
Ryanair presenta com un pallasso el ministre Bustinduy: què amaga l'enèsima polèmica d'O'Leary
El conseller delegat de la companyia aèria acusa el ministre de Consum d'haver-los imposat multes il·legals per cobrar per l'equipatge de mà
El conseller delegat del grup Ryanair ha tornat a captar tots els focus d'atenció aquest dimarts en una roda de premsa per llançar una campanya d'ofertes de la companyia.
Acostumat a les rodes de premsa estridents, Michael O'Leary ha utilitzat aquesta vegada la imatge d'un pallasso amb la cara del ministre de Consum, Pablo Bustinduy, a qui titlla de "ministre comunista boig" per la multa de 179 milions que ha imposat a aquesta i altres aerolínies "low cost" per cobrar per l'equipatge a cabina.
"Reserva preus bojos abans que el pallasso apugi preus", diu el lema de la campanya. Durant la roda de premsa, el màxim responsable de Ryanair ha reiterat la seva petició que el ministeri retiri "les multes il·legals" per l'equipatge de mà, perquè considera que infringeixen la legislació europea sobre la llibertat i fixació de preu de les aerolínies.
O'Leary ha assenyalat que "totes les aerolínies a Espanya" s'oposen a aquestes multes "inventades i il·legals", que si segueixen endavant suposaran un augment de les tarifes com a mínim de 2 euros per bitllet.

Convençut que guanyaran la batalla judicial, l'empresari ha afirmat que al ministre no li queda més remei que anul·lar les multes, i ha dit que ho hauria de fer ara, abans que la Comissió Europea i els tribunals europeus.
La política d'equipatge de mà gratuïta de Ryanair, a la qual tenen dret tots els passatgers que volen amb la companyia irlandesa, "compleix clarament aquest criteri", ha insistit el seu CEO, per afegir que, si als consumidors no els agraden els preus, "que volin amb Iberia, que Bustinduy no ataca".
Bustinduy: "No m'ofèn"
Després de veure el cartell, Bustinduy ha avisat Ryanair que la campanya no l'ofèn i continuarà defensant els consumidors. "Cap campanya de pressions i insults m'acovardirà", ha afirmat el titular de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.
El ministre diu que ha aplicat la llei "amb rigor i totes les garanties" sobre la base de la resolució del Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

"És evident que xoquen interessos diferents: la defensa dels drets dels consumidors i els interessos comercials i econòmics molt poderosos"; ha continuat.
"Soc el ministre de consum, el meu deure és defensar els consumidors espanyols, això he fet i continuarà fent amb total determinació on calgui", ha insistit.
Des del Senat, el ministre també ha insistit que no farà cas de les "excentricitats de cap milionari estranger":
"No és el meu estil participar de les excentricitats de cap milionari estranger, a mi honestament això no m'ofèn, a mi el que m'ofèn és com tracta Ryanair els consumidors espanyols."
Ryanair, la multa més elevada
La companyia britànica va ser la que va rebre una multa més alta, amb més de 107 milions d'euros. A més de l'equipatge de mà, en el seu cas la sanció també castigava el cobrament abusiu per imprimir el bitllet a la terminal.
La sanció incloïa la prohibició expressa de continuar fent aquestes pràctiques que es consideren abusives, no només pel sobrecost que feien pagar, sinó per no permetre el pagament en metàl·lic als aeroports espanyols.

La investigació va tenir origen en un expedient que el ministeri va obrir després que FACUA i l'OCU denunciessin el cobrament abusiu de les aerolínies de baix cost, que encarien els bitllets fins a 75 euros amb l'aplicació d'aquests extres.
Segons va explicar el ministre, el càlcul de les sancions es va fer mitjançant el criteri del benefici il·lícit obtingut, és a dir, calculant la multa sobre la base dels beneficis obtinguts per les companyies aèries a través de les infraccions.
- ARXIVAT A:
- AeroportsConsumEmpresaAeroport del Prat