Plega un dels youtubers de ciència més seguits: "Crear contingut és com ser ludòpata"

Martí Montferrer deixa el seu canal "C de Ciencia" amb gairebé un milió i mig de subscriptors pels efectes en la salut mental que li ha causat ser youtuber
Enllaç a altres textos de l'autor

Vicky Miró Julià

Periodista de la secció de Societat de TV3, especialitzada en tecnologia

@vickymiro
Actualitzat
TEMA:
Xarxes socials

"Des d'agost del 2020, ser creador de Youtube m'ha causat depressió, ansietat i dependència addictiva. La meva salut mental ha empitjorat mes a mes." És una de les frases amb què s'acomiada de Youtube un dels divulgadors de ciència en castellà més seguits de la plataforma, Martí Montferrer.

 

Amb gairebé un milió i mig de subscriptors al seu canal, "C de Ciencia", feia cinc anys que Montferrer es guanyava la vida a Youtube. De formació geòleg, s'hi havia fet un lloc a base d'esforç i dedicació:

"A Youtube vaig trobar una plataforma lliure on desenvolupar les meves dues passions: comunicar i fer creació audiovisual, i m'hi vaig estrenar quan molt poca gent aquí feia divulgació de ciència."

Després de set anys de trajectòria, s'havia convertit en la seva única font d'ingressos. Els diners arribaven directament de Youtube segons el nombre de visites, i també d'empreses que el contactaven perquè promocionés productes entre la seva audiència.

Però a l'estiu del 2020, de cop i sense motiu aparent, les visites li van caure a la meitat. "Jo cada primer de mes, a la mateixa hora, publico un vídeo de 10 minuts amb 8 notícies científiques. Soc superconstant. Doncs aquests vídeos van passar d'unes 250.000 visites de mitjana a 100.000."

No va ser l'únic cas. El malestar es va estendre entre la comunitat de youtubers quan van començar a notar la davallada. Youtube havia canviat el sistema de recomanació de vídeos als usuaris -unes modificacions a què els youtubers estan acostumats-, però aquesta vegada els va comportar caigudes de més d'un 50% en el nombre de visites als canals dels divulgadors. I això, malgrat que el nombre de subscriptors es mantenia.

Per a Martí Monferrer, la modificació de l'algoritme significava no arribar a tenir un sou suficient per mantenir-se. Per això no es va conformar i va mirar d'aplicar el mètode científic per entendre què havia fet Youtube. "Vaig començar a dedicar temps de guions, temps d'edició, temps de gravació a analitzar el propi Youtube. Fins que arribes a un punt, en què dediques més temps a anàlisi i disseny de paraules clau, títols, miniatures i metadates que no a la producció del propi vídeo."

 

Tot plegat va impactar en la seva salut mental. "Tenia insomni, notava símptomes comuns de l'estrès, com mal de cap, irritabilitat... I molta desmotivació. M'aixecava als matins, agafava el mòbil i veia: missatge de Youtube: 'Tu vídeo lo está haciendo muy mal, hazlo mejor', i jo pensava: però si ho estic provant tot, saps?, i clar, em quedava al llit potser dues-tres hores perquè sabia que, fes el que fes, aniria malament, si no era que la sort em volgués somriure en aquest vídeo."

 

L'obsessió per les mètriques de Youtube va afectar la salut de Montferrer


Youtubers addictes

Després de passar moltes hores dins la plataforma analitzant les estadístiques dels seus vídeos i els números de visionats d'altres youtubers divulgadors, va arribar a la conclusió que Youtube havia introduït l'element de l'atzar a l'hora de proposar vídeos als usuaris. És a dir, que quan un subscriptor del canal entrava a la plataforma ja no veia en primer lloc els nous vídeos que ell publicava, sinó altres continguts. O per exemple, que tampoc se suggerien tan sovint els seus vídeos als usuaris amants de la ciència, o als consumidors d'altres canals de divulgació. I els usuaris, acostumats a deixar-se guiar per la dinàmica interna de la plataforma, ara es trobaven amb propostes aleatòries. Una dinàmica que per a Martí Montferrer s'assembla molt a la dels jocs d'atzar i, segons ell, fomenta que els youtubers com ell es tornin addictes.

"Sento que és ludopatia crear contingut a Youtube perquè tu estàs moltes setmanes provant i sofrint, gastant temps i diners amb vídeos que no funcionen bé, que és el mateix que quan vas al casino i la màquina no et dona monedes i molt de tant en tant un vídeo sí que es veu més."

Montferrer explica que el seu cas no és únic: "Sé de companys que un cop han publicat un vídeo es passen les següents 24 hores fixant-se en totes les mètriques que els ofereix Youtube d'una forma malaltissa, sense dormir, amb moltíssim estrès."

 

Youtube admet periòdicament que ha fet un canvi en l'algoritme. També ho va fer a l'agost. I com sempre, amb l'argument de buscar satisfer els usuaris, però mantenint en secret què ha modificat i com. Aquest cop no va ser una excepció.

A Martí Montferrer, se li va oferir fer un curs per millorar els resultats dels seus vídeos, però no va funcionar. Després de set anys de dedicació intensa, cinc com a professional, ara ha decidit fer una pausa. Una aturada per distanciar-se d'una relació que s'havia tornat gairebé personal.

ARXIVAT A:
Xarxes socials Tecnologia
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut