Foto de família amb alguns dels productes que es poden adquirir en línia amb el projecte VOLTA. Imatge del 28 de setembre del 2021. (Horitzontal)

Prova pilot a la Garrotxa per promoure la venda en línia entre petits productors reduint els costos logístics

ACN Olot .-La Garrotxa posa en marxa la prova pilot del projecte VOLTA, una iniciativa de venda en línia per a petits productors basada en l'economia de proximitat i sostenible. La plataforma digital, que va rebre el premi extraordinari de l'SmartCatalonia Challenge, és accessible a través del web www.volta.cat i dona servei tant a consumidors com a productors. No només perquè permet la venda virtual dels seus productes que, sovint, són poc accessibles, sinó perquè proposa una solució "innovadora" per distribuir-los. D'aquesta manera, els productors comparteixen la logística reduint costos i compten amb establiments adherits on es poden recollir les comandes.

Des d'aquest dimarts ja està accessible la pàgina web del projecte VOLTA. La iniciativa té com a objectiu donar servei als consumidors que busquen productes de proximitat i als petits productors, que sovint tenen complicat arribar a les cases. Ho fa a través d'una plataforma de venda en línia però amb la novetat que permet als productors augmentar les vendes i reduir els costos logístics a través d'un sistema de transport compartit i circular. "De 'market place' n'hi ha molts però amb la logística, nosaltres aportem la diferència", explica el co-fundador de VOLTA, David Crespiera. A més, enlloc de promoure els lliuraments a domicili, el projecte afegeix a la "cadena" establiments locals com a punts de recollida. D'aquesta manera, la iniciativa aposta per un consum més responsable. En aquesta primera fase del projecte, hi participen una desena de productors locals (explotacions agrícoles i ramaderes) i set punts de recollida (principalment, establiments i restaurant del col·lectiu Cuina Volcànica) però s'espera que, progressivament, se n'hi afegeixin de nous. Un sistema senzill i sostenibleEl sistema és senzill i molt intuïtiu: el consumidor pot fer la compra de productes dels diferents productors adherits, setmanalment i de forma agregada. Ho pot fer fins al dimecres de cada setmana i ha d'escollir un punt de recollida. Després, una empresa de logística s'encarrega de la ruta de distribució optimitzada, que recull les comandes als productors i les reparteix als llocs d'entrega. El destinatari final les podrà recollir entre divendres a la tarda i dissabte. De moment, es fa una ruta setmanal i exclusivament a la Garrotxa però els seus ideòlegs creuen que es podria ampliar a altres demarcacions -especialment, a l'entorn de Barcelona-, si hi ha demanda. El projecte va guanyar el premi extraordinari patrocinat per l'ACM i l'Associació de Micropobles de Catalunya de l'SmartCatalonia Challenge i dotat amb 8.000 euros. El guardó, a més, donava l'oportunitat de fer una prova pilot sobre el terreny amb aquestes entitats del món local i que ara s'ha concretat a la Garrotxa. No es descarta, però, estendre'l a d'altres poblacions. De fet, el director general d'Innovació i Economia Digital, Dani Marco, ha assegurat durant l'acte de presentació que tots els municipis catalans compten amb la tecnologia necessària per utilitzar-lo. I és que el sistema es basa en una pàgina web accessible des de qualsevol dispositiu. Malgrat això, Marco ha reiterat el compromís del Govern de fer arribar la fibra òptica a tots els municipis catalans l'any 2023. El president de l'Associació de Micropoble de Catalunya, Mario Urrea, per la seva banda, ha defensat iniciatives com aquestes per ajudar als municipis petits a que "la gent s'hi quedi a viure i visqui de la terra".

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut