Barcelona

Seat vol muntar bateries a la seva planta de Zona Franca i produir motors elèctrics al Prat

Segons ha pogut saber TV3, la reconversió es farà per salvar llocs de feina als centres afectats per l'electrificació

Iván GutiérrezActualitzat

Seat ja planeja la reconversió elèctrica i tant l'empresa com els sindicats són conscients que afegir-se a l'onada de cotxes elèctrics té beneficis, però també costos. Després de l'onada, queda l'escuma; i molts processos que ara es porten a terme, poden quedar totalment diluïts per aquesta escuma. Un cotxe elèctric necessita menys procés de producció i mà d'obra, però hi ha peces que directament desapareixen, com una caixa de canvi.

El full de ruta de Seat si arriben els ajuts europeus és clar: que Martorell fabriqui cotxes elèctrics a dojo, concretament, 500.000 vehicles anuals a partir del 2025. Serà a partir d'aquest any quan fabricaria el seu propi elèctric, que tot apunta que no serà marca Seat, sinó Cupra, segons algunes fonts coneixedores del procés. Des de Martorell també es fabricaria per a Volkswagen, Skoda i fins i tot Audi.

 

El president de Seat, Wayne Griffiths, amb un prototip del model elèctric Cupra Tavasca
El president de Seat, Wayne Griffiths, amb un prototip del model elèctric Cupra Tavasca (EFE / Quique Garcia)


El Prat, de caixes de canvi a motors elèctrics

Però què passarà amb els treballadors que fan processos que no es necessitaran amb l'elèctric? Els plans de la companyia, segons ha pogut saber TV3, passen per adaptar alguns dels seus centres més afectats per l'electrificació, com el del Prat (Seat Componentes), on treballen 1.003 empleats. Allà, a l'antiga Gearbox, s'hi fan caixes de canvi i és el centre de treball que clarament queda més ferit.

La intenció de Seat és que allà s'hi produeixin els motors elèctrics del model petit de tot el grup. Es tracta d'una fita important perquè, fins ara, tot i produir aquí cotxes com l'Ibiza o l'Arona, el motor venia de la fàbrica txeca de Mladá Boleslav, de la marca Skoda.

 


Zona Franca, de peces a l'assemblatge de bateries

Als terrenys de la històrica Seat de la Zona Franca, que van demolir fa més de 20 anys, no s'hi veu una fàbrica a primera vista. S'hi poden veure centres logístics d'UPS, FedEx i, també, el concessionari Catalunya Wagen.

Però dins de la parcel·la hi ha encara una fàbrica important dins el procés de Seat, anomenada Seat Barcelona. Hi treballen 1.319 persones i fan l'estampació de les peces exteriors que després es transporten a Martorell en línia fèrria, però també s'hi produeixen moltes peces que deixaran de tenir ús.

 

La secció de premsa i estampació de la planta de Seat a la Zona Franca
La secció de premsa i estampació de la planta de Seat a la Zona Franca (Europa Press)

 

Allà, s'hi faria el procés final d'acoblament de les bateries amb la cel·la, que vindria d'Alemanya. És un dels processos més importants de la cadena amb més valor afegit, però això no vol dir que la fàbrica de bateries se situï allà. A la Zona Franca s'acoblaria la pila i la cel·la per enviar la bateria ja feta a Martorell a través de la línia de tren que ja hi ha feta.

De fet, una bateria té dues parts: la pila i la cel·la. Les piles es posen dins la cel·la, com si fossin gots de vidre dins d'una caixa de plàstic. Dins el procés de producció, la pila és el que sortiria de la fàbrica de bateries que va anunciar la ministra, que encara no se sap on s'instal·larà. D'altra banda, Volkswagen negocia l'arribada d'un fabricant de bateries que s'uneixi al consorci com a soci tecnològic.

 

Descartada la planta de Nissan a la Zona Franca 

Aquest possible excedent de plantilla, que es preveu que comenci a ser un problema a partir del 2023, és el que ha fet que Volkswagen hagi anat canviant els seus plans. Al setembre, Volkswagen no tenia previst invertir de forma directa en una fàbrica de bateries a Espanya, sinó fer-ho de forma indirecta a través d'un fabricant com LG, tal com va avançar TV3, que està interessada en les instal·lacions de Nissan.

Amb una carta firmada per la mateixa Seat comprometent-se a comprar bateries allà, era més fàcil omplir el forat que va deixar el tancament industrial més important de la història recent de Catalunya.  

Però, justament, la suma dels centres de Seat a Zona Franca i El Prat sumen 2.300 treballadors que al marge dels que puguin quedar afectats a Martorell s'hauran de recol·locar. Segons expliquen fonts coneixedores del procés, els dirigents de Seat van preveure que el full de ruta d'electrificar Martorell a marxes forçades també generarà un excedent i que no podien quedar lligats -encara que fos indirectament- a unes noves instal·lacions i més de 1.500 treballadors més, quan segurament ja tindran dificultats pròpies.

ARXIVAT A:
Seat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut