Retallen els mediadors culturals al CAP Besòs: "Si no entens el pacient, no el pots ajudar"

L'ICS ha rebaixat les hores de servei d'uns professionals que fan, sobretot, de traductors, una decisió que, segons el personal mèdic, perjudica molt als pacients: "no se'ls tracta de forma justa"

Els CAP Raval Nord, Raval Sud i Besòs de Barcelona compten amb una figura professional que no tenen la resta de CAP de la ciutat: els mediadors culturals, imprescindibles en barris on la immigració ronda el 50% de la població que hi viu.

La seva tasca és principalment fer de traductors, però no només això: ajuden a trencar les barreres culturals que hi poden haver, com explica Manel Anoro, metge de família del CAP Besòs:

"Per fer un diagnòstic, necessitem entendre els símptomes que descriu el pacient."

Al CAP Besòs han passat de tenir mediadors culturals la meitat del temps, a només un 25%. Ha estat arran de la decisió de l'Institut Català de la Salut de retallar aquest servei proporcionalment a la quantitat de visites en què es requereix mediació cultural.

Des del CAP, però, asseguren que la feina de les mediadores consisteix no només a fer traduccions durant les visites mèdiques, sinó en moltes altres tasques, per exemple, a l'hora d'atendre urgències o de fer tràmits administratius.

Els mediadors fan, sobretot, de traductors (CCMA)

L'idioma, la principal barrera

Un 40% de la població del Besòs és immigrada, majoritàriament del Pakistan. Qui més necessita aquest servei són les persones nouvingudes, que no dominen l'idioma i que encara no tenen una xarxa al voltant que els pugui ajudar.

Saher Sheikh Zahoor és una de les mediadores culturals que ha vist com la seva jornada laboral s'ha reduït. És de Pakistan i parla sis idiomes, però explica que el que més ha de fer servir treballant de mediadora és l'urdú:

"Em demanen que tradueixi oralment, però moltes vegades també coses per escrit."

Els professionals del CAP Besòs s'han reunit diverses vegades amb la Gerència de l'Institut Català de la Salut, l'ICS, per reclamar una explicació i segons Manel Anoro, doctor del CAP que ha assistit aquestes reunions, mai els han donat cap raó que tingui a veure amb la salut de les persones:

"Més aviat té a veure amb un tema econòmic."

Denuncien que aquesta mesura no suposa un estalvi significatiu per l'ICS i que, en canvi, el perjudici que els provoca al seu dia a dia i als dels seus pacients és molt gran.

Demanen que es reverteixi la situació, tal com ha passat amb els CAP Raval Nord i Sud, on l'ICS també va fer retallades, però que han acabat recuperant el servei.

Cristina Carbonell, de la Gerència de l'ICS, explica que les retallades s'han fet per adaptar els recursos a les necessitats del CAP Besòs i que en cap cas són irreversibles, però que ha d'estar justificat:

"Si registrem que hi ha més necessitat de mediadors culturals, es contractaran més mediadors culturals, però són recursos públics i ha de quedar clar en què s'inverteixen."

ARXIVAT A:
Salut
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut