Un vehicle elèctric de la marca Zeekr, de fabricació xinesa
Geely, propietària de la marca Zeekr, és un dels principals fabricants xinesos de cotxes elèctrics (Reuters/Aly Song)

Ofensiva de Brussel·les contra el cotxe elèctric xinès: imposarà nous aranzels fins al 38%

La mesura s'aplicarà a partir del 4 de juliol de manera provisional, a l'espera de les negociacions entre els estats membres i de la UE amb la Xina

RedaccióActualitzat

La Comissió Europea ha comunicat a la Xina que té previst aplicar un increment dels aranzels per als cotxes elèctrics importats de la Xina, del 10% actual a un màxim del 38,1%. La mesura pretén ajudar els fabricants europeus davant l'entrada ingent de vehicles xinesos i encarir els vehicles de gegants de la indústria automobilística asiàtica com SAIC Motor, Geely i BYD, a qui imposarien aranzels del 38,1%, el 20% i el 17,4% respectivament. Aquests aranzels se sumen als actuals, que ja són del 10%.

Els nous aranzels, més alts per a les empreses que no van col·laborar en la investigació, podrien entrar en vigor el pròxim 4 de juliol de forma provisional. Al novembre les mesures se sotmetrien a votació entre els estats membres per convertir-les en permanents. Mentrestant, Brussel·les seguirà negociant amb les autoritats xineses per trobar una solució al conflicte comercial.
 

La UE acusa Pequín de comerç deslleial

La mesura arriba després d'una investigació antisubsidis de Brussel·les en què constatava que el govern de Pequín estaria subvencionant les exportacions i afavorint empreses nacionals en sectors clau. La Unió Europea va analitzar diversos sectors estratègics, des de l'adquisició de dispositius mèdics fins al finançament de projectes energètics i va detectar pràctiques de comerç deslleial per part del govern Xi Jinping.

En aquest sentit, la Comissió Europea va anunciar al març que havia trobat "evidències suficients" que les importacions de nous vehicles elèctrics procedents de la Xina reben ajudes, que passen per la transferència directa de fons, les exempcions fiscals o la prestació pública de béns o serveis per sota dels preus del mercat.

En conseqüència, la Comissió Europea considera que tota la cadena de subministrament de vehicles elèctrics es "beneficia, en gran mesura, de subvencions injustes de la Xina", cosa que "presenta una amenaça clarament previsible i imminent a la indústria de la UE".

La Comissió també ha apuntat que l'empresa nord-americana Tesla podria rebre un aranzel calculat de manera individual, després de la petició d'un dels fabricants xinesos.
 

La Xina avisa que es defensarà "amb fermesa"

El govern xinès ja ha reaccionat a l'anunci i assegura que és un cas de proteccionisme inflexible. Pequin adverteix que la decisió de la UE no només perjudica els drets i els interessos de la indústria xinesa del vehicle elèctric, sinó que també afecta la cadena de subministrament global, inclosa la d'Europa.

Pequín ja ha avisat que prendrà totes les mesures que calgui per "defensar amb fermesa" els drets i interessos legítims de les seves empreses, sense especificar aquestes mesures.

Des de la Xina, neguen frontalment totes les acusacions de competència deslleial.
 

Temor per les represàlies xineses

Els aranzels ajudarien les marques europees a blindar-se al Vell Continent, però a la vegada desencadenarien una resposta per part de la Xina que afectaria la venda dels fabricants europeus al gegant asiàtic.

Algunes empreses europees del sector que depenen de les vendes a la Xina no coincideixen amb aquesta política comercial de Brussel·les. Alerten que les represàlies xineses provocarien inflació i l'endarreriment de la implantació del vehicle elèctric i l'economia verda.

De fet, Pequín ja ha avisat que respondrà amb un increment dels aranzels per a cotxes de gran cilindrada fabricats a la Unió Europea, que afectarien sobretot les alemanyes Mercedes-Benz, Porsche i BMW. També ha anunciat que podria limitar les exportacions de metalls clau per a la fabricació de vehicles elèctrics, que Europa necessita perquè no n'explota.

Alemanya, la principal potència automobilística d'Europa, lidera els països que s'oposen als aranzels i estaria pressionant per contenir la pujada, que podria afectar el volum de vendes de les seves empreses nacionals a la Xina.

A banda del sector de l'automòbil, l'amenaça del gegant asiàtic va més enllà, i és que ja ha deixat entreveure que podria aplicar represàlies semblants a sectors com el de l'aviació, l'agricultura, els productes lactis i el vi.

Canvi de tendència en el sector

L'auge del cotxe elèctric i l'aposta de la Xina per aquest tipus de vehicle està capgirant el tauler de joc del sector. La Xina ja és el primer fabricant mundial de cotxes elèctrics i s'està expandint a altres continents per poder vendre els seus vehicles a un preu més alt --els consumidors europeus tenen més poder adquisitiu-- i fer front a una economia domèstica que s'està alentint.

La xinesa BYD ja ha desbancat Volkswagen com la marca més venuda a la Xina. En aquest sentit, alguns fabricants europeus estan reduint la seva presència a la Xina i estan replantejant la seva estratègia i col·laborant amb marques xineses.

A la vegada, les empreses europees també treballen per oferir vehicles cada vegada més econòmics per tal de fer front a la competència xinesa, que ofereix cotxes més barats gràcies als salaris més baixos dels treballadors i el cost inferior de l'energia i el sòl.
 

Europa, a remolc dels Estats Units

La mesura d'Europa segueix, de forma més tímida, l'estela dels Estats Units, que al maig va anunciar que quadruplicava els aranzels als cotxes elèctrics xinesos, passant del 25% al 100%. Un escenari de confrontació comercial en què Washington també va incrementar les imposicions a Pequín en altres sectors tecnològics, com el dels semiconductors, els bateries, les plaques solars i també els vehicles elèctrics.

El context de tensió comercial de la Xina amb els Estats Units hauria afegit més pressió al mercat europeu, on s'haurien redirigit bona part de les exportacions xineses de vehicles elèctrics, aprofitant també l'oportunitat que ofereixen els plans de descarbonització de la Unió Europea.

 

ARXIVAT A:
Unió EuropeaXinaComerçAutomoció
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut