Petits pobles del Pirineu sense paqueteria a domicili: "L'esperit de servei no funciona"
A les empreses de missatgeria no els surt a compte fer més quilòmetres i obliguen els clients a recollir els paquets a les capitals de comarca
Bona part dels habitants de petits pobles de muntanya, sobretot els que queden més allunyats de les principals vies de comunicació, pateixen mancances en el servei de paqueteria a domicili que presten diverses empreses de missatgeria.
La raó principal és que a les companyies no els surt rendible econòmicament fer aquests desplaçaments i, per tant, opten per intentar que siguin els receptors els que vagin a recollir els paquets a la capital de la seva comarca. Una situació que, sovint, desconeixen quan fan la compra, ja que esperen que el producte els arribi a la porta de casa.
Per posar fi a aquesta situació, una cinquantena de veïns dels 250 que hi ha la vall de la Vansa i Tuixent s'han organitzat en una plataforma per demanar millores en el servei.

L'agrupació de veïns es va posar en marxa a finals de novembre i, en un mes, ja s'ha constatat que fins a sis paquets han acabat sent retornats al seu origen. Un dels seus integrants, Mario Mata, diu que aquesta acaba sent la conseqüència quan no hi ha acord entre l'empresa de missatgeria i el receptor del producte per fer l'entrega, habitualment a la capital de comarca.
A més, s'estan trobant amb casos en què la companyia els demana que contractin i paguin un transport privat, quan el servei ja prèviament contractat inclou l'arribada de la compra a la porta de casa.
Mata apunta que són conscients que viuen a una hora en cotxe de la Seu i, per tant, ja es resignen a no rebre els paquets en un termini de 24 hores. Tot i això, creuen que, almenys, aquestes companyies els haurien de donar alguna opció.

També es troben que, tot i ser els principals afectats, no poder presentar directament una reclamació a l'Agència Catalana de Consum perquè aquest pas l'ha de fer qui contracta el servei de missatgeria. Per aquest motiu, han decidit anar fins al fons del problema per, després, parlar amb les empreses i buscar solucions.
Un altre veí de la vall, Horaci Botella, també descriu aquest mateix problema i al·lega que no hi ha un "esperit de servei" per part d'algunes companyies de transport privades. A més, fa referència a algunes de les notificacions recurrents que reben els receptors d'aquests paquets:
"Moltes vegades es queden a la Seu, diuen que han trucat i no contestes quan estàs les 24 hores esperant el paquet, perquè saps que ha d'arribar i el necessites."
Un altre municipi afectat és el de Sant Esteve de la Sarga, al Pallars Jussà, a poc més de trenta minuts en cotxe de la capital de comarca. El seu alcalde, Jordi Navarra, considera que aquestes mancances no s'haurien de produir per una qüestió d'equilibri territorial. Així, tot i entendre els treballadors que presten el servei, creu que les empreses haurien de buscar solucions per fer arribar els paquets.
Ara, molts veïns opten per facilitar una adreça alternativa a la de casa seva, a Tremp. Fins i tot aquesta opció la fa el mateix consistori, que té una oficina d'atenció ciutadana a la capital del Pallars Jussà.
Aquesta, però, té els dies comptats perquè s'estan fent obres per traslladar el consistori a un edifici del municipi. És a partir d'aquest moment quan Navarra es planteja fer alguna queixa si continuen sense rebre servei i, fins i tot, elevar-la a escala comarcal tenint en compte que aquest problema afecta molts altres pobles.
Aquestes incidències no se solen donar en el servei públic que presta Correus, ja que els carters sí que fan, de forma habitual, els desplaçaments a aquests municipis. Una altra de les dificultats amb què es troben és que en molts d'ells no hi consten els noms dels carrers o els números de les cases, fet que dificulta la seva localització.
En aquest sentit, també és recurrent que els repartidors de missatgeria demanin als veïns que vagin a buscar el paquet a l'entrada del poble en comptes de portar-lo al domicili.
- ARXIVAT A:
- Despoblament Amazon