Un cotxe a la carretera al costat d'un senyal que avisa sobre la presència de senglars
Només un de cada tres conductors tindrien contractada la cobertura específica per accidents cinegètics

Què hem de fer si xoquem contra un animal a la carretera: qui paga la reparació?

Els accidents de trànsit amb animals no paren de créixer els últims anys, i molts conductors no tenen una assegurança específica contractada

Actualitzat

És un tipus d'accident cada cop més freqüent a les carreteres catalanes, però molts conductors no saben com actuar quan s'hi troben. Es tracta del xoc contra animals que apareixen a la calçada.

Aquests accidents han augmentat sobretot per la presència creixent de senglars en vies interurbanes i als afores de les ciutats. Això es reflecteix en les dades dels anomenats accidents cinegètics, que fa anys que van a l'alça.

L'any passat hi va haver 5.742 accidents de trànsit a Catalunya causats per la irrupció de fauna diversa, gairebé un 5% més que el 2022.

El 63,8% van ser provocats per porcs senglars, el 25,9% per cérvols o espècies semblants, i poc més d'un 10% per animals domèstics i aus.

Tot i que no acostumen a ocasionar víctimes ni danys personals greus, hi ha una sèrie de qüestions que cal tenir en compte si atropellem un animal per tal de facilitar la gestió amb la companyia asseguradora i la reparació del vehicle.

La presència de senglars en entorns urbans és una de les causes de l'augment d'accidents cinegètics (3Cat)

Abans de res: com reduir el risc d'atropellar un animal

Que un senglar o qualsevol altre animal cinegètic --és a dir, d'una espècie que tradicionalment ha estat objecte de caça-- envaeixi la calçada és un factor difícilment previsible.

De totes maneres, el Servei Català de Trànsit recorda que cal estar especialment alerta durant els trams senyalitzats com a pas d'animals en llibertat.

També s'ha de tenir present que la majoria d'accidents es produeixen durant els mesos d'hivern i quan hi ha menys llum. 

Per això, recomana moderar la velocitat en horaris nocturns i de poca visibilitat i, sempre que es pugui, fer servir els llums de llarg abast.

En cas que no puguem evitar l'impacte amb l'animal, Trànsit assenyala que normalment és més segur reduir la velocitat i xocar-hi que no pas intentar evitar-ho sortint de la via o ocupant el carril contrari.

Què fem un cop hem xocat?

Si malgrat seguir les recomanacions no podem evitar la col·lisió, hi ha diversos passos que hem de seguir.

D'entrada, un cop assegurada la zona amb el triangle d'advertència i amb l'armilla reflectant, cal trucar a la policia perquè vingui al lloc de l'accident i faci l'atestat.

Aquest punt és essencial, ja que la companyia asseguradora ens reclamarà algun tipus de document que acrediti que hem xocat contra un animal que ha envaït la via.

La millor manera de fer-ho és a través de l'atestat policial obert el mateix dia i lloc de l'incident. 

Així ho explica Paco Hoya, president de l'Associació Catalana de Corredors i Corredories d'Assegurances, en una entrevista a 324.cat: 

"Els Mossos han de donar fe que efectivament l'accident ha estat amb un animal salvatge en el punt quilomètric exacte on s'ha produït." 

Un accident de trànsit a les comarques gironines amb un senglar implicat
Un accident de trànsit a les comarques gironines amb un senglar implicat

Però què passa si tenim pressa i la policia triga a arribar? O si l'accident es produeix de matinada i en una carretera de difícil accés?

L'expert ens suggereix fer fotos o vídeos on es vegi clarament el vehicle i l'animal.

Amb les proves visuals, descartem fàcilment que la causa sigui un error en la conducció o que hàgim impactat contra un element de l'entorn, com un lateral de la carretera o un arbre.

Si no ens és possible obtenir imatges dels fets, l'asseguradora pot intentar comprovar què ha passat i s'haurà d'arribar a un acord entre client i companyia.

Qui paga la reparació?

El segon pas és mirar la pòlissa que tenim contractada. I, concretament, un element molt important: si tenim la cobertura específica per accidents amb animals cinegètics. 

Si és així, l'asseguradora es farà càrrec de la reparació. Però el cas és que menys del 30% dels conductors tenen aquesta cobertura, segons càlculs del president de l'Associació Catalana de Corredors i Corredories d'Assegurances a falta de dades oficials.

La resta haurà de pagar segons l'assegurança que tingui contractada. El ventall comprèn des de la totalitat de la reparació a només una petita part estipulada a la pòlissa, el que es coneix com a franquícia.

"Hi ha molta gent que no ho sap, però realment no ho té cobert", assenyala Hoya. Per això, recomana contractar la cobertura específica per aquest tipus d'impactes, que oscil·la entre els 30 i 40 euros l'any, tot i que varia en funció del vehicle.


Qui és responsable de l'accident?

La responsabilitat dels accidents cinegètics està establerta en la Llei de seguretat viària, modificada el 2015. En la majoria dels casos, la "responsabilitat final és del conductor, tant dels danys materials com dels danys a persones".

Però hi ha dues possibles excepcions. La primera és quan es pot justificar que l'atropellament és "conseqüència directa de caça": si fins dotze hores abans de l'incident hi ha hagut "accions de caça col·lectiva", l'autor o autors són els responsables dels danys o, si no n'hi ha, el propietari del terreny.

La segona exempció és si l'animal ha pogut entrar a la carretera perquè la tanca estava malmesa o hi faltava la senyalització pertinent. Si es confirma, els costos de l'accident recauran sobre el titular de la via per no haver-la reparat.

Els accidents frontals amb animals cinegètics són els que eleven més els costos de reparació

Quant pot valdre arreglar el cotxe?

El cost de la reparació, com és lògic, varia molt segons la gamma del vehicle, el tipus d'impacte --si és frontal o lateral-- i la velocitat que duia en aquell moment.

És habitual que, com a mínim, pugi a "dos o tres mil euros", apunta l'expert consultat.

"Si atropelles un exemplar gran i a més és un accident frontal, que normalment afecta la part de davant, del motor, fa encarir molt la reparació."

La factura per aquests accidents pot augmentar fins a "sis o set mil euros, tranquil·lament", detalla Hoya.

 

ARXIVAT A:
Trànsit
Anar al contingut