Una cinta transportadora amb maletes que han sortit d'un vol
Una cinta transportadora amb maletes que han sortit d'un vol (iStock/onurdongel)

Què cal fer si et perden la maleta a l'aeroport: passos a seguir i com reclamar

Per poder fer qualsevol reclamació, és imprescindible omplir a l'aeroport un informe d'irregularitat d'equipatge, conegut com a PIR

Sílvia MateuActualitzat

Quan s'ha facturat l'equipatge en un vol i arriba el moment de recollir-lo a l'aeroport, la majoria dels passatgers miren amb una mica de neguit la cinta transbordadora, per si no veuen sortir la seva maleta.

Que l'equipatge arribi a destí a temps i en condicions és responsabilitat de les companyies aèries, però a vegades això no passa.

De cada mil maletes, n'hi ha 6,9 que es perden o que no arriben en bon estat als aeroports, segons l'índex de l'any 2023 que fa l'empresa de transport aeroportuari SITA.

Si tens la mala sort que la maleta no apareix a la cinta, aquests són els passos que cal seguir per poder-la reclamar.
 

El més important: reacció immediata

Cal demanar la confirmació oficial abans de sortir de l'aeroport. És clau que abans de sortir de la zona de recollida d'equipatge s'ompli un document oficial anomenat PIR. És un informe d'irregularitat d'equipatge, que faciliten en un taulell específic.

Pot ser en format digital o físic, segons l'aeroport. En alguns casos, es pot escanejar un codi QR a la mateixa oficina i obrir el PIR digitalment.

La companyia se'n queda una còpia i el passatger afectat una altra.

És imprescindible tenir el PIR per poder demostrar que l'aerolínia no t'ha entregat la maleta. Sense aquest document, no acceptarà cap reclamació.

Al PIR hi consten dades com la numeració de l'etiqueta de la maleta, la descripció o l'adreça de lliurament i inclou un codi de referència que cal conservar per a futures consultes i gestions.

Una maleta amb la cinta adhesiva que la identifica
Totes les dades de la maleta extraviada han de constar al PIR (3Cat)

Què fa la companyia

Amb la informació que s'introdueix al PIR, l'aerolínia comença la cerca de l'equipatge, que potser s'ha quedat en una escala o no ha arribat a pujar a l'avió a l'aeroport de sortida.

Si el localitza, n'informa el passatger per SMS, correu electrònic o telèfon per gestionar-ne el lliurament.

Pot ajudar tenir detalls sobre el que hi ha a la maleta o fins i tot una foto. També es pot fer arribar a la companyia informació específica d'un dispositiu de localització GPS, com AirTag o Smart Tag.

És important conservar tots els tiquets de compra dels articles imprescindibles que hagi calgut comprar a conseqüència del retard o la pèrdua de l'equipatge.

"La majoria de les maletes, més del 80%, apareixen al cap de 24 o 48 hores, però et poden espatllar el viatge si és fora del destí habitual", diu l'advocat Dan Miró, expert en dret aeronàutic.

Reclamació a l'aerolínia

A més del tràmit d'emplenar el PIR, cal fer la reclamació a la companyia aèria dins d'aquests terminis:

 En cas de danys, no poden passar més de 7 dies des que es rep l'equipatge.

 En cas de retard, hi ha 21 dies per reclamar.

 Passat aquest termini, la maleta es donarà per perduda definitivament.


La companyia té 30 dies per respondre, des que es presenta una reclamació. En cas que no doni resposta o la resposta no sigui satisfactòria, es pot reclamar a l'Agència Catalana del Consum.
 

1.600 euros de compensació màxima

En cas de danys, retard o pèrdua d'equipatge, la compensació que ha d'assumir la companyia pot arribar com a màxim a uns 1.600 euros.

La quantitat en euros no és exacta perquè el límit màxim de les indemnitzacions per passatger que es reconeix oficialment és de 1.288 DEG (dret especial de gir), una unitat definida pel Fons Monetari Internacional que fixa el valor combinant de quatre monedes internacionals (euro, lliura, dòlar i ien).

La compensació pot canviar segons els dies que s'hagin passat sense equipatge i del que s'hi portava dins.

A més, "hi ha indemnitzacions per danys materials i també per danys morals", explica Dan Miró. Afegeix que en el viatge d'anada es considera que hi ha més molèsties a compensar "i per això la jurisprudència ho aplica quan és fora del destí habitual, en què es poden cobrar uns 40 o 50 euros per dia".

L'import podria ser superior si abans de volar s'ha fet una declaració de valor especial d'equipatge.

Per fer-la, cal adreçar-se a l'aerolínia, a l'aeroport, perquè faci les comprovacions i és una opció de pagament. És recomanable fer-la si hi ha articles de molt valor, però "no la fa ningú, encara que porti el triple del valor que podria recuperar".
 

L'equipatge de cabina no compta

Pel que fa a l'equipatge no facturat, el que es porta a la cabina, és important assegurar-se d'agafar-ho tot abans d'abandonar l'avió perquè la companyia no se'n fa responsable, tret que es tracti d'un cas excepcional de negligència clara de la tripulació.

Uns passatgers esperant la seva maleta
Uns passatgers que esperen la seva maleta (iStock/Ziga Plahutar)

Què es fa amb les maletes que queden als aeroports?

Als grans aeroports s'acumulen milers de maletes que, per la raó que sigui, no han arribat mai a mans dels propietaris.

Al Prat, els objectes perduts es posen a la venda en botigues solidàries.

L'any passat va començar a funcionar un centre de reciclatge solidari, com el que hi ha a Barajas des de fa temps. L'ha posat en marxa Envera, una entitat sense ànim de lucre creada per empleats d'Iberia pares de persones amb discapacitat, que treballa amb una desena d'entitats socials.

ARXIVAT A:
TurismeConsumAeroport del Prat
Anar al contingut