Primer assaig per unir el tramvia per la Diagonal, amb les proves entre Glòries i Verdaguer

La primera fase de la connexió entre el Trambesòs i el Trambaix entrarà en servei aquesta tardor i anirà des de Glòries fins a Verdaguer amb alimentació soterrada

Bernat RexachActualitzat

La unió del Trambesòs i el Trambaix per la Diagonal està una miqueta més a prop. Aquesta nit, per primera vegada, ja ha circulat un tramvia entre la plaça de les Glòries i Verdaguer.

Ho ha fet en proves, a només 5 quilòmetres per hora (la velocitat d'una persona caminant) i amb una vintena de tècnics pendents. Tot just arrenca, però la imatge té una gran càrrega simbòlica. Perquè és el primer pas perquè entri en servei, aquesta tardor, la primera fase de la connexió, després de molts anys de vaivens i polèmiques. 

De moment, durant uns mesos, el Trambesòs farà proves pel nou itinerari, més enllà de Glòries. Primer, les anomenades "proves d'integració", en què es verificarà que funcionin tots els sistemes.

(3Cat)

Després vindran les proves de l'anomenada "marxa en blanc", en què els tramvies ja circularan com si portessin passatgers, a velocitat comercial i aturant-se a les tres futures parades (Monumental, Sicília i Verdaguer).

Quan aquests assajos s'hagin completat amb èxit, el tramvia estarà llest per entrar en servei. Ni l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ni l'Ajuntament de Barcelona volen posar-hi data, però afirmen que serà aquesta tardor.

Les proves que han començat avui, de fet, marcaran el calendari. No seran ni molt menys diàries, i s'aniran realitzant en funció dels resultats. Es fan de nit per alterar el mínim possible la circulació en aquella zona de l'Eixample. 
 

Alimentació soterrada i no per catenària

Aquest tram entre Glòries i Verdaguer presenta una innovació tecnològica important, perquè la captació d'energia serà soterrada i no a través de la catenària aèria.

És l'anomenat sistema APS (alimentació per superfície), i és la primera vegada que s'implanta a l'estat espanyol en una xarxa tramviària. Aquí és on els tècnics "prestaran més atenció" en aquestes primeres proves, segons el director de l'ATM, Manuel Valdés.

Un tramvia en proves (3Cat)

Per segona vegada a tot el món, diu l'ATM, s'hauran d'adaptar tramvies ja existents a aquest sistema. En aquest cas, se n'adaptaran 18 (també n'arribaran tres de nous). Quan els combois arribin a l'intercanviador de Glòries plegaran el pantògraf que els uneix amb la catenària i desplegaran els "patins" que els uniran amb l'alimentació soterrada per tal de continuar Diagonal amunt. 
 

Connexió pendent

El tram entre Glòries i Verdaguer té uns dos quilòmetres, que el tramvia connectarà en set minuts. L'ATM calcula que s'acabaran gairebé doblant els 30.000 viatgers diaris que té el Trambesòs.

La urbanització està pràcticament enllestida, i suposarà 17.000 metres quadrats de noves voreres.

El que quedarà pendent, i encara amb molts interrogants, és la segona fase de la connexió, que haurà d'unir les parades de Verdaguer amb, ara sí, Francesc Macià, on acaba el Trambaix.

L'enginyer en cap de l'Ajuntament, Oriol Altisench, ha assegurat que aquest mateix juliol estarà redactat el projecte, però no ha aclarit si es començarà a tramitar durant aquest mandat.  

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut