Una mà agafa una bossa de plàstic amb un ampolla a dins en un control de passatgers

Noves limitacions en els líquids als aeroports? A qui afecta i què suposa la nova normativa

La Comissió Europea qüestiona la fiabilitat dels nous escàners i demana una restauració temporal de la norma dels 100 ml a partir del setembre

RedaccióActualitzat

Brussel·les obliga els aeroports europeus a fer marxa enrere amb el sistema de control de seguretat de l'equipatge. Des d'aquest diumenge, 1 de setembre, es torna a aplicar el protocol que obliga a separar els líquids, que segueixen limitats a 100 mil·lilitres, i mostrar els dispositius electrònics abans d'embarcar.

Els controls de seguretat dels aeroports són una part tediosa de qualsevol viatge aeri. Els últims anys s'ha aconseguit accelerar alguns tràmits a diferents aeroports, gràcies a uns nous escàners d'última generació que permeten als passatgers portar dispositius electrònics i cosmètics al seu equipatge sense haver-los de treure de la bossa. Uns escàners, que a més detecten els possibles explosius i fan innecessari el límit dels 100 ml.

A l'aeroport de Barcelona i Madrid ja fa més d'un any que s'han començat a implementar alguns d'aquests dispositius en fase de prova, tot i que en aquests casos s'ha mantingut la limitació dels 100 ml.

La Comissió Europea, però, ara qüestiona la fiabilitat d'aquests nous escàners i demana una restauració temporal de la norma dels 100 ml a partir del setembre. És a dir, d'aquest mateix diumenge.


Problemes tècnics en els escàners

En un comunicat emès el 31 de juliol, la Comissió Europea va anunciar la seva decisió de fer marxa enrere i aplicar restriccions a aquests nous sistemes de detecció d'explosius com a "mesura de precaució" fins que es "resolguin certs problemes tècnics" que han detectat en aquests escàners.

Un informe de la Comissió Europea qüestiona la fiabilitat del software dels escàners en envasos de més de 330 mil·lilitres, és a dir, una llauna de refresc.

De fet, al Regne Unit la nova tecnologia va provocar llargues cues als filtres de seguretat perquè els escàners no detectaven correctament el volum dels líquids i obligaven el personal de seguretat a registrar l'equipatge de manera manual.

Aquest informe ha fet decantar la decisió de la Comissió Europea i, a partir d'aquest diumenge, els aeroports que ja utilitzen el model C3 hauran de tornar al tradicional escàner de raigs X i mantenir la limitació dels 100 ml.

Malgrat tot, la Comissió assegura que es tracta d'una mesura temporal i que "no posa en dubte la qualitat d'aquesta nova generació d'escàners, ni tampoc el seu rendiment".


Afectarà la nova norma els aeroports espanyols?

A l'estat espanyol, aquests escàners amb tecnologia 3D només funcionen en període de prova a Barcelona i Madrid i la seva implementació no ha suposat, encara, que es puguin portar líquids superiors als 100 mil·lilitres.

Per tant, els aeroports espanyols no hauran de fer canvis en les limitacions de líquids i Aena assegura que no hi haurà afectacions.

A l'Aeroport del Prat s'han començat a utilitzar alguns d'aquests escàners en fase de prova (ACN / Albert Hernàndez)

El que sí que podria afectar és la fluïdesa en el pas de control dels passatgers en aeroports com el Prat i Barajas, on s'estan provant, perquè la nova norma diu que s'ha de separar de nou tot l'equipatge i això podria provocar més cues, tal com apunta l'especialista en Dret Aeronàutic Dan Miró.


Quins aeroports afectarà?

Hi ha aeroports europeus que ja han començat a utilitzar de forma més habitual aquests escàners 3D, i alguns ja havien eliminat la norma dels 100 ml de líquid. És el cas d'alguns aeroports del Regne Unit, i els d'Amsterdam, Roma i Berlín.

L'aeroport de Heathrow, a Londres, on es van començar a utilitzar aquests escàners (EuropaPress/Steve Parsons)

En aquests casos la nova norma suposarà fer marxa enrere i tornar a aplicar les limitacions de líquids i separar els objectes electrònics i líquids de l'interior de la bossa.

A més, la inversió en aquests sistemes és considerable: costen vuit vegades més que els antics i el cost de manteniment és quatre vegades més gran. Per això, la patronal aeroportuària, l'ACI, ja ha criticat la decisió de Brussel·les perquè penalitza els aeroports que han fet una forta inversió.

Per què es va començar a aplicar la norma dels 100 ml?

La limitació dels 100 ml en els líquids es va començar a aplicar el 2006, després que la policia britànica descobrís un complot terrorista per detonar explosius líquids disfressats de refrescos en una sèrie de vols transatlàntics.

Els conspiradors pretenien muntar i detonar un artefacte en ple vol, amb peròxid d'hidrogen i altres substàncies injectades a ampolles de refresc de 500 ml, deixant els taps segellats.

Els objectius haurien estat diversos vols procedents del Regne Unit amb destinació a almenys cinc aeroports nord-americans i dos de canadencs.

Immediatament després del descobriment, es va prohibir totalment l'equipatge de mà als avions com a mesura de precaució. Aquesta mesura es va suavitzar després que es fessin proves per determinar quina quantitat de líquid era segur, fins a arribar a la norma dels 100 ml.

Per cert, el màxim de líquid a l'equipatge de mà és d'un litre, això sí, dividit en 10 ampolletes.

ARXIVAT A:
TurismeAeroportsRegne Unit
Anar al contingut