Pantalla informativa d'un aeropoort amb un home amb una maleta i una motxilla al davant
Pantalla informativa amb els vols que arriben en retard a Sevilla (Europa Press/María José López)

Què pots reclamar si el teu vol està afectat per la fallada informàtica de Microsoft

Les aerolínies no han de pagar indemnitzacions, perquè es considera causa de força major, però estan obligades a portar el passatger a destí i a facilitar-li menjar i allotjament, si ho necessita

Sílvia MateuActualitzat

Els aeroports han viscut un dia caòtic per la caiguda de Microsoft, que ha provocat molts problemes als passatgers de tot el món en un divendres d'estiu, ple d'operacions.

Enmig del disgust i el desconcert, molts es pregunten quines reclamacions poden fer.

Els retards i cancel·lacions d'aquests vols afectats són considerats de força major i, per tant, no es podrien demanar compensacions, segons han coincidit plataformes com Reclamador.es o Airhelp, que es dediquen a presentar reclamacions i serien les primeres interessades a tirar-les endavant, en cas que la llei ho permetés.

És a dir, no es poden sol·licitar les indemnitzacions compreses entre 250 i 600 euros establertes pel Reglament 261/2004 de la Unió Europea, quan un vol té un retard superior a les dues hores en la sortida o de més de tres en l'hora d'arribada, sense que s'hagi canviat prèviament la programació del vol.

El concepte legal de força major va més enllà del transport aeri i, de fet, el vam sentir prou durant la pandèmia de covid, per exemple.
 

Què significa "causa major"

Per parlar d'un problema de causa major ha de ser aliè a la companyia i, a més, imprevisible i inevitable. 

Un exemple indiscutible seria l'erupció d'un volcà, però també hi entraria aquí el caos global que s'ha produït aquest divendres per una "incidència en el sistema informàtic" originada arran de l'actualització de la plataforma de seguretat CrowdStrike.

En el cas d'una vaga, per exemple, depèn de qui la convoqui. No val al·legar força major si és un conflicte laboral de l'aerolínia, que seria la responsable i podria posar les mesures oportunes per evitar les molèsties als passatgers, però s'estalviaria les reclamacions si és una vaga dels treballadors de l'aeroport o dels controladors francesos.


Dret a assistència dels passatgers

Al que sí que tenen dret les persones que s'hagin trobat amb retards o cancel·lacions és a rebre una alternativa de la companyia per arribar a destí o que et tornin els diners perquè busquis tu l'alternativa, en determinades condicions.

A més, té dret a menjar i allotjament a l'hotel, com es regula al mateix Reglament 261/2004, d'assistència als passatgers en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard dels vols.

L'article 8 recull l'obligació de conduir el passatger "fins al destí final en condicions de transport comparables, al més ràpidament possible" o en una data posterior si li convé al passatger i hi ha seients disponibles, cosa gens senzilla en dates de vacances d'estiu.

L'article 9 parla de "menjar i refrescos suficients, en funció del temps que sigui necessari esperar" i d'allotjament en hotel "en cas que sigui necessari pernoctar una o més nits".

Afegeix, a més, que hauran de donar una "atenció especial a les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda i els seus acompanyants, així com a les necessitats dels menors no acompanyats".


El "risc" que et tornin els diners del vol

Algunes aerolínies poden enviar un correu als afectats oferint-los la possibilitat d'intentar canviar el vol o de retornar-los els diners, amb un simple clic. L'advocat Dan Miró, especialista en dret aeronàutic, desaconsella aquesta segona opció, que pot ser la millor i més barata per a la companyia, però no per a l'usuari: "Segurament tornaran al passatger els 37 euros que ha costat el vol, i ell se n'haurà de comprar un altre que li costarà sis vegades més, i així la companyia al·legarà que s'ha resolt el contracte."

Elegir que et tornin els diners implica "desactivar la possibilitat de demostrar que l'aerolínia tenia alternatives per recol·locar-te en un altre vol".
 

Casos dubtosos

A la crisi d'aquest divendres, podria passar que el vol surti a l'hora prevista, però que l'usuari no l'hagi pogut agafar per problemes provocats per aquesta apagada informàtica. A més de la confusió general, s'han fet a mà targetes d'embarcament o processos de facturació. També hi ha altres repercussions possibles, com per exemple no haver pogut aparcar el cotxe perquè no funcionava el sistema.

Segons assenyala l'organització de consumidors Facua, no sempre queda clar qui és el responsable del problema ni quin grau de responsabilitat hi té.

 

ARXIVAT A:
AeroportsConsumAeroport del Prat
Anar al contingut