Qui és més imprudent al volant? Els homes, responsables de la majoria d'infraccions greus

El Servei Català de Trànsit vol incloure la perspectiva de gènere i "valors feministes" en futures campanyes per reduir els accidents

Gemma Aragall i TrepatActualitzat

Si parlem de víctimes de trànsit, la majoria són homes i, si parlem d'infraccions al voltant, també. Un cop d'ull a les dades ho demostra. Així, l'any passat, a Catalunya van morir 188 persones en accidents. D'aquestes, 140 eren homes, davant les 48 víctimes que eren dones.

També la majoria d'infraccions de trànsit, fins a un 70% les cometen homes, tot i que la diferència entre la quantitat d'homes i dones que tenen carnet de conduir no és tan gran: 57% homes i 43% dones.

Aquestes xifres es traslladen, per exemple, a la realitat dels cursos per recuperar el permís de conduir quan s'ha perdut per infraccions comeses. La directora i formadora viària del centre Goncal Formació, Imma Gonzalo Calvet, fa 17 anys que fa aquests cursos.

Assegura que són poquíssimes les dones que arriben al centre, ja que el 91 per cent dels alumnes són homes. I de les poques dones que acaben perdent el carnet, n'hi ha un percentatge que ni tan sols són les infractores:

"El fill o la parella han comès la infracció però com que ella és la responsable del vehicle al final ha de passar per aquí, ha de perdre els punts, ha de perdre el carnet de conduir, però ella no és la infractora."

Imma Gonzalo en un curs per recuperar el permís de conduir
Imma Gonzalo en un curs per recuperar el permís de conduir (CCMA)


Vuit de cada deu denúncies per conduir drogat, a homes

El Servei Català de Trànsit ha analitzat el perfil de la minoria que provoca accidents, i les dades mostren que la major part d'infraccions greus estan causades per homes.

Segons Anna Pintó, la subdirectora general de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit, "els homes tenen una major participació en conductes menys segures i de més risc." A més, el 87% de les denúncies imposades per consum d'alcohol i drogues en la conducció són a homes.

Aquestes conductes de risc podrien estar relacionades amb actituds derivades de l'anomenada "masculinitat dominant", segons apunta la directora general per a l'Eradicació de les Violències Masclistes, Laia Rosich Solé.

Aquest concepte s'estructura amb tres P: provisió, protecció i potència. I molts cops, segons Rosich, "aquesta potència es refereix a aquest marc de velocitat, de temeritat, de competició."


Perspectiva de gènere en campanyes de trànsit

Per reduir els accidents i la violència viària, des del Servei Català de Trànsit volen dissenyar campanyes on posin en valor una conducció tranquil·la. "Impregnar dels valors feministes per tendir cap a una conducció més respectuosa, més responsable i, en definitiva, més segura", explica Pintó.

Una conscienciació que l'Imma intenta traslladar als seus alumnes perquè adoptin actituds responsables davant del volant:

"Molts arriben al curs amb moltes reticències però quan s'acaba, n'hi ha que em diuen que la retirada del permís els ha acabat salvant la vida, que gràcies al curs ara veuen que podrien haver mort o podrien haver matat algú."

Fa anys, aquesta formadora viària es trobava homes que no veien bé que una dona els hagués d'ensenyar a conduir. Ara, això ha canviat i fins i tot hi ha qui creu que les dones són més bones conductores perquè són més prudents, tal com diu en Pedro, un dels alumnes que fa el curs per recuperar el permís de conduir.

ARXIVAT A:
Trànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut