S'adonen que un quadre de Mondrian porta 77 anys penjat de cap per avall
En una fotografia de l'estudi de l'artista es veu com el quadre "New York City I" estava al revés de com l'estan exposant des de fa dècades
Les tires adhesives d'un quadre del pintor neerlandès Piet Mondrian han revelat un error que, segurament, passarà a la història.
Qui ha fet la descoberta és la comissària de l'exposició de Mondrian que s'està organitzant a Düsseldorf. Susanne Meyer-Bueser no se'n sap avenir de com ha pogut passar, però té clar que el quadre "New York City I" hauria d'estar al revés.
"No us sé dir com ha passat, probablement seguirà sent un misteri etern de la història. Sabem per fotografies que la primera vegada que aquesta obra d'art es va exposar al MoMA va ser l'any 1945, i aleshores ja estava cap per avall", detalla Meyer-Bueser.
Però la comissària va trobar una foto antiga de l'estudi de Mondrian on es mostra "New York City I" al revés de com sempre l'han exposada.

Per això va decidir agafar una reproducció de l'obra en una cartolina i posar-la cap per avall. "Hi vaig fer un cop d'ull i en realitat funciona increïblement bé quan la gires. De sobte té més plasticitat, més profunditat", assegura amb sorpresa.
Tot això, considera, només eren proves circumstancials. Però com si es tractés d'una pel·lícula de detectius, la sospita més important va arribar per un petit detall: les tires adhesives.
"Si mireu les tires d'aquesta pintura, són tires adhesives, cintes, que no s'han aplicat en aquest estat en què es troben ara. Mondrian devia girar l'obra mentre hi treballava, perquè les tires adhesives es van col·locar a la part superior, després es van estirar cap avall i es van tancar. I això simplement segueix la gravetat. En aquest sentit, suposem que està penjant cap per avall."
Per la comissària ha estat una "gran sorpresa", encara més tenint en compte que l'obra estava inscrita incorrectament al catàleg raonat, l'arxiu que documenta les obres i que és com una bíblia per als historiadors de l'art.
"Comences a dubtar de les autoritats que ho han escrit, t'ho mires una vegada i una altra i dius... 'no, no teníeu raó; és millor al revés.'"
No la giraran
Tot i la descoberta, la comissària ha explicat que no giraran l'obra perquè creuen que es podria fer malbé. "No el girarem. Això no és possible per diferents motius. Sobretot, per motius de conservació, perquè es tracta de tires adhesives".
"Aquestes tires fa 77 anys que pengen en la mateixa direcció. Això vol dir que la capacitat de recordar del material funciona en contra: si l'haguéssim de capgirar, podria ser que les tires adhesives caiguessin", i l'obra quedaria malmesa, explica.
- ARXIVAT A:
- ArtPaïsos Baixos