Un incendi en un tren de mercaderies perilloses obliga a tallar durant hores l'RG1 i l'R11

Protecció Civil ha activat la fase d'alerta per risc químic i s'ha hagut de confinar durant hores la zona de la rotonda del Mas Gri de Girona

RedaccióActualitzat

Normalitzada la circulació a les línies de trens RG1 i R11 entre Caldes de Malavella i Girona, després que un incendi en un vagó cisterna d'un tren de mercaderies aquest dimecres a la nit obligués a tallar la circulació durant hores. El tren portava restes de gas liquat i degut a una caiguda de la catenària, la càrrega es va encendre quan passava pel sud de Girona, a l'altura de la rotonda Mas Gri.

A quarts de sis de la tarda d'aquest dijous es va aconseguir retirar el tren i es va reobrir la circulació per una via. No ha sigut fins aquest divendres al matí, però, que s'ha restablert de forma total el servei. 

El telèfon d'emergències va rebre l'avís de l'incendi a les 23.26 hores de dimecres i a les vuit del matí de dijous el foc encara no estava extingit, segons Protecció Civil.

El cap de guàrdia de la Regió d'Emergències va explicar que, a la matinada, "la caiguda de la catenària" havia obert una esquerda damunt el vagó que transportava gas inflamable i s'havia produït "un dard de foc".

L'alcalde de Girona, Lluc Salellas, que es va desplaçar fins al lloc de l'operatiu, va explicar que s'investiguen les causes d'aquesta caiguda.

Durant tota la nit, els Bombers van treballar per evitar mals majors i poder treure el gas liquat que hi havia al vagó.

Els bombers continuen treballant per neutralitzar les restes de gas (ACN/Xavier Pi)


30.000 litres d'aigua per buidar la cisterna de gas

Al voltant de les 14h de dijous, els bombers van assegurar la cisterna, que havia quedat malmesa amb una esquerda d'uns 40 a 50 cm a la part superior.

Per treure les restes de gas concentrat de l'interior, van injectar 30.000 litres d'aigua. La cisterna afectada era d'una capacitat de 6.900 litres.


L'operatiu per treure el gas liquat -èter metílic- que encara quedava dins el vagó, i que cremava de manera latent, va començar pels voltants de les deu del matí i va durar una hora i mitja.

El cap de guàrdia dels Bombers a la Regió de Girona, Ferran Julià, va explicar que s'havia anat injectant aigua dins la cisterna "per alliberar poc a poc i de manera controlada el poc gas que cremava i fer que sortís a l'atmosfera".

L'objectiu dels serveis d'emergència era permetre que el vagó es pogués desplaçar amb seguretat per alliberar la via. Hi han treballat una setantena d'efectius i vint-i-cinc vehicles.

Els gestors ferroviaris valoren els danys a la xarxa ferroviària per poder moure el tren de mercaderies de la zona. La resta de vagons del comboi no es van veure afectats.

Diverses dotacions dels bombers treballen en el punt de l'accident (3Cat)

S'ha hagut de confinar la zona

Tot i que no hi va haver ferits, durant diverses hores es va activar la fase d'alerta del pla Transcat per risc químic, ja desactivat.

A més, s'han decretat mesures de confinament a la zona, que s'han pogut aixecar abans del migdia de dijous. N'ha informat el batlle de la ciutat, Lluc Salellas:

Durant el confinament, Protecció Civil ha demanat els ciutadans que, si es trobaven dins de la zona confinada, tanquessin portes, finestres i sistemes de climatització.

Han afectat un radi de 200 metres, on hi ha els pisos del tram final del carrer Barcelona i les cases del carrer Reggio Emilia, des de l'encreuament del carrer Manuel de Cazurro.

Després que els Bombers s'hagin retirat, els Mossos d'Esquadra també han desmuntat el dispositiu i la Policia Municipal ha reobert el trànsit a la zona del Mas Gri (on ja s'hi pot circular sense restriccions). 

A partir d'aquí, tècnics d'Adif han accedit a les vies on hi ha el comboi de mercaderies per poder-lo retirar i reparar la catenària.

La carretera de Barcelona ha quedat tallada (3Cat)

Cues i autobusos a l'estació de Girona

Des de Renfe s'ha gestionat un servei alternatiu per carretera per al tram afectat. En un primer moment, la companyia ha tingut dificultats per trobar autobusos disponibles, però des de poc abans de les vuit del matí s'ha pogut posar en marxa aquest servei.

Mentrestant, els viatgers de Barcelona, Girona i Figueres-Vilafant s'encaminaven a trens d'alta velocitat.

L'incendi i el tall de circulació ha comportat cues de passatgers -sobretot, a primera hora- a l'estació de Girona, que s'esperaven per agafar un dels autobusos que ha mobilitzat Renfe. A peu d'autobús, molts passatgers demanaven què havien de fer; i d'altres, que ja havien comprat el bitllet per finestreta o màquines, s'esperaven que els arribés el torn per pujar-hi.

Leo Dutra és un jove que s'ha vist afectat pel tall de trens. Tenia bitllet fins a Sant Celoni. "M'han dit que hi ha hagut un vagó que s'ha cremat, i que ens posaven un autobús per fer part del trajecte fins a Caldes", explica. "Des d'allà hauré d'agafar un tren, però tampoc ens n'han assegurat que en passin gaire; crec que això durarà hores o tot el dia", hi afegeix.

Un altre dels passatgers que s'ha vist afectat per la incidència és Jordi Font, un veí de Blanes (Selva). Explica que aquest matí ha agafat un tren des d'allà i, després de fer transbord a Maçanet-Massanes (on s'ha de canviar de línia), ha arribat a Caldes on ha hagut d'agafar l'autobús.

"Amb Renfe sempre hi ha problemes constants; si no és una avaria és alguna altra incidència, els hauria de donar vergonya de tenir una infraestructura en aquestes condicions tan dolentes", ha criticat Font. Ara passarà la resta del dia a Girona i, quan hagi de tornar cap a Blanes, ja veurà què fa. "Aniré a l'estació i miraré si s'ha pogut solucionar tot això o no", conclou.

Això, tot i que l'alcalde Salellas ha admès que el fet que aquest dijous sigui festiu local (Sant Jaume) ha permès "que la situació sigui més fàcil de controlar i la gent s'ho agafi amb més calma".

Els busos entre Girona i Caldes de Malavella (3Cat)
ARXIVAT A:
RodaliesInfraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut