellés/Glòria MarínActualitzat

Carrers estrets, gent de compres, passejant i, sovint, esquivant patinets i bicicletes en unes vies pacificades on costa saber on acaba la vorera i comença la calçada. Aquest és el pa de cada dia a moltes poblacions del país.

També a Terrassa, on ja fa temps que es va decidir prohibir la circulació d'aquests vehicles de mobilitat personal a una desena de carrers del centre.

La mesura va funcionar i ara l'estendran a una quinzena de vies més, pràcticament a tot el centre de la ciutat.
 

Aquest és el mapa de les zones afectades que ha marcat l'Ajuntament:

(Ajuntament de Terrassa)

El principal objectiu de la mesura és evitar els accidents. I és que segons dades de l'Ajuntament de Terrassa, en gairebé 1 de cada 10 sinistres hi ha implicat un patinet, i en la majoria de casos --un 80%-- causen ferits.

Pel que fa a multes, l'any passat se'n van posar més de 1.500, i des de principi d'any 550 conductors de patinets han estat sancionats.


En vigor a partir de setembre

La mesura es vol aplicar com més aviat millor, a tot tardar a partir del pròxim mes de setembre, coincidint amb l'inici del curs escolar. L'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha explicat que ja s'ha encarregat una nova senyalització molt visual i entenedora perquè quedin clares les zones on no es pot passar ni amb patinet elèctric ni amb bici.

"Amb més control, però també amb més pedagogia i més comunicació, podrem posar fre a aquest malestar que ha generat fins ara la circulació d'aquests vehicles"

A l'espera que entri en vigor la mesura, l'ajuntament ja ha iniciat una campanya informativa adreçada principalment als veïns i comerços del centre.

La policia local ja ha començat a informar els veïns de la mesura (Ajuntament de Terrassa)

Per la seva banda, la policia municipal continuarà fent pedagogia sobre la importància de fer un ús responsable de bicicletes i patinets tant als carrers com a través de xerrades als instituts de la ciutat.


A Rubí, Granollers i Olot tampoc circulen patinets pel centre

Les competències a l'hora de regular la circulació de vehicles de mobilitat personal són dels ajuntaments. És per això que trobem exemples de tota mena: poblacions més i menys restrictives.

Entre les més restrictives hi ha Rubí, Granollers i Olot, on ja prohibeixen el pas de patinets elèctrics pels nuclis antics, tal com farà pròximament Terrassa. Amb 225.000 habitants, la cocapital vallesana serà la ciutat més gran a aplicar aquesta prohibició.

Olot va prohibir els patinets al nucli antic a començaments d'aquest any (ACN)

Pel que fa a l'accés de patinets al transport públic, la situació varia molt depenent d'on visquem. I és que malgrat que el passat mes d'octubre l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va prorrogar indefinidament la prohibició de pujar-los a trens, busos i metros, alguns municipis que tenen la titularitat del servei de transport urbà continuen sense adoptar aquesta prohibició.

Segons dades de l'AMTU -l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà- són un total de 14 poblacions, entre les quals hi ha precisament Terrassa, però també Sabadell, Mataró, Manresa, Olot, Sant Sadurní d'Anoia, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú i Reus, entre d'altres.


Assegurança obligatòria

Precisament aquest dimarts hem sabut que els patinets elèctrics s'hauran de registrar i hauran de tenir una assegurança obligatòria d'accidents. El govern espanyol ha aprovat el projecte de llei que preveu la posada en marxa d'un registre que hauria d'estar enllestit abans del 2 de gener del 2026.

Aquesta normativa era una prioritat per la Direcció General de Trànsit i s'adapta al que ja han fet altres països. Els ajuntaments feia temps que reclamaven aquesta assegurança obligatòria. És el cas del de Barcelona, que també té previst aprovar ben aviat l'obligatorietat de portar casc si es vol conduir un patinet elèctric.

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
Anar al contingut