
Prohibeixen l'entrada a Austràlia a un espanyol per dur pernil, xoriço i llom a la maleta
És el primer cas d'aplicació de la nova normativa de bioseguretat que vol impedir que entrin al país malalties com la febre aftosa
Un jove procedent d'Espanya ha estat el primer viatger a ser repatriat des d'Austràlia per l'entrada en vigor de la nova legislació contra la importació de productes alimentaris prohibits.
El jove, de 20 anys, va intentar entrar al país per l'aeroport de Perth dimarts de la setmana passada amb trossos de pernil, de xoriço i de llom, a més d'un formatge de cabra, a la maleta sense haver-los declarat.
Per això el van multar amb 3.300 dòlars australians (més de 2.100 euros), i li van retirar el visat, de manera que el van obligar a tornar a Espanya en el següent avió.
Nova llei de bioseguretat en vigor des de l'1 de gener
La nova legislació australiana de bioseguretat per evitar l'entrada de malalties i plagues al país va entrar en vigor l'1 de gener i el jove espanyol és el primer a qui s'ha aplicat.
El ministre d'Agricultura, Pesca i Boscos, Murray Watt, ho ha explicat aquest dilluns com a exemple del que està disposat a fer Austràlia en bioseguretat:
"Ens prenem molt seriosament mantenir la febre aftosa i altres malalties fora del país, i els viatgers ho han de recordar quan volen entrar a Austràlia."
Watt ha dit que espera que el jove "s'hagi penedit de les seves accions", però que ja és tard per a ell, perquè "la seva visita es va acabar abans de començar":
"Si hagués declarat aquests productes, les conseqüències haurien estat diferents, però el problema és que no els va declarar."
32.000 articles de risc en el correu del 2022
El pernil, el xoriço i el llom es consideren perillosos a Austràlia perquè són carn de porc crua que potencialment pot portar malalties contagioses, especialment febre aftosa i pesta porcina.
Els productes alimentaris no arriben a Austràlia només amb els passatgers dels avions: Murray ha assegurat a Twitter que la majoria arriben per correu:
"L'any passat es van trobar més de 32.000 articles de risc de bioseguretat en els 35 milions de paquets de correu que van arribar a Austràlia."
Shout out to@DAFFgov biosecurity officers, who last year found over 32,000 biosecurity risk items in the 35M mail packages arriving in Australia. Our Govt has started boosting detector dogs & handlers to give them a hand - all to keep Aus agriculture safe. https://t.co/ffi59lird8 pic.twitter.com/vbZZnE4Yzc
Senator Murray Watt (@MurrayWatt) January 14, 2023
L'Any Nou xinès i la por a la febre aftosa
El govern d'Austràlia està reforçant ara els controls sobretot per l'Any Nou xinès, que comença el 22 de gener i que genera molt moviment en la comunitat xinesa del país.
En un comunicat del govern Chris Locke, màxim responsable de bioseguretat d'Austràlia, ha dit que tem sobretot que els productes alimentaris que arribin al país portin febre aftosa:
"Un brot de febre aftosa generalitzat podria costar a l'economia australiana 80.000 milions d'euros durant 10 anys, devastaria la nostra indústria porcina, l'accés al mercat i l'economia."
Però la llista de productes prohibits és llarga, i inclou, a més de força productes carnis, la fruita i la verdura fresques i seques, els productes lactis i els ous.
Els que vulguin viatjar a Austràlia poden consultar la llista sencera en aquest enllaç, una llista que no és fixa, sinó que va variant en funció de les alertes sanitàries que hi hagi.
- ARXIVAT A:
- Austràlia