Què és el "turisme slow", la contraoferta d'èxit que vol fugir de la massificació

Allotjaments petits i amb encant, dinamitzadors de territori, lluny del turisme de masses: l'aposta pel turisme lent en algunes comarques

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Cristina Herranz

Periodista de la secció d'Economia de TV3

@cherranz13
Actualitzat

Una antiga rectoria del segle XII, reconvertida en un allotjament turístic. La rectoria de Sant Miquel de Pineda, a la Garrotxa, és ara una casa rural amb set habitacions, per a viatgers que busquen un allotjament tranquil i proper a un entorn natural. En Roy, escocès, i la Goretti, catalana, van comprar i reformar l'espai. Des del 2011, és casa seva i el negoci familiar.

Ofereixen el que es coneix com a turisme "slow", turisme lent, sostenible, centrat en l'experiència i la connexió amb la natura, fugint del turisme de masses. Ofereixen gastronomia escocesa i francesa amb un toc català, i una atenció molt personalitzada. És un dels exemples d'aquest turisme que apareix al "Valor afegit".

Roy Lawson, copropietari de La Rectoria de Sant Miquel de Pineda explica que van elegir La Garrotxa perquè "la infraestructura turística és fantàstica". Goretti Raurell Salvador, copropietària de l'allotjament, també assenyala que "bona part dels visitants busquen fer ciclisme i passejar per l'entorn natural i relaxar-se".

L'allotjament ajuda a dinamitzar la Garrotxa i els principals punts d'interès. Propera a la via verda entre Olot i Girona, acull turistes d'arreu del món. Americans, asiàtics i sobretot europeus, que trien la rectoria per gaudir del senderisme o ciclisme.

Goretti afegeix que "la Rectoria mostra al viatger que hi ha molt més a Catalunya que la ciutat de Barcelona i la costa".

"Tenim obert tot l'any i, per això, ajudem a desastacionalitzar el turisme"


Enoturisme: turisme d'experiències al Priorat

Una vintena de turistes suïssos van visitar al maig les vinyes del celler Gran Clos, a Bellmunt del Priorat. Són petits distribuïdors i amants del vi que van venir a conèixer personalment com es cultiva i s'elabora el vi que compren a Catalunya i venen a Suïssa. El tour va passar també per una visita al celler, on van fer un tast de vins. Aquests dies, a Catalunya, també van visitar la Cartoixa d'Escaladei i el Parc Natural de la Serra de Montsant.

Ernest Mayr, turista suís, diu explica que té una petita empresa de vins a Suïssa: "Podem visitar una o dues vegades a l'any aquesta àrea. No és una zona turística, de moment. Ens encanta".

Al Priorat es potencien les visita d'enoturisme
Al Priorat es potencien les visita d'enoturisme (3Cat)

El Priorat disposa d'una oferta hotelera d'alt nivell per a turistes que aposten per visites d'experiències personalitzades.

Xavier Peñas, conseller delegat de l'Ora Hotel Priorat explica que ofereixen "una bona experiència" al visitant: "A banda de l'allotjament, a l'hotel disposem d'un celler on fem tasts de vins i també hi ha cellers que venen aquí a oferir maridatges personalitzats".

Els turistes suïssos es van allotjar a l'Hotel Ora Priorat, antiga abadia del poble de Torroja, ara reconvertit en un hotel boutique, del grup Marriot. Justament, la cadena hotelera nord-americana posa l'ull en hotels petits, als afores de grans ciutats. Les 13 habitacions són una combinació de l'estil de les cases antigues del Priorat, i preserven el confort i l'elegància.

L'hotel, especialitzat en enoturisme, ajuda a dinamitzar la comarca i descentralitzar zones turístiques massificades.

Peñas assegura que "l'Ora Hotel Priorat ajuda a dinamitzar la comarca i a crear llocs de treball. És molt bona la combinació: els cellers necessiten hotels, i els hotels necessitem cellers. Complementem temporades altes d'altres zones turístiques de Catalunya".


Grans Hotels de Catalunya, una marca d'establiments independents que es donen la mà

L'Hotel Torremirona, a Navata, i l'Hotel Aiguablava de Begur, són 2 dels 32 hotels agrupats sota el paraigua de la marca Grans Hotels de Catalunya. El segell aplega allotjaments independents que representen més de 1.200 habitacions i gairebé 2.500 places hoteleres.

L'objectiu del grup és incorporar hotels de tot Catalunya i créixer fins a arribar als 50 establiments. Són hotels de mida petit i mitjana, amb caràcter propi i que estan ubicats en emplaçaments únics.

És el cas de l'Hotel Torremirona, de Navata, a l'Alt Empordà. El complex disposa de diverses instal·lacions que li han permès especialitzar-se en turisme esportiu. Hi ha camp de futbol, de golf, i també disposa de gimnàs, piscina i spa.

L'establiment permet als clients allotjar-se enmig de la natura, practicar esport i fer turisme per la comarca. Aquesta especialització els permet obrir tot l'any i tenir una plantilla fixa.

Un altre dels hotels de la marca Grans Hotels de Catalunya és l'Hotel Aiguablava de Begur. Justament la ubicació és un valor afegit d'aquest hotel familiar regentat ja per la quarta generació. Tot i ser referència en turisme de sol i platja a la Costa Brava, l'allotjament obre 8 mesos a l'any, i defensa la desestacionalització.

La marca Grans Hotels de Catalunya agrupa establiments de perfil molt heterogeni, però amb un tret en comú: són hotels amb encant, amb atenció personalitzada i amb una exquisida oferta gastronòmica.

 

ARXIVAT A:
Turisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut