Una aula d'un centre escola buida
(iStock)

Revés del TSJC al decret del govern per blindar els projectes lingüístics de les escoles

La suspensió del decret és cautelar i els centres educatius podran començar al setembre amb els projectes lingüístics que ja havien aprovat, però la decisió pot frenar els que estaven pendents d'adaptar-los

RedaccióActualitzat

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) suspèn de manera cautelar el decret per regular els projectes lingüístics d'escoles i instituts. A principis del mes de maig, el govern en funcions va aprovar aquesta normativa que marca com han de ser els projectes lingüístics dels centres, reforça el caràcter vehicular del català i vol donar seguretat jurídica a les direccions a l'hora d'aplicar la immersió lingüística.

A efectes pràctics, els centres educatius podran continuar aplicant els seus projectes lingüístics, però la decisió pot frenar els que estaven pendents d'adaptar-los segons la nova normativa.

El decret és una eina que ja s'incloïa a la llei d'educació des del 2009, i que es va afegir a la llei i al decret llei que prohibeixen els percentatges en l'aprenentatge de les llengües.

Per l'executiu, es tracta d'una eina que ha de servir per regular l'elaboració, el seguiment i l'avaluació dels projectes lingüístics dels centres.

Aquests projectes inclouen aspectes com els indicadors d'avaluació de les llengües, el procés d'ensenyament o la formació del professorat en competència lingüística.

Per facilitar a les escoles i instituts la seva elaboració, el departament els ha de proporcionar assessorament, models i indicadors globals per orientar-los. També els ha d'oferir seguiment per part de la inspecció educativa.

Simó defensa el decret

Després de conèixer la decisió del TSJC, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha defensat que el decret "és impecable" i que compta amb la supervisió de juristes, organitzacions i entitats.

Des de Sant Andreu de la Barca, Simó ha lamentat que hi ha jutges que "tot i no tenir funcions legislatives ni executives, diuen com s'ha d'organitzar el sistema lingüístic de l'educació catalana".

"La tasca que es vol arrogar el TSJC ens pertoca al Parlament i al Govern. La interlocutòria fa apreciacions que van molt més enllà de les jurídiques, esperables d'un tribunal. Els jutges s'extralimiten en les seves funcions, com aquest tribunal fa temps que fa".

Simó ha insistit en la seva "crítica més absoluta" als que fet "hi hagi jutges del TSJC que escoltin més el que digui una associació que un consens social majoritari al país", en referència a l'Assemblea per una Escola Bilingüe que ha impulsat el recurs contra el decret.

ARXIVAT A:
Educació TSJCGeneralitat de Catalunya
Anar al contingut