Les vies de tren a Roda de Berà
Els trens no podran circular pel túnel de Roda de Berà, en obres pel corredor mediterrani (3Cat/Rubén Cabús)

Obres a Rodalies: cinc mesos de talls a Tarragona auguren una tardor complicada

Les obres al túnel de Roda de Berà afecten les línies R14, R15, R16, R17 i RT2, i també hi ha afectacions a l'R15, la convencional Barcelona-Saragossa-Madrid, l'R4 i l'R8

RedaccióActualitzat

Les obres de construcció del corredor mediterrani comencen a agafar embranzida i es faran notar de valent durant gairebé mig any, entre l'1 d'octubre i el 2 de març, en les línies regionals R14, R15, R16, R17 i RT2, que són les de l'Ebre i Tarragona.

Concretament, les tasques de millora d'Adif al túnel de Roda de Berà interrompran la circulació entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, i han obligat Renfe a preveure un servei alternatiu amb més de 600 viatges i 30.500 places diàries operades per 87 autobusos; unes obres que costaran, en total, més de 29 milions d'euros.

Els autobusos cobriran els trajectes entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona directament o bé amb parades, i també hi haurà servei a Salou-Port Aventura.

A banda del servei d'autobusos, aquest 1 d'octubre tornarà a entrar en servei el tren d'alta velocitat Avant, que no queda afectat per les obres i que farà el trajecte Tortosa-l'Aldea-Amposta fins a Sants.

L'operatiu per resoldre el tall de les línies regionals s'ha estat treballant els últims mesos; al juliol ja se'n van donar els primers detalls, però no ha estat fins ara que s'ha sabut exactament com funcionarà.

La setmana que ve començarà la campanya de comunicació per informar i difondre les alternatives que es donen als usuaris del tren. Hi haurà anuncis als mitjans, se'n donaran els detalls a la web de Rodalies i també s'ha contractat més personal per reforçar l'atenció al client.

Amb aquest dispositiu "històric", Renfe diu que garantirà la mobilitat de tots els viatgers. Tot i això, molts ho viuen amb recel i busquen tota mena d'alternatives. N'hi ha que confiaran en l'Avant, alguns triaran l'autobús i d'altres s'han buscat nous allotjaments.

En alguns casos, els trens es desviaran per minimitzar els transbordaments (3Cat/Rubén Cabús)


"Venen uns mesos molt complicats"

Totes les parts implicades --ministeri, Generalitat, ajuntaments, i usuaris-- s'han reunit aquest migdia a la subdelegació del govern espanyol a Tarragona per conèixer el detall de l'operatiu. La trobada ha acabat sense gaires concrecions, tot i que tots els actors coincideixen en el salt endavant que farà el ferrocarril al Camp de Tarragona.

A la sortida de la reunió, el secretari d'estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha lloat la bona comunicació amb els alcaldes dels municipis afectats i ha reconegut que "venen uns mesos molt complicats" per a les estacions afectades, per l'obra al túnel de Roda de Berà.

"Estem en una obra inscrita en el context del corredor mediterrani. Tindrem una infraestructura més moderna i uns nous serveis que tindran un efecte directe en els serveis regionals. Els trens Barcelona-Tarragona cada 30 minuts ens permetran reduir els retards i millorar els temps i freqüències", ha dit.

Sobre el pla de mobilitat alternativa, el secretari de Transports ha assegurat que és el "més car" que es recorda en una obra d'aquestes característiques, per la quantitat d'usuaris i municipis afectats. "La clau perquè no hi hagi problemes és la informació; farem una campanya per terra, mar i aire perquè tothom conegui el servei alternatiu".  

Santano ha afegit que el seu ministeri està compromès amb la inversió a Tarragona i a Catalunya, i que faran el possible perquè les obres "afectin el menys possible a la ciutadania". Per això, mantindran interlocució constant amb els ajuntaments i amb Adif, tot i que ha subratllat que les afectacions no es prolongaran més enllà de cinc mesos.

No tot han estat bones paraules, però, a la sortida. L'alcaldessa de Valls, Dolors Farré, ha lamentat que l'augment de freqüències no beneficiarà el seu municipi, malgrat que el traçat de la línia de viatgers i mercaderies passa per Valls. "Dels 34 trens, només ens en donen un d'anada i un de tornada. Fa molts anys que patim aquest greuge comparatiu, de no tenir uns bons serveis de tren a Barcelona", ha denunciat.

Farré també ha advertit al ministeri i Adif que, si no atenen les seves reivindicacions, prendran mesures: "Que vagin en compte, potser el dia 1 els trens no passaran per la via", ha dit.

Com serà el transport alternatiu?

El servei alternatiu per carretera estarà sincronitzat amb els horaris del servei de Rodalies.

Des de Tarragona sortiran autobusos cap a Sant Vicenç de Calders. N'hi haurà de directes i d'altres que pararan a Altafulla i Torredembarra.

També hi haurà busos que sortiran des de Salou-Port Aventura (on acaben les línies R17 i RT2) i aniran cap a Sant Vicenç de Calders.

En el cas dels trens de les línies R14 i R15, es desviaran per l'interior, per Valls. Seguiran la línia Sant Vicenç de Calders-Valls-La Plana-Picamoixons, i així s'evita que molts usuaris facin un doble transbordament. A més, l'R13 augmenta la freqüència de pas.

Per la seva banda, els viatgers de la línia R16 disposaran d'un servei alternatiu per carretera directe entre l'Hospitalet de l'Infant i Sant Vicenç de Calders per minimitzar el temps de viatge.

Els viatgers dels trens de mitjana distància amb origen o destinació Saragossa, Madrid i València hauran d'utilitzar el servei alternatiu per carretera entre les estacions de Tarragona i Sant Vicenç de Calders.

El servei d'autobús serà accessible per a persones amb mobilitat reduïda, i no estarà permès accedir-hi amb bicicletes ni mascotes.

Podeu consultar més detalls de l'operatiu en aquest enllaç.

Les tasques d'adequació de la via obligaran a tallar diferents línies (ACN/Albert Segura)

Afectacions també a l'R15, la convencional Barcelona-Saragossa Madrid, l'R4 i l'R8

Aquests dies hi ha altres obres que dificulten el dia a dia en la xarxa ferroviària catalana.

Fins a l'11 de setembre, Renfe ofereix 29 trajectes amb autobús cada dia entre Móra la Nova i Flix per la línia de Rodalies R15 i la convencional Barcelona-Saragossa-Madrid, mentre duren unes obres per estabilitzar els talussos d'aquest tram.

I, a partir del 12 de setembre, les obres del corredor mediterrani també afectaran els serveis de les línies R4 i R8 de Rodalies. Les afectacions duraran fins al 31 d'octubre i les podeu consultar en aquest enllaç.

Dos anys de "distorsions" a Rodalies

Aquest dilluns, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, pronosticava fins a dos anys de "distorsions" en el servei de Rodalies per les obres "molt importants" que estan en marxa o que s'han de començar en diferents punts de la xarxa ferroviària catalana.

En una entrevista a Ser Girona, Paneque va assenyalar que és "evident" que a Rodalies hi ha "un recorregut de millora important" i va mostrar la seva "comprensió" per les molèsties que les obres causaran als usuaris.

Sobre el tall de mig any en les regionals que van cap a Tarragona o l'Ebre, la consellera va assegurar: "D'aquí dos anys el servei serà excel·lent, però en els pròxims mesos implicarà distorsions que intentarem compensar amb transport per carretera".

Les obres del corredor mediterrani avancen en diferents punts (ACN/Albert Segura)

 

ARXIVAT A:
MobilitatRenfe
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut