S'obre el tram de la B-40 entre Olesa i Viladecavalls: 17 anys per fer 6,2 km
L'obra completa la connexió entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental i es va adjudicar per 129 milions, però n'ha acabat costant 250
Al disputat podi de retards i incompliments en matèria d'infraestructures, el tram de la B-40 entre Olesa i Viladecavalls hi tindria un lloc destacat.
Perquè s'han tardat 17 anys per fer 6,2 quilòmetres. Molt més temps del previst, i molts més diners. El 22 de març del 2007 l'obra s'adjudicava per 129 milions d'euros, però n'ha acabat costant 250.
Amb l'obertura del tram, aquest divendres, la B-40 completa, finalment, la connexió de 13 quilòmetres entre Abrera i Terrassa. És a dir, entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental.

Els trams Abrera-Olesa (2 km), en un extrem, i Viladecavalls-Terrassa (5 km), en l'altre, estan en funcionament des del 2010. Però el tram central, Olesa-Viladecavalls (6 km), va quedar empantanegat per causes diverses.
Hoy se pone en marcha la B-40 entre Olesa de Montserrat y Viladecavalss. Una inversión de 297 M y una obra complejisima que ha sufrido todo tipo de avatares tras 17 años de ejecución. Un gran día para todo el Baix Llobregat. pic.twitter.com/m9U2pj1jAj
Oscar Puente (@oscar_puente_) February 16, 2024
Un camí ple d'obstacles
El primer entrebanc va ser l'aturada de les obres per la crisi, el 2011. Tot i que es van intentar reprendre en dues ocasions, les màquines no van tornar fins el 2015.
Després van venir incidències com un corriment de terres, i l'obra va seguir acumulant sobrecostos, retards i promeses incomplertes.
La ministra Ana Pastor va anunciar que el tram entraria en servei el 2018. El seu successor, Íñigo de la Serna, va parlar del 2019. l la ministra Raquel Sánchez, l'any passat, va assegurar que s'inauguraria abans que acabés el 2023.
En aquell moment, el Ministeri de Foment (ara Ministeri de Transports) havia atribuït els retards a la necessitat de modificar el projecte i d'actualitzar les instal·lacions dels túnels, perquè la normativa havia canviat després de tants anys.
La perforació dels túnels d'Olesa, de 1.200 metres de llargada, ha estat la part més complexa d'aquest tram.
El Quart Cinturó, un projecte en entredit
El tram Abrera-Terrassa forma part del projecte de Quart Cinturó, ideat als anys 60 per unir el Penedès, el Vallès i el Maresme. Però el seu futur no està gens clar a partir de Terrassa.
A l'últim pacte de pressupostos, el PSC va aconseguir arrencar el compromís d'ERC per fer el tram Terrassa-Sabadell. De fet, després de molts mesos de negociacions i polèmiques, ja només falta la signatura del conveni, que s'està tramitant als despatxos.
Però la Generalitat i el ministeri de Transports mantenen una discrepància de fons sobre com ha de ser aquest tram fins a Sabadell, començant per la terminologia.
El govern català considera que la B-40 acaba a Terrassa, i sempre es refereix al tram Terrassa-Sabadell com a Ronda Nord (així figura al pacte) i no com a B-40.
A més, assegura que no vol una via d'alta capacitat (la B-40, en alguns trams, té fins a tres carrils per sentit). I tampoc vol ni sentir a parlar d'allargar la via més enllà de Sabadell, en direcció a Granollers.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat