Dues tasses de la marca Mr. Wonderful
Dues tasses de la marca Mr. Wonderful (3cat)

Mr. Wonderful vol acomiadar una quarta part de la plantilla, la majoria a Barcelona

La companyia catalana planteja un ERO d'una quarantena de llocs de feina per "reduir el sobredimensionament de la plantilla" i "ajustar la xarxa de botigues"

Actualitzat

Hi va haver un moment, durant el confinament, en què els balcons es van omplir d'un missatge que desafiava els temps: "tot anirà bé". Es podria pensar que una empresa com Mr. Wonderful, construïda al voltant del pensament naïf, sabria rendibilitzar l'onada de positivisme.

Però la realitat és que, des d'aleshores, la firma ha anat en declivi. Tant que, segons ha pogut saber TV3, ara, la direcció planteja un ERO a aproximadament un quart de la seva plantilla.

Els treballadors de Mr. Wonderful van rebre fa uns dies una carta en què se'ls comunicava que "la situació econòmica i financera i els resultats comercials de la companyia són molt negatius".

Segons detalla l'empresa catalana en aquest document, la reestructuració, que podria suprimir prop d'una quarantena de llocs de feina, busca "reduir el sobredimensionament de la plantilla" i "ajustar la xarxa de botigues".


Botigues poc rendibles

Precisament, els establiments haurien sigut un dels seus llasts comptables. En plena pandèmia es va decidir estendre una xarxa de botigues a tot l'estat dedicades només a articles de la marca, que fins aleshores es distribuïen sobretot a través de tercers i en línia.

La inversió en locals hauria provocat una davallada significativa de la rendibilitat, perquè no hauria obtingut el retorn esperat. L'empresa ha traslladat als empleats un augment d'un 46% en contractacions i un 20% menys en facturació en l'últim exercici.

Així, l'ERO impactarà de manera directa en 5 punts de venda: Màlaga, Madrid, Sevilla, Toledo i Granada. D'aquests, la direcció proposa tancar-ne definitivament 4.

Botigues a banda, on més es podria notar l'ERO és a la seu central de Barcelona, situada a la plaça Catalunya, i on es pretén acomiadar un 25% dels treballadors.

Les tasses de Mr Wonderful són conegudes pels seus missatges optimistes (Shootfy/Paula Amenta)

Sense comitè d'empresa

Una de les dificultats que han hagut d'afrontar els treballadors és la manca de representants per negociar l'ERO. De fet, no tenen comitè d'empresa.

Això, tot i ser uns 155 empleats, molt per sobre dels 50 a partir dels quals l'Estatut dels Treballadors ho reconeix com un dret.

Fonts internes apunten que no s'ha constituït mai perquè la companyia ha mantingut un caràcter familiar, tot i haver crescut com l'escuma a partir del 2015 i malgrat que un fons d'inversió la controla des de fa un parell d'anys.

Per això, un cop rebuda la notificació de l'inici de l'expedient, han hagut de triar tres empleats per formar una comissió negociadora en tot just 15 dies.

Una comissió sense experiència en aquesta mena d'escenaris: "Ens ha agafat per sorpresa. No sabíem com es fa un ERO", admet un treballador que demana romandre en l'anonimat.

Ara reben l'assessorament d'un sindicat i la setmana vinent tindran una segona reunió amb la direcció, que els ha avançat que pretén fer efectiu l'ERO des de finals de mes.

Una capsa d'articles de Mr. Wonderful (Wikimedia Commons)

Denuncien mal ambient laboral

Un altre punt delicat és l'atmosfera que hi ha als centres de treball. Diverses veus denuncien que els missatges optimistes que es poden llegir en les tasses i calendaris de la marca, com ara "Always good vibes" o "Ets capaç de tot el que et proposis i més", no s'apliquen en el dia a dia.

"És de tot menys wonderful" apunten diverses persones que coneixen la situació de primera mà.

En la mateixa línia van algunes ressenyes que es poden trobar a internet sobre l'empresa i que asseguren que hi ha explotació, estrès i mala gestió del personal.

"Venen tot el contrari del que apliquen", assegura un usuari que s'identifica com un antic treballador al portal especialitzat Indeed. I afegeix: "És denigrant, la pressió i la culpa de tot la tens tu".

En els últims mesos, la tensió s'ha reflectit en la cúpula directiva, on s'ha registrat un reguitzell de sortides significatives de càrrecs importants.

TV3 ha intentat contactar sense èxit amb l'empresa per recollir la seva versió.


D'una invitació de boda a un negoci milionari

Mr. Wonderful va néixer a partir d'una invitació de boda el 2011, la d'una parella de dissenyadors gràfics. Va tenir tant d'èxit que van decidir compartir les seves creacions a través de Facebook i llançar una botiga en línia.

A partir d'aquí, les comandes d'articles de regal optimistes van créixer a internet i a papereries, botigues de regal i gegants de la distribució com El Corte Ingés o Fnac.

La companyia va arribar a facturar 30 milions d'euros en els seus millors moments i 26 milions el 2021, l'últim any en què van dipositar comptes al Registre Mercantil.

 

ARXIVAT A:
Precarietat laboralDrets laboralsEmpresa
Anar al contingut