El macropou de la Sagrera vist des de baix i el túnel per on es connectarà amb el tram central de l'L9 (ACN)
El macropou de la Sagrera vist des de baix i el túnel per on es connectarà amb el tram central de l'L9 (ACN)

Nova aturada a les obres de l'L9 del metro: la tuneladora pararà 14 mesos per reparacions

El Departament de Territori preveu acabar amb la connexió de la línia el 2030, un cop la tuneladora perfori el tram central restant, des de Mandri fins a Lesseps

RedaccióActualitzat

La tuneladora de la línia 9 i la línia 10 del metro de Barcelona s'aturarà, de nou, durant 14 mesos. Dies després d'arribar finalment a la futura estació de Mandri, la maquinària haurà d'interrompre un altre cop les obres de perforació per canviar la roda de tall, malmesa per les dificultats del terreny.

Les obres ja van haver de parar el febrer passat, a només 500 metres del final del tram de Mandri, per reparar la mateixa peça.

Tram de la línia 9 pendent de perforar.
Tram de la línia 9 pendent de perforar. (Departament de Territori)

Les complicacions tècniques es deuen a la dificultat per perforar el tram de la línia que travessa un sòl compost per granit, a mig camí entre les estacions de Manuel Girona i Sarrià i que s'allarga fins al Putxet, la pròxima fita del túnel que queda per completar.

La consellera de Territori, Ester Capella, ha explicat que fins i tot van arribar a tenir dubtes si la tuneladora podria arribar a l'estació de Mandri.

La nova roda de tall de la tuneladora trigarà un any a arribar i es necessitaran dos mesos més per instal·lar-la. També es preveu incorporar dos motors més potents per encarar el següent tram de perforació fins a Lesseps. Les reparacions costaran un total de 12 milions d'euros.

L'aturada arriba quan només queda per perforar el tram des de Mandri fins a l'estació de Lesseps per connectar el túnel de la línia. En total, falten 1,6 quilòmetres, el 4%. Segons Capella, es preveu que les obres de connexió de la línia finalitzin el 2030.

La línia 9 va començar a construir-se el 2002, ara fa 22 anys. Després d'anys d'endarreriments, l'arribada de la crisi econòmica va frenar en sec el projecte i va fer impossible continuar-la.

La decisió de reprendre la construcció pendent del tram central entre la Sagrera i Zona Universitària es va prendre el 2020, i la feina es va iniciar el juny del 2022, després de 10 anys aturada. 

L'estat de les obres

Les línies L9 i L10 comprendran un total de 48 quilòmetres de recorregut, amb 50 estacions i 17 intercanviadors. Aquests són els trams en funcionament i les estacions que encara s'han de construir:

  • L9 sud, Aeroport T1 - Zona Universitària: es va posar en funcionament el 2016. Encara estan pendents de construcció les estacions d'Eixample Nord, al Prat de Llobregat, i la del Camp Nou, a Barcelona.

  • L9 nord, La Sagrera - Can Zam: el 2009 es va posar en funcionament un primer tram des de Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet, fins a Can Peixauet, al mateix municipi, amb la incorporació de l'estació de Santa Rosa un any després. El 2010, es va allargar aquest tram fins a la Sagrera de Barcelona. Quedaria per completar l'estació de la Sagrera - TAV, on es podria enllaçar amb la línia d'alta velocitat.
     
  • L10 sud, Zal-Riu Vell - Collblanc: el 2018, es va posar en marxa un primer tram des de Collblanc fins a Foc, que va connectar el metro per primer cop amb el barri barceloní de la Marina. La línia es va allargar fins a l'estació de la Zona Franca el 2020 per finalment estendre's fins a Zal/Riu-Vell el 2021. Està previst allargar una parada més la línia fins a la futura estació de Polígon Pratenc. També queda per completar l'estació de Motors, a l'avinguda de la Zona Franca.
     
  • L10 nord, La Sagrera - Gorg: la línia connecta des del 2010 les estacions de Badalona amb Barcelona. També queda per incorporar la parada de la Sagrera-TAV.

El Departament de Territori preveu allargar l'L10 nord i l'L9 nord en funcionament fins a l'estació del Guinardó Hospital Sant Pau el 2027, quan entraran en funcionament les parades de plaça de Maragall, la Sagrera i la Sagrera-TAV.

Després de nombrosos endarreriments, es preveu que les obres per connectar de punta a punta el metro finalitzin el 2030.

La singularitat d'aquesta línia és que té un sol túnel de 12 metres de diàmetre on s'encabiran les dues vies, l'una sobre l'altra, separades per una llosa intermèdia.

Les estacions consisteixen en pous verticals de 25 metres de diàmetre on hi ha totes les infraestructures i que connecten directament amb el túnel.
 

Descongestionar el metro

Fins ara, L9 i L10 sud han acumulat un total de 16 milions d'usuaris per any, mentre que l'L9 i L10 nord han sumat 11 milions de viatgers per any. Un cop les dues línies estiguin en funcionament, el Departament de Territori estima que la demanda total serà de 113 milions d'usuaris anuals.

També es preveu que les línies permetin eliminar de la xarxa 8.130 vehicles al dia, la qual cosa suposarà un estalvi anual de 5.100 tones de CO2.

L'ús del transport públic a l'àrea metropolitana de Barcelona fa anys que creix de manera continuada, amb més de 1.000 milions de validacions anuals.

Malgrat això, la Generalitat assegura que la xarxa de metro té un escàs marge de maniobra, ja que en hora punta ja ha assolit la capacitat del sistema, en especial les línies L1 i L5, que acumulen la majoria dels viatges.

El desenvolupament de l'L9 i l'10 permetrà descongestionar la xarxa de metro i connectar els municipis de l'àrea metropolitana amb Barcelona, oferint una nova cobertura de transport públic.

 

ARXIVAT A:
Transport públicMetro
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut