El radar de l'AP-7 entre Barberà del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda
El radar de l'AP-7 entre Barberà del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda és el que més multa de Catalunya (Bernat Rexach/3Cat)

On són els radars que multen i recapten més? Cada 28 segons es posa una sanció a Catalunya

Els radars de l'AP-7 entre Barberà del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda i el de la C-31 a Castell d'Aro, els que més sancionen

Leyre Ortigosa/Laura Bernis/Lluís FreixesActualitzat

El Servei Català de Trànsit (SCT) va interposar 1.140.081 multes aquest 2023 per excés de velocitat en vies interurbanes. I ho va fer a través de diferents tipus de radars: fixos, de tram i mòbils. Dades que, de mitjana, es poden traduir en una sanció cada 28 segons, a partir de les xifres a les que ha tingut accés el 324.cat a través d'una petició de transparència.

Es tracta de 196.381 multes més que el 2022, però que han reportat menys recaptació. Si l'any 2023 es van pagar al voltant de 39 milions en sancions per excés de velocitat, fa dos anys la xifra era uns 6 milions més elevada, amb un total de prop de 45 milions d'euros.

Entre els radars --fixos i de tram-- que més multen destaca el de tram situat a l'AP-7 entre Barberà del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda. Aquest control va posar més de 140.000 multes l'any passat, fet que representa un 12% del total, i només va estar operatiu de maig a novembre.

Tot i això, segons dades de Trànsit, per aquest punt del territori circulen un gran flux de vehicles, amb una mitjana de 5 milions mensuals. Per tant, tot i que en xifres globals aquest radar duplica les sancions que va interposar el segon que més multa, en termes relatius, el nombre no seria tan elevat: una sanció cada 427 vehicles.
 


Per darrere d'aquest, el segon radar que més sanciona s'ha convertit en un habitual en aquest tipus de rànquings. És el que es troba a la C-31 en sentit nord, just després de la sortida que porta cap a s'Agaró i Castell d'Aro i que va posar 66.047 multes.

Completa el podi el radar de tram de l'AP-7 entre Ulldecona i Amposta amb 63.772 multes, seguit dels dos de trams de Badalona que sumats aglutinen el 10% del total. Aquests últims han triplicat el nombre de sancions respecte al 2022 --d'unes 20.000 a prop de 60.000-- fruit que fa dos anys no van funcionar de forma constant per estar en fase de revisió, segons el SCT.


El radar de tram de Barberà del Vallès va recaptar un 11% del total

La llista dels radars que més sancionen és semblant a la dels que més recapten. El control de tram de Barberà del Vallès va significar un 11% del total pagat i el de Castell-Platja d'Aro, un 5%.

I en general, els 10 radars fixos i de tram que més recapten representen més d'una tercera part del total pagat, un 37%.

Respecte al 2022, destaca el control fix de la C-17 a l'altura del municipi de Centelles. Estava entre els tres de més recaptació d'aquell any, però Trànsit explica que va ser vandalitzat i no s'ha reemplaçat perquè uns metres més enllà se'n va instal·lar un de tram: el que hi ha entre Aiguafreda i Tagamanent i que tanca el top 10 de controls que més han multat aquest 2023.
 


A continuació, podeu consultar la resta de radars fixos i per tram que completen la llista de cinemòmetres de Catalunya, més enllà dels deu primers.

Cal apuntar que en el territori català hi ha al voltant de 240 punts de control de velocitat, fixos i de tram, on es poden ubicar radars. Amb tot, pel que fa als fixos, s'aplica una política rotatòria i, per tant, poden variar d'ubicació al llarg del temps.
 


També cal destacar que a la taula hi ha un seguit de radars amb zero multes interposades al llarg del 2023. Això és així perquè majoritàriament no van estar operatius en aquest període, segons explica el SCT.

Tot plegat es pot resumir en el següent mapa.
 


Els controls mòbils recapten el mateix que els de tram amb la meitat de multes

Pel que fa a la tipologia de radar, com era d'esperar, els que més multes posen i recapten són els fixos, amb 530.090 sancions i més de 16 milions d'import pagat, el 2023.

Els de tram són els següents pel que fa al nombre de sancions: 419.252, que s'han duplicat respecte al 2022. Tot i això, tenen una recaptació similar a la dels radars mòbils, al voltant dels 11 milions.

I és que els controls mòbils van posar menys de la meitat de les multes que els de tram i van obtenir un import pagat aproximat.

Per vies, la que més va expedientar amb aquesta tipologia d'aparells va ser l'AP-7 amb 28.396 sancions, seguida de la C-17 amb 11.596 i l'A-2 amb 11.479.

 

ARXIVAT A:
Trànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut