El whatsapp que va rebre la víctima d'aquesta modalitat d'estafa (WhatsApp de Núria Codina)

Nova estafa a WhatsApp: usurpen el número de mòbil del veí i et demanen un Bizum urgent

L'estafa fa un nou pas per enganyar els usuaris més desconfiats: el cas de la Núria Codina, que denuncia la suplantació d'un contacte personal que li demana 380 euros per Bizum
Judith Casaprima Sagués Actualitzat
TEMA:
WhatsApp

"Em pensava que l'estaven estafant a ell". L'empatia de la Núria Codina amb el seu veí, un home gran, atabalat, que li demanava un favor, la va fer caure en una nova estafa per WhatsApp: la suplantació d'un contacte que et demana que facis un bizum perquè el seu no funciona. 

La Núria estava alerta de les estafes que es fan a través de missatges, però no va veure la que li va sostreure 380 euros.

"En cap moment em vaig pensar que m'estaven estafant a mi, sinó que l'estaven estafant a ell i, quan vaig desconfiar, el mal ja estava fet."

Els fets no han passat en una gran ciutat on els veïns amb prou feines es coneixen. La Núria va rebre un whatsapp d'un veí de l'escala, que fa 15 anys que coneix de saludar-lo i de preguntar com està la seva dona malalta.

"Què necessiteu?" El suposat veí li demana de fer un bizum, li ensenya una captura de pantalla del banc que no li permet fer l'enviament i un número de telèfon on ha de traspassar els diners: 280 euros. 

"Vaig anar a mirar el grup de WhatsApp dels veïns i vaig veure que era el seu número i la seva foto."

El to planer, el llenguatge proper i en català va fer més versemblant el missatge. "Sempre havia rebut estafes en castellà", diu la Núria, un detall que als Mossos també els va sorprendre en aquest tipus d'estafes, quan va anar a denunciar el cas. 

Conscient que les persones grans són més vulnerables als enganys, sobretot a través de la tecnologia, va voler advertir el seu veí, quan va veure la urgència de la demanda i, sobretot, quan un cop fet un primer bizum n'hi va demanar un segon, de 200 euros, que finalment va fer-li de 100.

Quan va expressar els seus dubtes el veí es va ofendre: "Si soc el teu veí i és el meu whatsapp!" La Núria es va disculpar amb una nota de veu explicant-li que poden suplantar la identitat.

"I el suplantador em contesta: 'Com se les enginyen!' Vaig anar d'experta i, mira, s'estaven rient de mi."

 

Comprovar que no era víctima d'una estafa

Sense deixar de pensar que l'estafat era el veí, la Núria va intentar veure'l, però li va dir que no era a casa, que hi seria més tard. Va intentar parlar-hi per telèfon. Sortia la bústia de veu o no contestava. "Després vaig saber que desvien les trucades", explica.  

La Núria es lamenta: "Hauria pogut trucar al timbre el primer moment, o si hagués reflexionat una estona no ho hauria fet, però vols ajudar en aquell moment." I afegeix: "Si m'escriu el meu germà i em demana 500 euros, li faig al moment, perquè tu veus que aquell telèfon és el del teu germà."

L'endemà, després de trucar a la porta del veí diverses vegades sense resposta, li va enviar un missatge. El veí havia recuperat el número i li va contestar "Qui ets?". Tornava a ser ell, la suplantació havia durat unes hores. 


Intent d'estafa als familiars

Els estafadors també van intentar enganyar els familiars del seu veí, però no els va funcionar. La neta i la filla van rebre el mateix missatge que la Núria, però elles sabien que l'avi no tenia Bizum i el tenien a la vora. Van anar als Mossos, però no van denunciar perquè no els havien robat res, ni tampoc per suplantació d'identitat. 

La Núria va haver d'esperar tres dies a presentar la denúncia, perquè sense cita prèvia havia de fer cues de quatre o cinc hores. 

Ara els Mossos tenen la captura de pantalla de tota la conversa de WhatsApp i la documentació del banc: el nom, el cognom, el DNI del titular i el número de compte associat al telèfon al qual ella va enviar els diners per Bizum, un total de 380 euros, que l'entitat bancària no li tornarà si no és amb una sentència judicial. A comissaria va saber que probablement el número de compte també és robat. 

Els diners els dona per perduts, "com si m'haguessin robat la bossa", diu la Núria, que s'ha decidit a denunciar el cas no només als Mossos, sinó a les xarxes socials en un fil de Twitter i als mitjans de comunicació.

"Em fa molta ràbia que no puguis confiar en res, ja no puguis ser empàtic, que no puguis ajudar la gent i que faci vergonya el que ens ha passat. La vergonya hauria d'anar canviant de bàndol."

Moltes altres persones li han contestat el fil explicant casos similars i, en posar el número de destí del bizum a Google, ha comprovat que s'ha utilitzat en altres estafes com la seva.

"Una noia diu que li van estafar 800 euros suplantant una amiga i li va fer vergonya explicar-ho als Mossos. O gent que va estafar vint familiars, o tota una colla... Hi ha gent a qui li han estafat molts diners."

Segons les recomanacions dels Mossos d'Esquadra per evitar estafes de WhatsApp, una manera d'evitar que t'usurpin el WhatsApp és tenir una verificació amb dos passos per entrar o que la informació personal només sigui visible als contactes.  

Ara cal veure si amb aquestes recomanacions n'hi ha prou en aquests casos i davant d'altres avenços tecnològics que també poden utilitzar els delinqüents, com clonar la veu o la imatge per IA.

"Fa bastanta por. Amb la IA, un missatge de veu ja no és garantia de res. Ara si he de deixar diners a algú haurà de ser en persona i donar-los en mà", conclou la Núria.

 

ARXIVAT A:
WhatsApp Delictes econòmics Mossos d'Esquadra
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut