El conductor d'un cotxe circula per una ciutat (iStock/Ambrozinio)

Per què menys joves es treuen el carnet de conduir de seguida? Baixen un 36% en 10 anys

El valor que es dona al fet de tenir cotxe, el cost que té, el desplegament del transport públic o la consciència ambiental són alguns dels factors que ho expliquen
Redacció Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

"Puc anar a peu, en bici o amb transport públic. Si puc anar on vull, no renuncio a res", explica l'Álvaro Alejandro. Té 25 anys i, de moment, no es planteja treure's el carnet de conduir. Cada cop hi ha més joves com ell.

Les persones que es treuen la llicència entre els 18 i els 20 anys ha caigut un 36% en deu anys. S'ha passat de 433.070 joves l'any 2011 a tot Espanya, als 278.570 el 2021, segons dades de la Direcció General de Trànsit.

 

Per què aquesta falta d'interès? Segons el sociòleg Vicent Borràs, més enllà del factor econòmic, el factor que ho explica s'ha de buscar en la història. I, concretament, en el boom del cotxe i els habitatges de propietat a Espanya en la dècada dels 60, quan arrenca la societat de consum de masses.  

"En absència de democràcia, es construeix una noció de ciutadania d'acord amb ser propietari. Tenir un cotxe era símbol d'estatus social", explica Borràs. 

Un altre punt que, segons el sociòleg, ha contribuït en aquesta falta de pressa per treure's el carnet és la concepció familiar que hi ha: "Aquí, els joves tradicionalment només s'han independitzat quan han volgut formar una família", afirma. "I la llibertat que es podia donar a un jove de 18 anys es donava amb el cotxe", argumenta. Tenir el carnet era sinònim de maduresa, llibertat i independència.

En el moment que aquesta percepció desapareix, diu Vicent Borràs, també ho fa l'interès per tenir cotxe propi quan s'assoleix la majoria d'edat. Una realitat que es dona sobretot en l'àmbit urbà, més que no pas en el rural.

Altres motius són el desplegament del transport públic, el cost de tenir vehicle propi, el compromís pel medi ambient o els nous usos del cotxe compartit. Una opció, aquesta última, que, segons Borràs, és un indicador de desigualtat.

"Els rics seguiran tenint el seu cotxe", afirma. En tot cas, pronostica un futur amb menys vehicles, partint de la base que, segons explica, "hem estat un país molt consumidor de cotxes, havent estat un dels més pobres d'Europa".

Pots sentir l'entrevista sencera i els testimonis aquí:

ARXIVAT A:
Mobilitat Trànsit
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut